عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: استفاده از کلر در آب استخرها بهترین ماده ضدعفونی‌کننده ویروس کرونا است و مردم در این زمینه نگرانی نداشته باشند.

استخر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر مسعود مردانی  عضو ستاد ملی مقابله با کرونا و متخصص بیمارهای عفونی اظهار کرد: کلر عنصر شیمیایی مهمی در تصفیه آب است و می تواند ویروس کرونا را از بین ببرد. با توجه به آغاز فصل گرما، بسیاری از افراد از استخرها استفاده می کنند و نباید نگرانی بابت انتقال ویروس کرونا داشته باشند.

وی با بیان اینکه رعایت پروتکل های بهداشتی در استخرها نیز ضروری است، اظهار داشت:  رعایت فاصله اجتماعی در کنار استخر ضروری است، استخرهای روباز به دلیل گردش هوا بهتر از استخرهای سرپوشیده‌ بوده و باید جمعیت کمتری در استخر حضور داشته باشند.

این متخصص بیماریهای عفونی تصریح کرد: گندزدایی سطوح مشترک، نصب پوسترهای آموزشی در معرض دید و فاصله گذاری فیزیکی و توجه به تراکم جمعیت در استخرها  ضروری است.

مردانی تصریح کرد: انتقال ویروس کرونا از طریق سرفه، عطسه، تخلیه ترشحات بینی و دهان در محیط بوده و این ویروس می تواند در فاصله ۱تا ۲ متری از طریق سرفه یا عطسه منتقل شود،  این بیماری از یک طیف ملایم تا شدید با علایمی همچون تب، سرفه، تنگی نفس بروز می کند و  و در موارد شدیدتر ممکن است منجربه ذات الریه، نارسایی کلیه و مرگ شود.

وی از مردم خواست پروتکل های بهداشتی را حتی با وجود تزریق واکسن علیه کرونا کاملا رعایت کرده و از خوردن غذا در محیط های عمومی و همچنین خوردن غذاهای آماده تا حد امکان پرهیز و  مواد غذایی را به صورت پخته استفاده کنند.

آب استخرها در ۳۰ ثانیه ویروس کرونا را غیرفعال می‌‎کند

نتایج مطالعات دانشمندان انگلیسی نیز نشان می دهد کلر موجود در آب استخر شنا می‌تواند ویروس عامل کووید-۱۹ را تنها در ۳۰ ثانیه غیرفعال کند. غلظت کلر آزاد ۱.۵ میلی گرم در لیتر و PH بین ۷ تا ۷.۲ باعث کاهش بیش از ۱۰۰۰ برابری آلودگی کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ در عرض ۳۰ ثانیه می‌شود.

ایرنا در این زمینه به نقل از  پایگاه اینترنتی swimming نوشت: نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که آب استخرهای شنا تنها در ۳۰ ثانیه ویروس کرونا را از فعالیت می‌اندازد. این مطالعه که توسط محققان «کالج سلطنتی لندن» انجام شده است، نشان می دهد که خطر انتقال ویروس کووید-۱۹ در آب استخرهای شنا به اندازه زیادی کم است. 

همزمان با بازگشایی استخرهای شنای سرپوشیده در سراسر کشور انگلیس به عنوان بخشی از نقشه راه دولت برای کاهش محدودیت های قرنطینه، نتایج این مطالعه به عنوان یک «خبر خارق العاده» مورد تحسین قرار گرفت.

در این مطالعه محققان کالج سلطنتی انگلیس، اثر آب استخرهای شنا را بر ویروس عامل ابتلا به کووید-۱۹ به نام SARS-CoV-۲ بررسی کردند تا مقدار زمان و تماس مورد نیاز برای غیرفعال سازی ویروس را در سطح کلر و pH های مختلف آب مورد ارزیابی قرار دهند.

نتایج این تحقیق نشان داد که ۱.۵ میلی گرم در لیتر کلر آزاد با pH بین ۷ تا ۷.۷ در عرض ۳۰ ثانیه، میزان آلودگی ویروس کرونا را بیش از هزار برابر کاهش می دهد. آزمایش های بیشتر در زمینه دامنه های مختلف کلر و pH آزاد تأیید کرد که کلر موجود در آب استخر های شنا به همراه pH کمتر موثرتر است.

این یافته ها حاکی از آن است که خطر انتقال ویروس کرونا از آب استخر کم است و به شواهدی می افزاید که در صورت انجام اقدامات مناسب، استخرهای شنا می توانند محیطی ایمن و بی خطر در زمینه سرایت کرونا باشند.

یافته های این مطالعه به افراد آرامش خاطر می دهد که می توانند با خیال راحت برای شنا به استخر بروند.

کد خبر 609157

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha