اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که سرنوشت زباله‌هایی که در خانه تولید می‌کنند، سر از داخل کیسه و سطل‌ ‌زباله کوچه و خیابان‌ درمی‌آورد، خوب است بدانید افرادی هم هستند که حتی از دل زباله‌ها وسایل مفید تولید می‌کنند...

دورريختني ها

همشهری آنلاین_پروانه بهرام‌نژاد:  اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که سرنوشت زباله‌هایی که در خانه تولید می‌کنند، سر از داخل کیسه و سطل‌ ‌زباله کوچه و خیابان‌ درمی‌آورد، خوب است بدانید افرادی هم هستند که حتی از دل زباله‌ها وسایل مفید تولید می‌کنند و با خلق آثار کاربردی، هنری و... هم به خود و هم محیط‌زیست اطرافشان کمک می‌کنند. درست مثل افرادی که هفته گذشته آثارشان را برای جشنواره «سرنوشت دورریختنی‌ها» ارسال کردند و ضمن برپایی نمایشگاه، از میان آنها ۳ اثر برگزیده شد. این جشنواره از سوی اداره محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری منطقه۱۳ در سرای محله اشراقی برگزار شد.  

جشنواره «سرنوشت دورریختنی‌ها» با هدف‌ ترویج فرهنگ استفاده بهینه از پسماندهای شهری و دورریزها از سوی اداره محیط‌زیست و توسعه پایدار در منطقه ۱۳ در سرای محله اشراقی برگزار شد. برای برگزاری این جشنواره و پس از انتشار فراخوان، شهروندان چند هفته‌ای فرصت داشتند، آثار خود را برای شرکت در این مسابقه بفرستند. پس از جمع‌آوری آثار و داوری اولیه برخی از آنها به مرحله بعدی راه یافت. در پایان این جشنواره چند روزه «محبوبه علی‌پور»، ‌ «مریم جعفری» و «اقدس تقی‌پور» به‌عنوان نفرات برگزیده از سوی بازدیدکنندگان و داوران جشنواره انتخاب شدند که در آثار هریک از آنها خلاقیت حرف اول را می‌زد.  

  • زباله‌ها را دست‌کم نگیرید

سرنوشت تماشایی دورریختنی‌ها 

«مریم جعفری» از نفرات برگزیده جشنواره می‌گوید: «زباله‌ در محیط‌زیست و زندگی اطراف ما بسیار اثرگذار است و نباید آنها را دست‌کم گرفت. از این‌رو می‌توان به بهترین نحو آنها را تفکیک و برای خلق کارهای هنری از آنها بهره‌برد. من هم باتوجه به اهمیت این موضوع دو کار برای جشنواره ارائه کردم که یکی تهیه رومیزی از لباس کهنه و دیگری ساخت ظروف از روزنامه باطله بود. رومیزی را با بهره‌گیری از پارچه شلوار جین کهنه و نوارهای رنگی انجام دادم و برای ظرف‌ها نیز روزنامه‌ها را خیس کرده و به آنها شکل دادم و ظروف کاربردی ایجاد کردم که پس از خشک شدن از آنها به‌عنوان ظرف قرار دادن میوه و کالای خشک و... می‌توان استفاده کرد.» «اقدس تقی‌پور» هم بانوی دیگری است که با مهره‌های دور ریختنی، رومیزی متفاوت درست کرده‌ و اثرش از سوی بازدیدکنندگان و داوران برگزیده شده‌است.  

  • کمک به اقتصاد خانواده

سرنوشت تماشایی دورریختنی‌ها 

«محبوبه علی‌پور» یکی دیگر از برگزیدگان این جشنواره و از ساکنان محله اشراقی، درباره ضرورت کمک به محیط‌زیست و پیامدهای آن می‌گوید: «به عقیده من همه مردم باید تفکیک زباله و توجه به پسماندهای خشک را جدی بگیرند چون توجه به این موضوع به اقتصاد خانواده‌ها هم کمک می‌کند.»

او درباره آثاری که در این جشنواره ارائه کرده ‌است، می‌گوید: «من هم با توجه به اهمیت این موضوع با ارائه ۳ اثر که همه آنها را از وسایل دورریختنی مثل شیشه سس، شلوارکهنه همسرم و ظرف فلفل تهیه کردم، حضور داشتم.» او می‌افزاید: «ماحصل شیشه‌های سس و رب گوجه‌فرنگی که خالی ‌می‌شود، تهیه جا ادویه‌ای به کمک تزیین پارچه‌های رنگی و گلیمی شد. همچنین با پارچه شلوار کتان همسرم که کهنه شده و قابل استفاده نبود، یک زنبیل پارچه‌ای مقاوم دوختم که برای نان مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر اینها از ظرف فلفل تندی که خالی شده بود به کمک پمپ ظرف مایع دستشویی تهیه کردم که همگی کاربردی هستند.» جشنواره و نمایشگاه سرنوشت دورریختنی‌ها هفته گذشته به میزبانی سرای محله اشراقی اجرا شد.  
«سیما جمالی» رئیس اداره محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری منطقه ۱۳هم درباره جشنواره می‌گوید: «همه گروه‌های سنی فرصت مشارکت داشتند و افراد برای حضور در این جشنواره کارهایشان را به سرای محله اشراقی تحویل دادند و از بین آنها ۳۰ اثر به مرحله بعد راه یافت. بعد از آن هم به مدت ۳ روز نمایشگاه دایر شد و در مراسم اختتامیه هم از میان آنها به ۳ اثری که متشکل از مواد دورریز و طبیعی با نگاهی خلاق بود و براساس نوع اثر و میزان کاربردی که داشتند و زحمت و کار بیشتری برده بودند، جوایزی اهدا شد.» او می‌افزاید: «در این جشنواره سعی شد، ضمن ارائه بیانی متفاوت از هنر با استفاده از مواد دورریختنی، توجه شهروندان را به مقوله حفظ محیط‌زیست جلب کرده و با استفاده از عنصر خلاقیت، استفاده بهینه از پسماندهای شهری و دورریزها را فرهنگسازی کنیم.» او ادامه می‌دهد: «این جشنواره با مشارکت جمعی از بانوان برگزار شد و امیدواریم در برنامه‌های جمعی دیگر شاهد افزایش مشارکت مردان هم باشیم.»

کد خبر 609059

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha