هند روز چهارشنبه اعلام کرد که ۴۰ مورد از عفونت با با شکل جدیدی از کروناویروس سویه‌ی دلتا یافته است که دارای جهشی اضافی است که ظاهرا باعث واگیرتر شدن ویروس می‌شود و آن را گونه «دلتا پلاس» نامیده است.

Delta Plus

به گزارش همشهری آنلاین ظهور سویه‌ای که هندی‌ّ آنها را «دلتا پلاس» نامیده‌اند، در ابتدا در ۱۱ ژوئن (۲۱ خرداد) در بولتن «سازمان بهداشت عمومی انگلستان» گزارش شد.

این ویروس جدید یک زیرگونه از  سویه‌ی دلتا کروناویروس است که برای نخستین بار در هند شناسایی شد و اکنون یک جهش اضافی به نام K417N در پروتئین گل‌میخی یا شاخکی سطحی‌اش پیدا کرده است. جهش K417N برای نخستین بار در سویه‌ی بتای کروناویروس (شناسایی شده برای نخستین بار در آفریقای جنوبی) یافت شد.

برخی از دانشمندان نگران هستند که این جهش به همراه سایر جهش‌های سویه‌ی دلتا می‌تواند باعث واگیرتر آن شود.

وزارت بهداشت هند در بیانیه‌اش درباره گفت: «جهش K417N از هنگامی که در سویه‌ی بتا (با نام علمی B.1.351) کشف شد، مورد توجه بوده است چرا که گزارش شده است این جهش باعث گریز ویروس از پاسخ ایمنی می‌شود.»

شاهد جمیل، ویروس‌شناس ارشد هندی می‌گوید جهش K417N به خاطر کاهش دادن اثربخشی مجموعه‌ای از آنتی‌بادی‌های مونوکلونال درمانی شناخته شده است.

تا ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) ۱۹۷ مورد از عفونت با سویه‌ی دلتا پلاس از ۱۱ کشور شامل انگلیس، کانادا، هند، ژاپن، نپال، لهستان، پرتغال، روسیه، سوئیس، ترکیه و آمریکا گزارش شده است.

هند روز چهارشنبه حدود ۴۰ مورد ابتلا به سویه‌ی دلتا پلاس را در ایالت‌های ماهارشترا، کرلا و مدهیا پرادش گزارش کرد، بدون اینکه افزایش قابل‌توجهی در شیوع این گونه ایجاد شده باشد.

تا به حال مرگی به علت عفونت با این گونه جدید ویروس در انگلیس یا هند گزارش نشده است.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید سویه‌ی دلتا پلاس را هم به عنوان بخشی از سویه‌ی دلتا به همراه سایر گونه‌های مایه‌ نگرانی دارای جهش اضافی دنبال می‌کند.

به گفته این سازمان، در حال حاضر به نظر نمی‌رسد این سویه چندان شایع باشد و فقط بخش کوچکی از موارد عفونت با گونه دلتا را تشکیل می‌دهد.

اما وزارت بهداشت هند هشدار داده است که مناطقی که این سویه جدید در آنها یافته شده‌آند، نیاز به تقویت اقدامات بهداشت عمومی از جمله تمرکز بر پایش عفونت‌ها، تشدید آزمایش‌ها، ردیابی تماسی سریع و دادن اولویت از لحاظ واکسیناسیون دارند.

  نگرانی‌هایی وجود دارد که سویه‌ دلتا پلاس باعث موج دیگری از عفونت‌ها در هند شود که تازه از بدترین اوج‌گیری شیوع کرونا در جهان بیرون آمده است.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 609803

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha