مقامات بهداشتی هند به دنبال نگرانی‌ه درباره یک گونه جدید دیگر کروناویروس که آن را «دلتا پلاس» می‌نامند، میزان آزمایش‌ها و اقدامات بهداشت عمومی در سه ایالت این کشور را تشدید کرده‌اند- اما کارشناسان می‌گویند درباره این گونه جدید نگران نیستند.

india

به گزارش همشهری آنلاین به نقل بیزنس اینسایدر دولت هند روز چهارشنبه گفت به دقت گونه «دلتا پلاس» ویروس کرونا با نام علمی AY.1 را زیرنظر دارد که شبیه گونه دلتای ویروس است، اما یک جهش اضافی دارد. گونه اصلی دلتای ویروس کرونا نسبت به گونه آلفا (انگلیسی) ویروس کرونا ۶۰ درصد بیشتر واگیری دارد و اکنون دست کم به ۷۵ کشور منتقل شده است.

بیشتر بخوانید:

دولت هند اعلام کرد: «همه زیرگونه‌های ویروس دلتا به عنوان گونه‌های مایه نگرانی (variant of concern) در نظر گرفته می‌شوند، گرچه خصوصیات گونه AY.1 هنوز در دست بررسی است.   «گونه مایه نگرانی» کروناویروس دارای جهش‌هایی است که آن را خطرناکتر می‌کند.

دکتر آنتونی فاوچی، مشاور پزشکی ارشد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه گفت که گونه دلتا اکنون دست کم عامل ۲۰ درصد عفونت‌ها در آمریکا است و «بزرگترین تهدید» در برابر تلاش‌ها در این کشور برای ریشه‌کنی کووید-۱۹ است.

به گفته دولت هند، گونه AY.1 برای نخستین بار در ۵ آوریل (۱۶ فروردین) در هند کشف شد. تا به حال ۴۰ مورد تایید شده عفونت با این گونه جدید در بیش از ۴۵۰۰۰ آزمایش توالی‌یابی‌ ژنتیکی ویروس در سه ایالت – ماهراشترا، کرالا و مادهیا پرادش- شناسایی شده است. مقامات دولت فدرال هند به این سه ایالت توصیه کرده‌اند که میزان آزمایش‌ها را افزایش دهند و «اقدامات بهداشت عمومی متناسب» را تشدید کنند.

از ۱۶ ژوئن  (۲۶ خرداد) تاکنون ۱۶۱ مورد ثابت‌شده عفونت با گونه AY.1 از دست کم ۱۰ کشور شامل کانادا، ژاپن، نپال، لهستان، پرتغال، روسیه، سوئیس و آمریکا گزارش شده است.

اما  کارشناسان هنوز متعاقد نشده‌اند که گونه «دلتا پلاس» یا AY.1 با جهش اضافی‌اش بدتر ازگونه اصلی دلتا باشد.

پروفسور فرانسوا بالو، رئیس انستیتوی ژنتیک در یونیورسیتی کالج لندن گفت کروناوس حتی گونه‌های جدید کروناویروس به طور مرتب در حال تغییر هستند.

او گفت: «هر گونه کروناویروس که گونه دلتا هم از آن مستثنی نیست، هر ماه تقریبا دچار دو جهش می‌شود، بنابراین مشکل پیش‌بینی کرد که کدام جهش به مایه نگرانی بدل خواهد شد.» بالو گفت AY.1 تشکیل‌دهنده ۰.۰۰۰۰۲ درصد از همه گونه‌های دلتایی است که تا به حال توالی‌یابی شده‌اند و در حال شواهدی در دست نیست که این گونه در حال گسترش در هیج کشوری باشد.

سازمان جهانی بهداشت نیز می‌گوید در حالی ردیابی AY.1 به عنوان بخشی از برنامه ردیابی گونه دلتا است، همانطور که این کار را برای سایر گونه‌های مایه‌ نگرانی دارای جهش اضافی انجام می‌دهد. این سازمان گفت: «در حال حاضر به نظر نمی‌رسد که گونه AY.1 شایع باشد.»

سازمان بهداشت عمومی انگلستان (PHE) که گونه دلتا اکنون مسئول ۹۰ درصد از عفونت‌های جدید در آن است، گفت در حال بررسی اهمیت جهش اضافی در گونه دلتا پلاس است. اما به گفته این سازمان، در حال حاضر شواهدی وجود ندارد که این جهش باعث شدیدتر شدن بیماری ناشی از گونه دلتا یا کاهش اثربخشی واکسن در برابر آن شده باشد.

کد خبر 609773

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha