سرپرست آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: تا سال گذشته طبق طرح «کریدور شرق»، بحث انتقال آب از دریای عمان مطرح بود که سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی را در بر می‌گرفت، اما با تغییر سیاست‌ها و در فاز دوم طرح، آب از خلیج‌فارس به شهر سیرجان و بعد به خراسان جنوبی و رضوی انتقال خواهد یافت.

انتقال آب

سعید سروری در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین‏، با بیان اینکه طرح انتقال آب از استان هرمزگان آغاز و در مسیر کرمان و خراسان جنوبی به خراسان رضوی انتقال خواهد یافت، افزود: اجرای این طرح می‌تواند واحدهای صنعتی و معدنی بزرگ و گلخانه‌های صنعتی این استان‌ها را توسعه دهد. آب استحصال شده در این پروژه از نظر قیمتی در مقایسه با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس ۲۰ درصد ارزان‌تر است.

وی ادامه داد: خراسان جنوبی در چند سال اخیر با خشکسالی کم‌سابقه روبرو بوده است، اگر استفاده از سفره‌های زیزمینی و دیگر منابع آبی موجود در استان به همین نحو پیش برود با مشکلات بسیاری روبرو خواهیم شد.

جبران خشکسالی با انتقال آب دریا 

سروری درباره رفع معضل خشکسالی در استان اظهار کرد: بهترین راه‌حل و جایگزین برای جبران معضل خشکسالی، طرح انتقال آب دریا به مناطق خشک کشور از جمله خراسان جنوبی است که باعث توسعه صنایع، ایجاد اشتغال و حتی مهاجرت معکوس خواهد بود.

این مقام مسئول اعلام کرد: در مجموع ۳۲۰ میلیون متر مکعب در این طرح به استان‌های شرقی کشور آب‌رسانی خواهد شد، سهم خراسان جنوبی از ظرفیت شیرین‌سازی خط دوم انتقال آب خلیج‌فارس ۶۰ میلیون متر معکب خواهد بود که برای مصارف صنعتی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سهمیه آب مصرفی صنایع متمرکز در خراسان جنوبی حدود ۳۰ میلیون مترمکعب است که از منابع آبی استان تامین می‌شود، افزود: با اجرایی شدن طرح انتقال آب دریا به استان سهمیه آب مصرفی صنایع تا سه برابر افزایش خواهد یافت، ضمن اینکه در این حالت منابع آبی استان نیز برای مصارف آشامیدنی و کشاورزی به‌کار خواهد رفت.

شبکه آب‌رسانی در استان

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفای خراسان جنوبی گفت: ۱۴۶ روستای خراسان جنوبی از سال ۹۲ تاکنون با اعتبار ۱۶۸ میلیارد تومانی از آبرسانی پایدار برخوردار شده‌اند، این مساله علاوه بر تامین آب سالم و بهداشتی مورد نیاز روستاییان، نقش موثری در ماندگاری جمعیت و شکل‌گیری روند مهاجرت معکوس داشته است.

منوچهر سالاری ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان سال ۱۴۰۰ تمامی روستاهای پرجمعیت استان با اولویت مناطق مرزی و محروم از آب شرب سالم برخوردار خواهند شد.

وی افزود: آب مصرفی ۶/۷۵ درصد جمعیت روستایی در خراسان جنوبی با شبکه آب‌رسانی تامین می‌شود و در بخش شهری استان نیز ۸/۹۹ درصد مشترکین تحت پوشش شبکه آب‌رسانی هستند.

سالاری اظهار کرد: ۳۸۰ روستای خراسان جنوبی فاقد شبکه آب‌رسانی بوده و در تمام طول سال به طور ثابت توسط ناوگان تانکرهای سیار آبرسانی می‌شوند، در فصول گرم سال و پیک مصرف این تعداد به ۴۳۰ روستا نیز می‌رسد.

مزایا و مشکلات انتقال آب دریا

مدیرکل محیط‌زیست خراسان جنوبی گفت: انتقال آب از دریا به استان‌های خشک مرکزی و شرقی کشور، فقط به عنوان آخرین گزینه برای جبران کم‌آبی قابل قبول است و تنها می‌تواند بعضی از مصارف خاص را پوشش بدهد.  

حسن اکبری افزود: مهم‌ترین مشکلی که اجرای طرح انتقال آب دریا در کشور ایجاد می‌کند، تحت تاثیر گذاشتن شیوه مدیریت مصرف آب استان‌های کم‌آب است که آنها را دچار یک آینده‌نگری کاذب می‌کند.

وی با شاره به اینکه تبلیغات برای اجرای این طرح این ذهنیت را ایجاد می‌کند که ما به منبع بی‌پایان آب متصل شده‌ایم و دیگر هیچ مشکل کم‌آبی نخواهیم داشت، ادامه داد: این در حالی‌ست که انتقال آب از دریا آخرین گزینه و تنها برای برخی مصارف خاص توجیه‌پذیر است و تمامی نیازهای آبی ما را تامین نخواهد کرد.

اکبری اظهار کرد: مهم‌ترین نکته درباره این طرح مدیریت مصرف بهینه آب در مقصد انتقال آب دریاست، در چنین شرایطی اگر محدودیت‌های منابع آبی جدی باشد انتقال آب دریا می‌تواند بعضی از مصارف از جمله آب شرب و در برخی موارد صنعت را پوشش بدهد.

وی درباره مدیریت مصرف آب گفت: اگر مدیریت مصرف بهینه آب اجرا نشده باشد، یعنی شبکه‌های آب‌رسانی به دلیل غیراستاندارد بودن دچار حدررفت باشند، پساب تصفیه‌شده کاربری درستی نداشته و برداشت از منابع آبی بیش از حد و بهره‌وری پایین باشد، انتقال آب دریا نمی‌تواند کم‌بود آب را جبران کند.

مدیرکل محیط‌زیست خراسان جنوبی با اشاره به اینکه «سند سازگاری با کم‌آبی» در خراسان جنوبی به تصویب رسیده است، افزود: اساس این طرح استفاده بهینه و مدیریت مصرف آب است با این شرایط سرمایه‌گذاری برای تامین‌ آب از طریق انتقال آب دریا توجیه‌پذیر خواهد بود. در غیر این صورت همچنان معضل کم‌آبی ادامه خواهد داشت.  

اکبری در پایان اظهار کرد: انتقال آب عموما به مراکز جمعیتی اصلی و مناطق صنعتی استان انجام می‌شود و کاربری این آب‌رسانی بیشتر صنعتی است، در حالی‌که تمامی پهنه استان با مساله کم‌آبی روبه‌روست، مخصوصا در مناطقی که شغل اصلی مردم کشاورزی است.

کد خبر 609080

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha