مستند «تکیه دولت» به کارگردانی علیرضا قاسم‌خان با نگاهی به این پدیده فرهنگی دوره قاجار که تاثیر عمیقی بر معماری، تئاتر و موسیقی داشته، آماده نمایش می‌شود.

تکیه دولت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علیرضا قاسم‌خان تهیه‌کننده مستند تکیه دولت درباره این طرح گفت: مستند تکیه دولت بر اساس طرحی پژوهشی در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تصویب شد و فروردین امسال متن پژوهشی را تبدیل به متنی کردیم که بر اساس آن فیلمی مستند ساخته شود.

او ادامه داد: متنی که برای پژوهش نوشته می‌شود با متنی که به فیلم¬نامه تبدیل می‌شود تفاوت دارد. در تبدیل متن به این نکته توجه داشتیم که اطلاعات کمتر، اما به نحوی باشد که تماشاگر بتواند زمان دیدن فیلم آن‌ها را به خاطر بسپارد. متن که آماده شد ایوب آقاخانی کارگردان، نویسنده و مدرس تئاتر آن را اجرا کرد. او برای شخصیت‌های این مستند چند لحن مختلف در خواندن استفاده کرد. قاسم‌خان درباره اسناد و تصاویری که از تکیه دولت باقی مانده گفت: اسناد و تصاویری و نقاشی‌ها از تکیه دولت زیاد است. اگر چه فیلمی از آن وجود ندارد و از آن بنا، چیزی نمانده است. تکیه دولت یکی از مهم¬ترین فضاهای فرهنگی و هنری بوده که از منظر هنر موسیقی، نمایش و تعزیه واجد ارزش است. به دلیل همین تاثیر، در حافظه شهر تهران و مردم آن باقی مانده است.

تکیه دولت یکی از نوادر بناهای تاریخی تهران است که عکس‌های مختلفی از آن در آرشیوها وجود دارد. در زمان ناصرالدین شاه این بنا محل اصلی اجرای تعزیه بوده و از این وجه به آن، بسیار توجه شده، از نظر معماری هم مورد توجه نقاشان بزرگی مثل کمال الملک بوده است. عبدالله قاجار از عکاسانی است که عکس‌های فراوانی از تکیه دولت گرفته است. بخش‌هایی از این مستند بر اساس بازسازی تصاویر و تاریخ ساخته می‌شود اما نه به شیوه ای که اصالت تصویری و فضاسازی مربوط به آن دوره مخدوش شود. در چنین مستندهایی برای رسیدن به فضای تاریخی، لازم نیست امکانات را به رخ بکشیم. مهم این است که بازسازی بصری انجام شده با هدف هویت تاریخی فیلم باشد.

تکیه دولت محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است و تدوین آن شروع شده است. این مستند اواخر تابستان امسال آماده نمایش خواهد شد.

کد خبر 609741

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رادیو و تلویزیون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha