مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
۱ نفر

در این روزهای گرم و آتشین تابستانی، هیچ‌چیز به اندازه خوراکی‌های خنک نمی‌تواند عطش جانمان را درمان کند. پس بهتر است با خوراکی‌های مخصوص این روزها آشنا شویم تا خود را از گرمازدگی و بروز حساسیت‌ها و مشکلات دیگر دور نگه داریم.

عرقیات گیاهی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، گیاه کاسنی با نام مرسوم چیکوری شناخته می‌شود. امروزه بسیاری از افراد در مورد تأثیر عرق کاسنی برای درمان کبد چرب صحبت می‌کنند.

کاسنی گیاهی دارویی است که گونه‌های مختلفی ازجمله دو گونه گلخانه‌ای و شش گونه وحشی دارد که گونه‌های وحشی کاسنی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کاسنی به‌دلیل ارزش دارویی بالایی که دارد از تمام اجزای آن از جمله برگ، ریشه و تخم آن استفاده پزشکی و درمانی می‌شود. گیاه کاسنی اصطلاحاً طبع سردی دارد و به واسطه همین طبع سرد و خنک، مناسب فصول گرم سال است.

عرق کاسنی موجب کاهش میزان کلسترول خون می‌شود و در عین حال به پاکسازی کبد و بدن از سموم و مواد زائد کمک می‌کند. عرق کاسنی زمینه دفع آسان‌تر صفرا از بدن را فراهم می‌کند، زردی را می‌زداید و به‌طور کلی و در اصطلاح عامیانه بار کبد را سبک می‌کند. هر چه این عرق تلخ‌تر باشد، فایده آن بیشتر است و در التیام امراض کبدی مؤثرتر عمل می‌کند. عرق کاسنی نقش بسزایی در تولید و ترمیم سلول‌های کبدی ایفا می‌کند. عرق کاسنی منبعی سرشار از ویتامین C بوده و تمام بیماری‌های مزمن کبدی را برطرف می‌کند. علائمی همچون زردی پوست و خستگی ناگهانی و مفرط می‌تواند از علائم قطعی بروز مشکل در کبد باشد. مشکلات کبدی و همچنین تنبلی کبد نشان از وجود بیماری‌های دیگر در بدن دارد که با مصرف صحیح و به‌موقع کاسنی و فرآورده‌های آن می‌توان فعالیت کبد را به حد اعتدال رساند. این عرق گیاهی، برای ماه‌های گرم سال، عطش‌بری قوی به‌حساب می‌آید و طبق توصیه طبیبان سنتی از قوی‌ترین داروهای رفع جوش است و به پاکسازی پوستتان کمک می‌کند.

شاتره نیز از سری گیاهانی است که  فواید خاصی برای کسانی دارد که طبع گرم دارند. مصرف شاتره در هوای گرم عالی و لذتبخش است. شاتره نام علفی است، دارای ساقه‌های نازک، از نظر مزه تلخ و در دامنه‌های زاگرس رویش دارد. یکی از گیاهان خودرو است و خاصیت درمانی بالایی دارد. در درمان ناراحتی‌های پوستی به‌کار می‌رود.

در طب سنتی توجه ویژه‌ای به این گیاه شده و در دستورات درمانی قرار گرفته است. تقویت‌کننده معده و امعا و احشا است. عرق شاتره نه گرم است و نه سرد و دارای طبیعت معتدل است. اصولاً عرق شاتره و کاسنی را در کنار هم مصرف می‌کنند. هر دوی این گیاه را با هم ترکیب کنید و قبل از مصرف هر وعده غذایی یک استکان میل کنید.

کد خبر 609860

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha