چهارشنبه ۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
۰ نفر

اقدامات دولت چین باعث ریزش جدی قیمت ارزهای دیجیتال شده و نگرانی‌های بسیاری را برای فعالان این حوزه ایجاد کرده است.

بیت کوین

همشهری- ساسان شادمان‌ منفرد: خبرهای خوبی از بازار ارزهای دیجیتال به گوش نمی‌رسد. هر چه هست ناکامی و سقوطی است که این روزها گریبان این صنعت و بازار را گرفته و گویا روندش همچنان ادامه‌دار خواهد بود. به گزارش روزنامه ایندیپندنت، فعالیت بازارهای رمزارز در میان ترس به‌وجود آمده از مقررات دولت چین به طرز چشمگیری کاهش یافته است.
 

فروپاشی کامل

قیمت بیت‌کوین و بسیاری از ارزهای دیجیتال ازجمله دوج‌کوین این روزها روندی بسیار نزولی را طی می‌کند و تا ظهر دیروز به وقت تهران، ارزش یک بیت‌کوین به ۳۲ هزار و ۳۲۷ دلار رسید. دوج‌کوین نیز با ۵۵/۲۶ درصد کاهش بیش از ۱۹ سنت ریزش داشت؛ این درحالی است که بامداد دیروز (سه‌شنبه) ارزش یک دوج‌کوین تا ۶/۱۶ سنت هم پایین آمده بود. اتریوم، دومین رمزارز باارزش جهان هم در ۲۴ ساعت ۸ درصد کاهش داشت و آخرین قیمت آن تا حوالی ساعت ۱۳ دیروز به وقت تهران، ۱۸۸۹ دلار بود. جدیدترین سقوط در بازارهای رمزارز به‌دلیل آن رخ داده که چین اعلام کرده است، ممنوعیت استخراج ارزهای دیجیتال در استان سیچوان، یعنی جایی که پروژه‌های ماینینگ در حال تعطیل شدن است، گسترش خواهد یافت. چین بخش قابل‌توجهی از زیرساخت‌های ماینینگ جهان را در اختیار دارد که زیربنای تولید بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال است؛ بنابراین حتی کوچک‌ترین پیشنهادی مبنی بر وارد آمدن فشارهای نظارتی یا فشارهای دیگر بر این کشور می‌تواند منجر به نوسان شدید قیمت رمزارزها شود. دولت چین بر این باور است که رمزارز «واقعی» نیست و نباید به‌عنوان یک واحد پول مورد استفاده قرار بگیرد.
 

جدی‌شدن چینی‌ها

وب‌سایت سی‌نت هم در گزارشی به سقوط بازار ارزهای دیجیتال پرداخته و می‌نویسد که همه‌چیز به‌ماه مه میلادی بازمی‌گردد؛ زمانی که دولت چین تصمیم گرفت تا ممنوعیت قدیمی را تأیید کرده و شرکت‌های مختلف را از حضور در استخراج و فروش ارزهای دیجیتال منع کند. این موضوع یک فروپاشی بزرگ را ایجاد کرد، اما علاقه‌مندان به رمزارزها در مقابل این موضوع تسلیم نشدند و این ممنوعیت را چیز جدیدی ندانستند؛ قانونی که در سال ۲۰۱۳ به تصویب رسیده و سپس به‌طور گسترده‌ای اجرا شده است. روز دوشنبه اما اقدامات انجام شده توسط چین نشان داد که این قانون با جدیت بیشتری در حال اجرا شدن است. روزنامه ساوت‌چاینا مورنینگ پست نوشت که بانک‌های کلیدی و شرکت‌های خدمات مالی مانند Alipay در جلسه بانک مرکزی چین شرکت و دستورالعمل‌هایی درخصوص ممنوعیت و محدودیت مبادلات رمزارز دریافت کرده‌اند. این درحالی صورت گرفت که مقامات منطقه‌ای دستور دادند ۲۶مرکز استخراج ارزهای دیجیتال در استان سیچوان بسته شود.
 

زودگذر است؟

بانک مرکزی چین در بیانیه‌ای که در وب‌سایت رسمی این بانک منتشر شد، اعلام کرد: «معاملات ارزهای دیجیتال و فعالیت‌های سوداگرانه، نظم عادی اقتصاد و سیستم مالی را مختل کرده است. این ارزها خطرات انتقال غیرقانونی دارایی‌ها از طریق مرز و فعالیت‌های غیرقانونی مانند پولشویی را افزایش می‌دهند.» از سوی دیگر همانگونه که چندی پیش اعلام شده بود، چین در تلاش برای راه‌اندازی ارز دیجیتال اختصاصی خود، یعنی یوان دیجیتال (e-yuan) است. علاقه‌مندان به بیت‌کوین در حال مقایسه وضعیت ارزهای دیجیتال در گوگل هستند که قیمت سهام آن پس از تحریم در چین در سال ۲۰۱۰ همچنان در حال شکوفایی بوده است. آنها مدعی شده‌اند، چین درخصوص رمزارزها غفلت می‌کند و این خود یک خطر مثبت برای آنها در بلندمدت خواهد بود که در مجموع این به سود آمریکاست.

کد خبر 609590

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha