مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
۰ نفر

در هر مجموعه تولیدی، بسته بندی جزو قسمت مهمی از تولید حساب می شود. اصلی ترین نقش بسته بندی محافظت از محصول در برابر عوامل محیطی و سالم نگه داشتن آن تا زمان رسیدن به دست مشتری است.

انواع بسته بندی.jpg

اما به جز این، بسته بندی نقش های دیگری را هم ایفا می کند. به عنوان مثال، یکی از مهم ترین این نقش ها، تاثیر بسته بندی محصول در جلب توجه مشتری و افزایش راندمان فروش آن محصول است. برای دست یابی به این مهم لازم است تا از یک بسته بندی متمایز با طراحی خلاقانه و چاپ با کیفیت استفاده کنیم. نقش زیبایی بسته بندی در بازاریابی به شدت مهم است و بسته بندی خوب می تواند یک فاکتور موثر در جذب مشتری باشد. به این منظور می بایست متریال هایی را به کار برد تا قابلیت چاپ پذیری بالایی داشته باشند. فراموش نکنید که هر چه قدر هم طراحی بسته بندی شما حرفه ای و خاص باشد، بدون یک چاپ با کیفیت به چشم نخواهد آمد. در میان متریال های گوناگون موجود در بازار، سلفون و نایلون به علت چاپ پذیری عالی و سایر ویژگی های منحصر به فرد یکی از بهترین آیتم ها در صنایع بسته بندی به حساب می آیند که می توان با آن ها انواع بسته بندی چاپی را به بهترین شکل تولید نمود.

سلفون بسته بندی

فیلم پلی پروپیلن یا سلفون یکی از رایج ترین متریال های بسته بندی در جهان می باشد که در سه نوع CPP، OPP و BOPP تولید می شود. در بین این سه مورد، فیلم پلی پروپیلن BOPP که در بازار به نام ترسبافان یا سلفون ترس نیز خوانده می شود، شناخته شده ترین نوع سلفون بسته بندی می باشد. این پلیمر در تولید بسته بندی های انعطاف پذیر برای انواع محصولات غذایی، دارویی، شیمیایی، کشاورزی، الکتریکی، لوازم خودرو و… استفاده می شود. فیلم BOPP را می توان در تولید بسته بندی تک لایه و بسته بندی لمینتی استفاده کرد. حالت لمینت شده آن که اغلب در صنایع مواد غذایی کاربرد دارد، از قرار دادن یک لایه CPP بر روی فیلم BOPP ایجاد می شود. به این ترتیب مواد چاپ روی لایه بالایی یعنی لایه CPP اعمال شده و از تماس مستقیم آن با ماده غذایی جلوگیری می شود. فیلم CPP نسبت به فیلم BOPP نرم تر و لطیف تر بوده و کاربرد کم تری دارد. با این حال، این فیلم نیز در تولید بسته بندی های انعطاف پذیر به کار می رود. اگر سری به فروشگاه های اطرافتان بزنید می توانید فیلم های CPP را ببینید که به عنوان روکش برای بسته بندی لباس، نوشت افزار، گل خشک، قاشق و چنگال یک بار مصرف و... از آن استفاده شده است.

جالب است بدانید که فیلم های پلی پروپیلن در حالت عادی شفاف و بی رنگ است، اما با اضافه کردن مواد خاصی می توان آن ها را در انواع دیگر نیز تولید نمود. به عنوان مثال، با اضافه کردن پودر فلز آلومینیوم به سلفون شفاف، فیلم نقره ای رنگی به نام سلفون متالایز تولید خواهد شد. سلفون متالایز در بسته بندی محصولاتی مورد استفاده قرار می گیرد که تابش نور خورشید بر شکل و حالت آن ها تاثیر گذاشته و منجر به فساد آن ها می شود. بسته بندی چیپس و پفک از نوع متالایز هستند. هم چنین چنان چه فیلم های مذکور دارای مستربچ رنگ شیری باشند سلفون صدفی ایجاد خواهد شد که با نام سلفون پرولایز نیز شناخت می شود. این محصول دارای پایه رنگ شیری بوده و کاربرد اصلی آن برای آن دسته از محصولات و مواد غذایی است که برای سالم ماندن و فاسد نشدن نیازمند محیط سرد هستند و باید در یخچال و سردخانه ها نگهداری شوند. محصولاتی مانند بستنی از اقلامی هستند که به وسیله این نوع سلفون بسته بندی و نگهداری می شوند.

پاکت بسته بندی

پاکت بسته بندی

پاکت بسته بندی یک بسته بندی شیک و آسان مصرف است. قابلیت ایستایی و چشم نوازی درون ویترین فروشگاه از محاسن اصلی این نوع بسته بندی وعلت خاص بودن آن است. هم چنین آن ها دارای یک زیپ پلاستیکی در قسمت بالای خود می باشند که به سهولت استفاده و آسان مصرف بودنشان کمک می کند. این ویژگی ها پاکت را به یکی از پر طرفدارین انواع بسته بندی در بین مشتریان و تولیدکنندگان تبدیل کرده است. جنس پاکت ها می تواند از نایلون، سلفون و کاغذ کرافت باشد. پاکت های نایلونی که با نام زیپ کیپ هم شناخته می شوند، معمولا در منازل و فروشگاه ها مورد استفاده قرار گرفته و بهترین نوع بسته بندی برای لوازم خرده ریز و مواد غذایی فریزری هستند. پاکت های سلفونی برای بسته بندی صنعتی محصولات گوناگون استفاده می شوند و در انواع شفاف و متالایز موجود می باشند. در تولید پاکت های کرافت نیز به جای پلاستیک از کاغذ کرافت استفاده می شود. این کالا برای محصولاتی که دارای بو و عطر می باشند بسیار مناسب است. تمامی انواع پاکت های بسته بندی قابل چاپ بوده و می توان از آن ها به عنوان یک بسته بندی چاپی شکیل استفاده نمود.

نایلون بسته بندی

نایلون یکی دیگر از متریال های رایج در صنایع بسته بندی است که با آن می توان انواع بسته بندی های انعطاف پذیر چاپ دار را تولید نمود. نایلون ها بر پایه پلی اتیلن سبک ساخته می شوند و نرمی و لطافت از خصوصیات بارز آن هاست. از دیگر ویژگی های آن ها شفافیت جنس و زنده بودن رنگ ها و طرح چاپ شده می باشد. نایلون بسته بندی چسب دار، حباب دار و زیپ دار از پرکاربردترین انواع نایلون های بسته بندی می باشند. نکته جالب در مورد نایلون ها این است که می توان از آن ها در بسته بندی ثانویه کالاها هم استفاده کرد. مثلا نایلون شیرینگ یکی از پرکاربردترین انواع نایلون هاست که برای بسته بندی نهایی محصولات به صورت یک لایه نازک پلاستیکی دور آن ها قرار می گیرد. پک های آب معدنی و نوشابه نمونه ای از کاربرد این محصول در صنعت بسته بندی می باشد. پک کردن کالاها باعث می شود تا حمل و نقل، چینش و انبارش آن ها راحت تر باشد.

انواع چاپ بسته بندی پلاستیکی

چاپ پلاستیک در کارخانه

چاپ فلکسو و چاپ هلیو دو متد متداول چاپ هستند که به کمک آن ها می توان چاپ هایی با کیفیت فوق العاده و رزولوشن بالا روی بسته بندی های پلاستیکی زد. چاپ فلکسو گونه ‌ای از چاپ های برجسته است که در آن کلیشه لاستیکی حاوی طرح، مستقیما با جنس چاپ شونده در تماس است. سرعت بالا و به صرفه بودن چاپ فلکسو، امروزه این روش چاپ را به پرکاربردترین روش چاپ نایلون، سلفون و دیگر مواد چاپ پذیر تبدیل کرده است. در این روش ابتدا بر اساس طرح مشتری شابلونی ژلاتینی از جنس پلاستیک تهیه، سپس با نصب این شابلون روی سیلندر چاپ انجام می شود. چاپ هلیو نیز نوع دیگری از روش چاپ روی بسته بندی های پلاستیکی است که مکانیزم عملکرد آن مشابه چاپ فلکسو است، اما بر خلاف چاپ فلکسو عضوی از دسته چاپ های گود بوده و با کلیشه سیلندری پوشیده شده از مس یا چدن این عمل انجام می شود.

کد خبر 609615

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha