رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: در محیطی که افراد مسلح و شرور کمر به نابودی محیط زیست بسته‌اند، چگونه می‌توان محیط‌بانان را در مقابل افراد شرور بی‌سلاح گذاشت؟

عیسی كلانتری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، عیسی کلانتری معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست امروز در مراسم روز ملی محیط‌بان گفت: اگر نهادی می خواهد درباره محیط‌ زیست اطلاعات جمع‌آوری کند نیازی نیست غیرمستقیم این کار را انجام دهد، مستقیم به خودمان مراجع کند، هرچه بخواهند در اختیارشان قرار می‌دهیم. 

وی تاکید کرد: در محیط زیست هیچ مسأله پنهانی نداریم. یک سازمان نظارتی نمی‌تواند مسأله پنهانی داشته باشد. شاید خیلی مسائل از نظر قانونی قابل مطرح نیست. 

کلانتری تاکید کرد: زمانی کل بودجه سازمان محیط‌ زیست ۲/۵ در هزار تمام بودجه کشور بود. از این رو یک سری امضاهای طلایی شکل گرفت. چون فساد وجود داشت. مثلا یک محیط‌بان در قبال دریافت مبلغی از شکار کل و بز توسط شکارچیان چشم‌پوشی می کرد. با افزایش اعتبار سازمان و وضعیت دریافتی و معیشتی، امضای طلایی بسیار بسیار کم شده، نمی‌توانم بگویم کامل از بین رفته، اما می‌دانم اگر هم باشد، بسیار ناچیز است. 

ثبت روز ملی محیط زیست در تقویم رسمی کشور 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: قرار بود جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شود و در آن روز ملی محیط زیست همزمان با ولادت امام رضا (ع) در تقویم ملی کشور ثبت شود و در اولین جلسه ای که برگزار شود این اتفاق خواهد افتاد چون اعضای شورا با این کار موافق هستند.

اضافه شدن سالانه ۲۰۰ محیط‌بان به نیروهای سازمان

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست دو بخش محیط زیست انسانی و محیط زیست طبیعی دارد که در محیط زیست طبیعی وظیفه حفاظت بر عهده محیط‌بانان است که بسیار هم حائز اهمیت است. در واقع طبیعت به انسان نیاز ندارد، این انسان است که به طبیعت محتاج است. در راستای حفظ طبیعت باید تلاش کنیم. البته در این میان افراد بد هم وجود دارند و محیط‌بانان هستند که محیط زیست را از شر این افراد مصون نگه می‌دارند.

کلانتری ادامه داد: چندی پیش مقاله‌ای خواندم که در آن گفته شد که محیط‌بانان باید خلع سلاح شوند. نمی‌دانم این حرف تا چه حد درست است. در محیطی که افراد مسلح و شرور کمر به نابودی محیط زیست بسته‌اند، این حرف تا چه حد می تواند درست باشد؟ چگونه می‌توان یک انسان را در مقابل این افراد شرور بی‌سلاح گذاشت؟ اما قطعا می‌دانیم که محیط زیست بدون کار فرهنگی قابل حفاظت نیست. محیط‌بان زحمت می‌کشد اما اگر همه ملت محیط‌بان نباشند، قطعا با ۳ تا ۴ میلیون محیط‌بان سازمانی نمی‌توان محیط زیست را حفظ کرد.

وی اظهار داشت: هر چند قرار است سالانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ محیط‌بان به جمع محیط‌بانان کشور اضافه شود، اما در مقابل سالانه ۱۱۵ محیط‌بان بازنشسته و از جمع محیط‌بانان خارج می‌شوند که این تعداد به جز افرادی است که شهید یا جانباز می‌شوند. تعداد محیط‌بانان حداقل باید به ۵ هزار نفر برسد که در این زمینه سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه همکاری خوبی با سازمان محیط زیست داشت و از آنها تشکر می‌کنم.

افزایش ۲۳۵ درصدی دریافتی سازمان محیط زیست 

معاون رئیس‌جمهوری گفت: در سال ۱۳۹۶ سازمان محیط زیست یکی از فقیرترین سازمان‌های دولتی بود اما در ۳ سال گذشته اعتبار سازمان افزایش خوبی داشته است. در ۳ سال گذشته تورم کشور ۱۲۰ درصد بود در حالی که دریافتی سازمان ۲۳۵ درصد افزایش یافت. در واقع میانگین دریافتی کارکنان سازمان ۱۱۵ درصد افزایش یافت که در این زمینه از رئیس‌جمهوری و سازمان برنامه و بودجه بسیار تشکر می‌کنم.

وی اظهار داشت: وظیفه رئیس سازمان محیط زیست اصلاح قوانین و مقررات و مصوبات ستادها و برنامه‌ریزی‌هاست. در واقع همه جا بد و خوب وجود دارد. در سازمان محیط زیست هم افراد بد هستند که مانع اجرای برخی کارها می‌شدند. در واقع یک سیب گندیده همه سیب‌های یک سبد را گندیده می‌کند. این مساله در همه جای جامعه دیده می‌شود اما با همه اینها روند بهبود شرایط در سازمان محیط  زیست معنی‌دار است و امروز دیگر امضای طلایی نداریم.

کاهش زمان ارزیابی گزارش زیست‌محیطی پروژه‌ها 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: زمانی که به سازمان محیط زیست آمدم، رئیس‌جمهوری به من گفت که خسته شدم از اینکه دستگاه‌های اجرایی به ما مراجعه کردند و گفتند کارهای ما در محیط زیست گیر کرده است، این روند باید اصلاح شود. بر این اساس زمان جواب دادن به گزارش‌های ارزیابی زیست محیطی را کاهش دادیم و افراد را موظف کردیم که باید حداقل تا ۴۵ روز جواب هر گزارشی رابدهند.

کلانتری افزود: در سال ۱۳۹۶ حدود ۲۶۰ طرح بزرگ از ۱۴ تا ۳ سال در سازمان محیط زیست مانده بود که بدون جواب بودند و همه آنها را در مدت ۴ ماه تعیین تکلیف کردیم. از این تعداد ۱۵ تا ۲۰ درصد نیز رد شدند. البته طرح‌های جنجال‌برانگیزی هم در کشور  وجود دارد که به علت نفوذ یکسری مقامات سیاسی و اقتصادی شکل می‌گیرند اما سعی کردیم در همه حوزه‌ها شفاف عمل کنیم. مسائل سیاسی و حاشیه‌ای به محیط زیست ربطی ندارد. هر طرحی که در راستای توسعه پایدار و حفظ محیط  زیست باشد باید سازمان به گزارش ارزیابی آن در کمترین زمان پاسخگو باشد.

دولت در حد اختیار باید پاسخگو باشد 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: نمی‌توانیم کشور را معطل جواب دادن به گزارش‌های زیست محیطی کنیم. هر کسی که مسئول است باید پاسخگو باشد. دولت هم در حد اختیارات خود باید پاسخگو باشد. دولتی که اختیاراتش محدود است در همان حد محدود باید پاسخگو باشد. اگر کسانی خواهان بیش از انجام وظیفه قانونی خود هستند جایشان در محیط زیست نیست.

دروس محیط زیستی در ۱۲ دانشگاه مادر کشور 

کلانتری اظهار داشت: محیط‌بانان معلمان فرهنگی در راستای حفظ محیط زیست هستند. توسعه آن نیاز به کار فرهنگی دارد که سازمان محیط زیست تا حد زیادی موفق بوده است. در این راستا بسیار تلاش کردیم دروس محیط زیستی در دانشگاه‌ها اجباری شود که امسال به صورت پایلوت در ۱۲ دانشگاه مادر کشور اجرا می‌شود.

وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری همواره فرموده‌اند که محیط زیست مربوط به این دولت و آن دولت نیست. درک این مطلب به آگاهی نیاز دارد. اگر مدیران اجرایی و تصمیم‌سازان کشور در حد ۱۰ درصد نظرات رهبری را داشتند، امروز در زمینه محیط زیست تا این حد مشکل نداشتیم. مشکلات ناشی از عدم آگاهی است که باعث می‌شود قوانینی که تصویب می‌شود مخل محیط زیست باشند.

ضربه معدن‌کاوان بر پیکر محیط زیست طبیعی کشور 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در سال ۱۳۹۰ مجلس شورای اسلامی قانونی را اصلاح کرد که ضربه بزرگی به پیکر محیط  زیست طبیعی کشور وارد کرد. بر اساس این قانون، فعالان در عرصه معادن کشور می‌توانند با محیط زیست خارج از مناطق چهارگانه هر کاری بکنند بدون اینکه پاسخگو باشند.

وی افزود: وسعت کشور ۱۶۴ میلیون هکتار است که ۱۳ درصد آن در قالب مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است و معدنکاوان در ۱۴۵ میلیون هکتار از آن یعنی ۸۸ درصد این سرزمین آزاد هستند هر کاری بکنند چون قانون این اجازه را به آنها داده است و می‌توانند بدون پاسخ به محیط زیست و هر نهاد دیگری طبیعت را زیر و رو کنند. هیچ جای دنیا چنین قانونی وجود ندارد. اگر فرهنگ و آگاهی عمومی در جامعه و میان قانونگذاران بالا بود و شهروندان از حقوق شهروندی خود مطلع بودن این قوانین وضع نمی‌شد.

کار احیای دریاچه ارومیه متوقف نشده است 

کلانتری گفت: درباره اجرای احیای دریاچه ارومیه گفتند که کار متوقف شده در حالی که اینطور نیست. دولت ۱۰۰ درصد اعتبار مورد نیاز احیا را تخصیص داده اما گاهی در روند اجرا با مشکلات فنی مواجه می‌شویم که کار را متوقف و کند می‌کند. مثلا از اول گفتیم که در زمین «آبرفتی» (کارستی) نمی‌توان تونل حفر کرد و می‌توان آب را با لوله‌گذاری به دریاچه منتقل کرد اما به هر حال کار احداث تونل آغاز شد و اکنون ۱۴۰۰ متر از تونل زاب در مدت ۳ سال حفر شد و فقط ۳۴ کیلومتر مانده که ۹ ماه است معطل این بخش هستند چون بخشی آبرفتی و کارستی است و کار با کندی پیش می‌رود. گاهی افراد یک تا ۲ هفته زیر زمین کار می‌کنند و روی زمین نمی‌آیند بنابارین نباید در حق آنها بی‌انصافی کرد.

وی اظهار داشت: متاسفانه گاهی برخی نمایندگان با نفوذ در مجلس بودجه هایی را می گیرند و مثلا جاده ای را در نقطه ای که محلی از اعراب ندارد احداث می کنند که این فقط هدر دادن بیت المال است. به نظر من مدیر کلی که صدایش برای اجرای چنین پروژه هایی در نیاید باید محاکمه شود. اگر آگاهی مردم بالا باشد مانع اجرای چنین پروژه هایی می شوند و محیط زیست حفظ می شود.

کلانتری تاکید کرد: در این میان نقش سمن ها بسیار حایز اهمیت است، سمن های محیط زیستی نباید جا بزنند باید در میدان باشند،  امسال برای تقویت سمن ها از صندوق ملی محیط زیست به آنها کمک کردیم.

آب، مشکل اساسی کشور است 

وی گفت: اگر بخواهیم محیط زیست را برای آیندگان حفظ کنیم باید از منابع آبی خود حفاظت کنیم. اگر آب نباشد هیچ موجودی نیست. در بخش آب و حفاظت از محیط زیست خوب عمل نکردیم. حق نداریم بیش از ۴۰ درصد از منابع آبی تجدیدپذیر خود استفاده کنیم در حالی که بیش از ۱۰۰ درصد از این منابع استفاده می‌کنیم. این روند ریشه محیط زیست نسل بعدی را از بین می‌برد. اینجاست که مسئولان کشور باید آگاه باشند آنانی که به فکر اضافه‌برداشت از آب هستند در راستای منویات مقام معظم رهبری نیستند.

کلانتری تاکید کرد: وقتی سیاست‌های کلان غلط است، وقتی پتانسیل آبی کشور پاسخگوی نیازهای کشور نیست، تصمیم‌های غلط به بهای تخریب محیط زیست تمام می‌شود. ادامه این روند برای نسل‌های بعدی آب شیرین باقی نخواهد گذاشت. مساله اول محیط زیست امروز آب است،. اگر هوا آلوده باشد می‌توان با برنامه‌ریزی مشکل را رفع کرد اما اگر آب تمام شود دیگر نمی‌توان کاری کرد. الان محیط‌بانان در برخی استان ها از ۱۰۰ کیلومتر دورتر آب می‌آورند تا آبشخور مناطق خود را پرآب کنند.

وی اظهار داشت: کشور را خشک کردیم. وقتی آب نباشد علفی هم نیست. علف نباشد گیاهخواری نیست و اگر گیاهخوار نباشد گوشتخواری هم نیست. نباید برای اهداف کوتاه‌مدت سیاست‌های بلندمدت را قربانی کنیم. چندی پیش یک نماینده مجلس گفته بود که می‌توان برای ۵۰۰ میلیون نفر در کشور غذا تولید کرد. اکنون که برای این جمعیت غذا تولید می‌کنیم، ۲.۵ برابر بیشتر از ظرفیت مجاز منابع آبی موجود آب مصرف می‌کنیم. بنابراین چگونه می‌توان برای ۵۰۰ میلیون نفر غذا تولید کرد؟ نباید عوام‌فریبی کنیم. این تفکر محیط زیست را ویران می‌کند. یک شکارچی مثلا فقط یک کل یا یک بز را شکار می‌کند اما با این طرز تفکر میلیون‌ها کل و بز را نابود می‌کنیم.

فرسایش ۲ میلیارد تن خاک در سال 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دو ماه پیش با آقای رئیسی در دماوند بازدید داشتیم که یکی از کارشناسان گفت که هزار هکتار از اراضی به صورت غیر مجاز تصرف شده که من به ایشان گفتم که ما سرکاریم، سالانه دو میلیارد تن خاک را از دست می دهیم که ۱.۲ دهم میلیارد تن آن را می توان کنترل کرد باید فکری به حال این وضعیت کرد، سالانه ۳۰۰ هزار هکتار خاک را از دست می دهیم در حالی که کارشناسان برخی مسئولان را با مسائل حاشیه ای سرگرم می کنند که در این شرایط مسائل کلان از دست می رود.

وی تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست برای حفظ محیط زیست موظف است بجنگند چون موظفیم منابع موجود را برای نسل های بعدی حفظ کنیم و به دست آنها برسانیم. باید مراقب باشیم که مسائل کوچک ما را گمراه نکند.

خودروسازان به فکر لابیگری 

معاون رئیس‌جمهوری گفت: امروز با خودروسازان دعوا داریم چون تا زمانی که فناوری تولید خودرو را اصلاح نکنند همچنان هوای آلوده خواهیم داشت. از ابتدای سال آینده باید خودروهایشان یورو ۶ باشد اما از اکنون به فکر لابی گری هستند تا همچنان خودروهای با استاندارد یورو ۴ و ۵ را وارد بازار کنند.

ایران از تسهیلات نشست آب و هوایی پاریس محروم شد 

کلانتری درباره تجهیز ناوگان محیطبانی اظهار داشت: مجوز خرید ۷۰۰ خودرو تویوتا را دریافت کرده بودیم که به ۲۰ میلیون دلار اعتبار نیاز داشت اما نداشتیم که پرداخت کنیم و این کار بر زمین ماند. این در حالی است که اگر به نشست پاریس ملحق می شدیم، می توانیم از اعتبارات آن استفاده کنیم چون بر اساس قانون این نشست کشورهای توسعه یافته باید سالانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد دلار به کشورهای در حال توسعه کمک کنند تا بتوانند با به روز کردن فناوری خود انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهند اما با نپیوستن به آن، کشور از این مبلغ محروم شد.

وی افزود: دو سال پیش مجلس شورای اسلامی نشست آب و هوایی پاریس را تصویب کرد و اشکالاتی را هم که شورای نگهبان گرفته بود، رفع کردیم و تصویب شد اما دو سال است که مجلس قبلی و کنونی دست نگه داشته اند و بدون نتیجه مانده است. برخی می گویند پیوستن ما به آن مانع توسعه کشور می‌شود. در حالی که بدون پیوستن هم به تعهد چهار درصدی خود در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای عمل کرده ایم، با مهار فلرهای نفتی این کار را انجام دادیم اما کشور در تسهیلات این نشست محروم شد.

کد خبر 609398

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha