کارنامه منطقه ۱۹ در اجرای پروژه‌های کوچک‌مقیاس سال گذشته موفقیت‌آمیز بود.

پروژه

همشهری آنلاین _ زهرا بلندی:   با دریافت ۵۰ میلیارد تومان اعتبار توسعه محله‌ای و تعریف ۸۰ پروژه بخش قابل توجهی از پروژه‌ها به نتیجه رسیدند و طبق ارزیابی شهرداری تهران، این منطقه رتبه بسیار مطلوب را در اجرای پروژه‌های توسعه محله‌ای از آن خود کرد. تخصیص اعتبار قابل توجه ۱۰۸ میلیاردی تومانی به ۶۷ پروژه توسعه محله‌ای در سال ۱۴۰۰، سرآغاز خوبی برای اجرای مطلوب این نوع پروژه‌ها در سال جاری است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با «نیما پروین» معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری منطقه ۱۹ همراه می‌شویم.

  •  پیگیری طرح‌های نیمه تمام

طی سالی که گذشت در شهر تهران به ازای هرمحله ۳ پروژه کوچک‌مقیاس انجام شده است، این در حالی است که در منطقه ۱۹ به ازای هر محله ۸ پروژه توسعه محله‌ای به انجام رسیده است. با تخصیص ۵۰ میلیارد تومان اعتبار، ۸۰ طرح تعریف شد که بخش قابل توجهی از آنها به پایان رسیده و مواردی را هم معاونت‌های اجرایی منطقه در دست اجرا دارد. معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری منطقه ۱۹ با اشاره به رتبه بسیار مطلوب منطقه ۱۹ در اجرای پروژه‌های کوچک‌مقیاس براساس ارزیابی شهرداری تهران در سال گذشته، می‌گوید: «عمده پروژه‌های توسعه محله‌ای که شامل بهسازی بوستان‌ها و زمین‌های ورزشی منطقه، عملیات آسفالت و ساخت معابر در نقاط مختلف بودند به سرانجام رسیده و مواردی که انجام نشده هم از سوی معاونت‌های اجرایی منطقه در دست اجراست.»

عملکرد خوب سال قبل، مشارکت شهروندان، شورایاران و معاونت‌های تخصصی منطقه دریافت اعتبار قابل توجه امسال را در پی داشت. این موضوعی است که «نیما پروین» با اشاره به آن می‌گوید: «مجموعاً ۱۰۸ میلیارد تومان برای پروژه توسعه محله‌ای معادل ۶۷ مورد را تعریف کرده‌ایم و در بین مناطق ۲۲ گانه به لحاظ میزان اعتباری که برای پروژه‌های توسعه محله‌ای دریافت کرده‌ایم صاحب رتبه سوم هستیم و در مناطق پهنه جنوب پایتخت بیشترین اعتبار را به خود اختصاص داده‌ایم و در واقع ۶ درصد از اعتبارات پروژه‌های توسعه محله‌ای سراسر تهران به منطقه ۱۹ اختصاص داده شده است.»

  •  هر محله ۳ پروژه کوچک‌مقیاس

«یکی از مهم‌ترین اقدامات ما در تعریف پروژه‌های کوچک‌مقیاس سال ۱۴۰۰ اختصاص ۳ پروژه با اعتباری مجزا برای هریک از محله‌های ۱۳ گانه منطقه ۱۹ است.»معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری منطقه با بیان این جمله می‌گوید: «در گام نخست سعی کردیم برای هریک ازسراهای ۱۳ گانه منطقه یک پروژه توسعه محله‌ای تعریف کنیم و هرکدام ازسراهای محله را به‌صورت یک ردیف اعتباری مجزا ببینیم تا از این طریق مهم‌ترین مشکلات‌سراها را برطرف کنیم. ‌سراهای محله در ماجرای همه‌گیری کرونا با محدودیت‌های زیادی در حوزه درآمدی روبه‌رو شده‌اند و اجرای اقدامات عمرانی و زیرساختی اتفاق مثبتی را برای این مراکز مهم و محلی رقم خواهد زد.»

او در ادامه به اجرای پروژه مناسب‌سازی، آرام‌سازی و کاهش تصادفات به ازای هریک از محله‌های منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: «منطقه ۱۹ به لحاظ اعتبارات ترافیکی از سال‌های گذشته دچار مشکلات زیادی بود که با این کد اعتباری سعی کردیم بخشی از این مشکلات را رفع کنیم. ما امسال علاوه بر اعتبارات جاری مربوط به حوزه ترافیک فقط در بخش توسعه محله‌ای ۲ برابر سال گذشته اعتبار دریافت کردیم و به ازای هر محله یک قرارداد مناسب‌سازی، آرام‌سازی و کاهش تصادفات خواهیم داشت که این قراردادها می‌تواند تا حد زیادی اقدامات نگهداشت ترافیکی ما را جبران کند.» شناسایی و رفع نقاط ناامن و بی‌دفاع شهری به ازای هرمحله یک طرح، مورد دیگری است که پروین با اشاره به آن می‌گوید: «معاونت اجتماعی و فرهنگی منطقه اقدامات لازم را برای شناسایی این نقاط به کار گرفته است و در مرحله بعددرصدد رفع آنها قرار خواهیم بود.»

۶۷ پـروژه کوچک‌مقیاس در راه است
نیما پروین/ معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری منطقه۱۹
  •  پاسخ به مطالبات شهروندان، دغدغه ما

امسال هم مانند سال گذشته لیست پروژه‌های توسعه محله‌ای را در اختیار نمایندگان مردم یعنی شورایاران قرار دادیم و قائل به این هستیم که مطالبه‌گری شهروندان می‌تواند در اجرای بهینه پروژه‌ها مؤثر باشد. معاون شهردار منطقه ۱۹ بازسازی و تجهیز دریاچه بوستان شقایق محله خانی‌آباد جنوبی را مهم‌ترین مطالبه شهروندان عنوان می‌کند و می‌گوید: «این طرح با مشارکت معاونت برنامه‌ریزی و شورای‌شهر به‌عنوان یک پروژه مجزا تعریف شده که با اجرای آن فضای عمومی بوستان کارآمدتر شده و جذابیت بیشتری خواهد داشت.»

تخصیص اعتبار اولیه برای ساخت و تجهیز ۲ سوله ورزشی در ۲ بوستان امام خمینی(ره) و شهدای نعمت‌آباد محله نعمت‌آباد طرح دیگری است که پروین به‌عنوان مطالبه مهم مردمی از آن یاد می‌کند و می‌گوید: «به‌طور کلی کمبود سرانه ورزشی یکی از معضلات منطقه ۱۹ محسوب می‌شود و باتوجه به تراکم جمعیت در محله نعمت‌آباد این موضوع به شکل مضاعف در این محله دیده می‌شود و نیازمند رسیدگی است.» این مقام مسئول با یادآوری مشکلات شبکه آب‌های سطحی محله نعمت‌آباد از اجرای طرح مناسب‌سازی معابر و نهرهای خیابان نور و فرعی‌های متصل به آن خبر می‌دهد و می‌گوید: «برای اجرای هرچه سریع‌تر این طرح‌ها در حال اخذ تأییدات فنی هستیم و با دریافت تأییدیه به لحاظ اعتباری مشکلی نخواهیم داشت و این پروژه هم در سال جدید جزء پروژه‌های مهم توسعه محله‌ای اجرا خواهد شد.»

  •  نعمت‌آباد صاحب پارکینگ مکانیزه می‌شود

ساخت مرکز کارآفرینی و پارکینگ مکانیزه در محله نعمت‌آباد جزء دیگر طرح‌های مهمی هستند که اعتبارشان به منطقه ابلاغ شده است. پروین با اشاره به اینکه بخشی از کارهای مربوط به ساخت پارکینگ مکانیزه در خیابان جانباز انجام شده است، می‌گوید: «فاز اول طرح امسال به پایان می‌رسد و فاز دوم هم اجرایی خواهد شد. طرح ساخت مرکز کارآفرینی هم که طبق توافق سه‌جانبه شهرداری منطقه ۱۹، سازمان نوسازی شهرداری تهران و سازمان رفاه و خدمات اجتماعی قرار است اجرا شود، اکنون در مرحله طراحی اولیه توسط سازمان نوسازی است و با ابلاغ طرح، کار اجرا خواهد شد.» «محله شهید کاظمی جزء معدود محله‌هایی است که با مشکل کمبود فضای سبز روبه‌روست.» پروین با بیان این جمله می‌گوید: «ردیف اعتباری برای ساخت یک بوستان در محله شهید کاظمی دریافت شده است. پیگیر مباحث تملکی و حقوقی هستیم و به محض تملک زمین طرح اجرا خواهد شد.

بهسازی کاربری‌های ورزشی و فراغتی در بوستان شریعتی محله شریعتی شمالی هم موضوع مهم دیگری است که تأیید و به منطقه ابلاغ شده است.» معاون شهردار منطقه در پایان از پروژه نیمه‌تمام وصال به‌عنوان طرح دارای اولویت یاد می‌کند و می‌گوید: «ساخت، مناسب‌سازی و ساماندهی معابر وصال مورد مهم دیگری است که به پایان رسیدن آن جزء برنامه‌های اولویت‌دار محسوب می‌شود. آسفالت معابر این شهرک بعد از قریب ۱۰ سال به اجرا درآمد. بخش‌های زیادی از آن اجرا شده و به سرانجام رسیدن بخش‌های باقیمانده نیز در دستور کار قرار گرفته است. ساخت بوستان وصال هم موضوع دیگری است که اعتبارش سال گذشته دریافت شده، بیشتر کارهای عمرانی آن انجام شده و مراحل نهایی ساخت بوستان طی می‌شود.»

  • منطقه صاحب ۵ پاتوق محلی می‌شود

طبق درخواست‌های مکرر اعضای شورایاری برای افزایش پاتوق‌های محله ۳ نقطه از منطقه در قالب طرح‌های توسعه محله‌ای صاحب پاتوق محله شدند.
معاون خدمات شهری و محیط‌زیست منطقه ۱۹ با بیان این خبر گفت: «این طرح با هدف ارتقای سطح کیفیت زندگی شهروندان در خیابان طالقانی مقابل مدرسه کیهانی، خیابان جانباز روبه‌روی مدرسه زندی‌نیا و خیابان میثاق جنوبی تقاطع خیابان آموزگار اجرا شده که در ایجاد محیطی برای توسعه فضاهای تعامل شهروندان مؤثر خواهد بود.» «مجید صبوری» گفت: «این پاتوق‌ها مجهز به نیمکت، سطل زباله، پایه چراغ و سایه‌بان هستند و ۳۰۰ مترمربع از نرده‌های تفکیک‌کننده معبر و خیابان در محدوده پاتوق محله مدارس کیهانی و زندی‌نیا رنگ‌آمیزی شدند.» صبوری با بیان اینکه بعد از راه‌اندازی پاتوق رها طی سال‌های گذشته تعداد پاتوق‌های محله به ۴ مورد رسیده است، گفت: «پنجمین پاتوق منطقه نیز پس از اجرای زیرسازی و کفپوش در شهرک بستان خیابان گلستان ساخته خواهد شد.»

کد خبر 609400

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha