رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به روند تولید واکسن‌های ایرانی کرونا، از ورود اولین واکسن ایرانی کرونا به بازار مصرف خبر داد. 

واکسن کرونا

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو گفت: حاصل تلاش ۱۵ ماه گذشته محققان، صنعتگران و همچنین همکاران ما در سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت به ثمر نشسته و اولین واکسن ایرانی (برکت) وارد بازار مصرف شده است. تزریق این واکسن هزینه‌ای برای افراد نخواهد داشت و رایگان است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه چهار واکسن دیگر در نوبت اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو برای مصرف عمومی هستند، تاکید کرد: تزریق عمومی واکسن کووایران برکت آغاز شده است. در واقع بعد از حصول اطمینان از کیفیت، اثربخشی و نداشتن عوارض خاص و نگران‌کننده، مجوزهای لازم را صادر کردیم و امیدواریم ظرف چند روز آینده واکسن دوم هم مجوز مصرف عمومی را دریافت کند.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: همه پلتفرم‌ها و روش‌هایی که برای تولید واکسن‌های کرونا در دنیا از آن‌ها استفاده می‌شود، در کشور ما توسط محققان و دانشمندان در حال استفاده است. ما در دنیا جزو کشورهایی هستیم که به موازات تکمیل مدارک مربوط به مطالعات بالینی، زیرساخت‌های تولید واکسن در کشورمان به سرعت در حال انجام است و امیدواریم تا پایان تابستان حداقل ماهانه ۱۰ میلیون دوز واکسن داخلی تولید کنیم.

شانه‌ساز با اشاره به اینکه امسال حداقل ۷ تا ۸ تولیدکننده واکسن خواهیم داشت، درباره میزان تولید و توزیع واکسن‌های داخلی بیان کرد: در خرداد یک میلیون دوز واکسن کووایران برکت تحویل داده شده است و ظرفیت تولید از تیرماه به سرعت افزایش پیدا خواهد کرد و امیدواریم در ماه‌های تابستان حداقل ۱۰ میلیون دوز در ماه تولید داشته باشیم. 

او گفت: اولویت اصلی بر اساس اولویت‌بندی‌هایی است که همکاران ما در معاونت بهداشتی وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند، اما اگر گروه‌های دیگر به تعداد بیشتری نیاز داشته باشند، به آن‌ها اجازه داده‌ایم میزان بیشتری را در اختیار قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه واردات واکسن را متوقف نکرده‌ایم، اظهار کرد: از واکسن‌های خارجی که موفق شدند و سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و کمیسیون قانونی مجوزهای لازم را دریافت کردند، استفاده می‌کنیم.

آخرین وضعیت واکسن کرونای ایرانی کوبایی

شانه‌ساز در ادامه در مورد آخرین اخبار از واکسن تولید مشترک ایران و کوبا (پاستوکووک) بیان کرد: فاز ۳ مطالعات بالینی در کشور ایران و کوبا به صورت همزمان در حال انجام است و بیش از ۳۰ هزار نفر از هموطنان ما این واکسن را دریافت کرده‌اند. 

رییس سازمان غذا و دارو گفت: خوشبختانه نتایج بسیار خوبی گزارش شده است و این واکسن در مورد ویروس‌های آفریقای جنوبی و برزیلی که انوع قوی ویروس کرونا هستند، اثربخشی و ایمنی‌زایی قابل‌قبولی دارد.

این مسئول ابراز امیدواری کرد که طی چند روز آینده اجازه مصرف عمومی این واکسن هم از کمیسیون قانونی ساخت و ورود سازمان غذا و دارو صادر شود تا این واکسن هم مانند واکسن کووایران برکت به مصرف عموم برسد.

کد خبر 609033

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha