رئیس جمهور روسیه در ستونی برای یک مجله آلمانی، واشنگتن را به سازماندهی عزل یانوکوویچ رئیس جمهور سابق اوکراین از سمت خود متهم کرد.

پوتین /  بایدن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الجزیره، پوتین آمریکا را به سازماندهی کودتای ۲۰۱۴ اوکراین متهم کرد. 

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت که خیزش مردمی ۲۰۱۴ که ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور سابق اوکراین را مجبور به ترک سمت خود کرد نتیجه «کودتایی» بود که توسط ایالات متحده سازماندهی شد و متحدان اروپایی واشنگتن از آن حمایت کردند.

پوتین در یادداشتی برای روزنامه آلمانی Die Zeit و به مناسبت هشتادمین سال حمله آلمان به اتحاد جماهیر شوروی در طول جنگ جهانی دوم، سرنگونی یانوکوویچ را «کودتایی مسلحانه و مخالف قانون اساسی» توصیف کرد.

مسکو مدت هاست که ایالات متحده را به ایجاد آشوب در اوکراین متهم می‌کند؛ پس از برکناری یانوکوویچ، رهبر طرفدار کرملین، تنش‌ها بین این دو کشور همسایه افزایش یافته است.

پس از این کودتا بود که روسیه منطقه کریمه را ضمیمه کشور خود کرد؛ پوتین نوشت جریاناتی که پس از جنگ سرد کشورها با مجبور به انتخاب بین غرب و یا روسیه کرد، فاجعه اوکراین را رقم زد.

پوتین با طرح این پرسش که چرا ایالات متحده کودتا را سازماندهی کرد و چرا کشورهای اروپا با حمایت کم رمق خود به شکاف داخلی اوکراین و عقب نشینی کریمه دامن زدند افزود: «اکنون کل سیستم امنیت اروپا به طور جدی تنزل یافته است. تنش ها در حال افزایش است و خطرات یک مسابقه تسلیحاتی جدید در حال عینیت یافتنند.»

اظهارات پوتین پس از دیدار با همتای آمریکایی او، بایدن، و تعهد طرفینی بر کنترل برنامه‌های آتی تسلیحاتی منتشر شد. قبل از این دیدار هر دو طرف روابط کشور روسیه و آمریکا را در پایین‌ترین سطح خود از زمان جنگ سرد ارزیابی کرده بودند.

کرملین پس از این دیدار و با وجود تمجیدهای پوتین از بایدن، بر وجود اختلاف نظرهای قابل توجهی بین مسکو و واشنگتن، به ویژه در مورد اوکراین و نقش ناتو، تاکید کرد.

کد خبر 609506
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha