وزیر بهداشت با اشاره به صدور مجوز مصرف اضطراری برای واکسن پاستور و همچنین رونمایی از واکسن اسپوتنیک ایرانی گفت: امیدواریم تا پایان پاییز کل جمعیت هدف را با واردات واکسن کرونا و تولید داخل واکسینه کنیم تا زنجیره انتقال این ویروس قطع شود.

سعید نمکی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از تسنیم، سعید نمکی (وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) امروز در جلسه استانی ستاد مقابله با کرونا در گلستان با بیان این‌که باید برای واکسن کرونای تولید داخل جشن ملی گرفت، گفت: زمانی که ما ساخت واکسن کرونا را از سال گذشته آغاز کردیم، بسیاری باور نکردند. 

او گفت: ما از دوستان برکت، شهید فخری‌زاده و سایر افراد دعوت کردیم و همزمان در حال رایزنی برای تولید تحت لیسانس، انتقال دانش فنی با خارجی‌ها بودیم و من از اردیبهشت پارسال در حال مذاکره با کشورهای خارجی برای تأمین واکسن کرونا بودم و امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که در دولت بعدی دغدغه تأمین واکسن کرونا وجود نداشته باشد.

نمکی با بیان ان که ما از اول زمستان امسال می‌توانیم صادرکننده واکسن هم باشیم، افزود: نخستین محموله واکسن برکت را تحویل گرفتیم و از هفته دیگر تزریق آن را شروع می‌کنیم.

صدور مصرف اورژانسی واکسن پاستور

وزیر بهداشت تصریح کرد: سه‌شنبه واکسن پاستور اجازه مصرف اضطراری را می‌گیرد. لازم است یک مژده درباره واکسن پاستور بدهم؛ واکسن انگلیسی آسترازنکا روی گونه آفریقای جنوبی و برزیلی ۱۱ درصد اثر دارد و ما و کوبایی‌ها بررسی کردیم و دیدیم واکسن پاستور ۶۲ درصد اثر می‌کند یعنی نزدیک ۶ برابر واکسن آسترازنکا روی این گونه‌ها اثربخش است.

رونمایی از واکسن اسپوتنیک ایرانی

نمکی افزود: روز شنبه واکسن اسپوتنیک ایرانی (واکسن روسی اسپوتنیک که در داخل کشور ایران تولید شد) را با حضور سفیر ایران رونمایی می‌کنیم. روز یکشنبه هم مرحله اول کارآزمایی بالینی واکسن دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله را آغاز می‌کنیم.

او اضافه کرد: واکسن رازی فاز اول را طی کرد و در حال اتمام فاز دوم است. واکسن سیناژن فاز دوم را طی می‌کند و ما حدود ۷ پلتفرم را همزمان پیش می‌بریم.

وزیر بهداشت گفت: امیدواریم تا پایان شهریور بتوانیم معلمان و نیروهای نظامی و انتظامی و گروه‌های پرریسک را پس از تزریق واکسن کرونا به افراد بالای ۶۰ سال و بیماران خاص صعب‌العلاج که ۸۵ درصد مرگ‌ومیرها را تشکیل می‌دهند، واکسینه کنیم و امیدواریم تا پایان پاییز کل جمعیت هدف را با واردات واکسن کرونا و تولید داخل واکسینه کنیم تا زنجیره انتقال قطع شود.

کد خبر 609139

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha