گزارش این هفته ما مربوط به اجرای طرحی است که معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۶ برای نخستین بار در تهران اجرا می‌کند و این ایده می‌تواند در آینده الگویی باشد برای سایر مناطق ۲۲‌گانه تهران.

دوچرخه ها

همشهری آنلاین _ رضا نیکنام:  از این پس همه کاسبان و مغازه‌دارهایی که برای رفت‌وآمد از دوچرخه استفاده می‌کنند، می‌توانند از معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۶ بخواهند که برای توقف دوچرخه‌شان جای پارک ویژه‌ای نزدیک محل کسب و کارشان بسازند. جایی که برای پارک دوچرخه‌ها در نظر گرفته شده بسیار شیک و تمیز است به‌طوری که هر رهگذری از تماشای آن لذت برده و احساس خوبی پیدا کند.   

شاید تا به حال از کنار مغازه‌ها و فروشگاه‌هایی عبور کرده باشید که در کنارشان یک یا چند دوچرخه به شکل نامناسب به پایه‌های فلزی، لوله انشعاب گاز و یا درختان کنار نهر آب و... زنجیر شده‌ تا از سرقت در امان بمانند، اما بدون شک این کار چهره زیبایی به آن محدوده نمی‌دهد و گاهی باعث دردسر عابران پیاده می‌شود. مسئولان شهرداری منطقه ۱۶ تلاش می‌کنند تا با این ایده جدید چهره جلو در این مغازه‌ها را زیباتر و از سوی دیگر سایر شهروندان را نیز به استفاده از دوچرخه تشویق کنند.

دوچرخه‌ها صاحب جای پارک ویژه شدند

  • کاهش ترافیک و کمک به پاکیزگی هوا

کارشناسان معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۶ در یک طرح مطالعاتی و به کمک گروه‌های اجتماعی و محلی، شورایاری‌ها و... دریافته‌اند که بیش از ۷۵‌درصد از شهروندان برای خرید روزانهاز بازارها و فروشگاه‌های محل زندگی و اطراف آن، از وسیله نقلیه شخصی استفاده می‌کنند که همین امر به بخشی از ترافیک منطقه دامن می‌زند.
«علی‌محمد کریم‌پور» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۶ در این‌باره می‌گوید: «وقتی از وسایل نقلیه متکی بر انرژی‌های پاک مثل دوچرخه در شهرحرف می‌زنیم باید امکانات و زیرساخت‌های آن را هم فراهم کنیم. خوشبختانه شهرداری در طول ۴ سال گذشته برنامه‌های فرهنگی خوبی در این حوزه داشته است، مثلاً طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو که شهرداری تهران متولی اصلی آن بوده و به تبع آن در مناطق مختلف از جمله منطقه ۱۶ شهردار، شهرداران نواحی ۶‌گانه، معاونان حوزه‌های مختلف مکلف و موظف شده‌اند در بازدیدهای میدانی از محله‌ها از دوچرخ‌هاستفاده کنند. قطعاً حضور خدمتگزاران شهر در کوچه و پسکوچه‌ها و دیدار با شهروندان کار فرهنگی بزرگی است که نتایج خوبی هم برجا گذاشته است.»
وی اضافه می‌کند: «اکنون با تأکید شهردار منطقه ۱۶ و تشویق شهروندان برای استفاده بیشتر از دوچرخه، شور و اشتیاق ویژه‌ای در محله‌ها به راه افتاده است. در بین شهروندان با افرادی مواجه می‌شویم که در این چند سال اخیر دوچرخه خریداری کرده و با این وسیله نقلیه سبک و کم‌هزینه امور جاری خانه و زندگی‌شان را انجام می‌دهند. این افراد خودروشان را از پارکینگ بیرون نمی‌آورند و به این باور رسیده‌اند که برای داشتن شهری بدون ترافیک و آلودگی باید روش دیگری را انتخاب کنند و بهترین شیوه استفاده از دوچرخه است.»

دوچرخه‌ها صاحب جای پارک ویژه شدند

  •  اجرای طرح از محله جوادیه

کریم‌پور جزو مدیرانی است که در بازدید از محله‌ها همراه «پیمان پورنصر» شهردار منطقه ۱۶ حضور دارد. روزی که به محله جوادیه رفته بودند تا از میزان پیشرفت پروژه‌ها دیدن کنند، ایده ساخت جای پارک دوچرخه به ذهن معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۶ افتاد و با تأیید شهردار و راهنمایی او توانست مجری پروژه‌ای باشد که تاکنون در شهر تهران اتفاق نیفتاده است.
وی توضیح می‌دهد: «در گذر از خیابان شهید «اسم زمانی» که پاتوق محله جوادیه نیز آنجا راه‌اندازی شده، متوجه دوچرخه‌هایی شدیم که مالکان آنها کاسبان و مغازه‌داران بودند. همانجا بود که تصمیم گرفتیم برای این دوچرخه‌ها جای مناسب با طراحی ویژه بسازیم به‌طوری که زیبایی بصری داشته باشد، در مسیر رفت‌وآمد اهالی مزاحمت ایجاد نکند و از طرف دیگر با این کار اطلاع‌رسانی کنیم که کاسبان و مغازه‌دارانی که از دوچرخه استفاده می‌کنند، می‌توانند از معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۶ بخواهند که برایشان جای پارک دوچرخه بسازد، بدون اینکه یک ریال هزینه‌ به آنها تحمیل کند.»
کریم‌پور اعلام می‌کند که با توجه به محدودیت‌های کرونایی لازم نیست تا شهروندان به معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۶ حضوری مراجعه کنند، اگر چنین خواسته‌ای دارند، می‌توانند نام و نشانی خود را به شماره ۰۹۰۵۷۵۶۲۹۳۳ ارسال کنند تا در فوری رسیدگی شود.
کارشناسان این حوزه پس از اعلام درخواست در محل مورد نظر حاضر شده و ضمن جانمایی برای ساخت جای پارک اقدام می‌کنند. ایستگاه پارک دوچرخه سایبان نیز دارد تا دوچرخه‌ها زیر نور آفتاب نمانند و چرخ‌ها کم‌باد و پنچر
 نشود.

دوچرخه‌ها صاحب جای پارک ویژه شدند
«حاجی تاروردی» / شورایار محله علی‌آباد جنوبی

  • ایده‌ای تأثیرگذار و یک پیشنهاد

«حاجی تاروردی» شورایار محله علی‌آباد جنوبی عقیده دارد اجرای پروژه ساخت جای پارک دوچرخه مقابل مغازه‌ها و فروشگاه‌ها ایده تأثیرگذاری است. تاروردی در این زمینه پیشنهادی هم دارد که می‌تواند به رونق استفاده از دوچرخه کمک کند. او با اشاره به فراوانی فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ در منطقه ۱۶ که در شرایط کرونایی ملزم به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی هستند، می‌گوید: «مسلماً برخی از شهروندان به دلیل کهولت سن و ناتوانی جسمی قادر نیستند که به این فروشگاه‌ها مراجعه کنند، بنابراین مدیران آنها می‌توانند از تعدادی دوچرخه‌سوار برای رساندن سفارش مشتری‌ها به در خانه‌ها استفاده کنند. اگر مسئولان فروشگاه‌های بزرگ تعدادی دوچرخه خریداری کنند، شهرداری هم می‌تواند برایشان جای پارک بسازد تا به نحو شایسته مورد استفاده قرار گیرد.»

دوچرخه‌ها صاحب جای پارک ویژه شدند
«رحیم نیک‌نفس» / شورایار محله جوادیه

  • باید از خودمان شروع کنیم

«رحیم نیک‌نفس» شورایار محله جوادیه که از معتمدان محلی باسابقه است، عقیده دارد که برای موفقیت در هر کار فرهنگی باید ابتدا از خودمان شروع کنیم. وی به برنامه مدون سه‌شنبه‌های بدون خودرو که از طرف شهرداری برگزار می‌شود به‌عنوان پروژه‌ای فرهنگی یاد می‌کند و می‌گوید: «از بین همه نهادهایی که در شهر وجود دارد فقط شهرداری مجری استفاده از دوچرخه است و این کار به‌عنوان تکلیف در سایر مناطق و نواحی نیز اجرا می‌شود، اما در این مدت شهروندانی را دیده‌ام و می‌شناسم که از این کار الگوبرداری کرده و به جای عبور و مرور با خودرو شخصی با دوچرخه به محل کار و فعالیت خود می‌روند.»وی از ساخت نخستین جای پارک دوچرخه در خیابان شهید اسم زمانی ابراز خوشحالی می‌کند و می‌گوید: «این کار نو و خوبی است و امیدوارم روزی همه مغازه‌دارهای محله جوادیه از این امکان برخوردار شوند. ضمن اینکه از معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۶ می‌خواهیم که در خیابان‌های اصلی مسیر دوچرخه‌سواری تعبیه کند تا این افراد با خیال راحت و ایمن به محل کار یا خانه‌شان برسند.»

کد خبر 609416

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha