معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: صادرات بخش کشاورزی و غذای کشور در دو ماهه اول سال جاری، ۸۹۶ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته است.

محصول كشاورزي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، احمدعلی کیخا معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در گزارشی، وضعیت تجارت بخش کشاورزی و غذای کشور در دو ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ را تشریح کرد.

بر اساس این گزارش، تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری، یک میلیارد و ۹۷۴ میلیون تن محصولات کشاورزی به ارزش ۸۹۶ میلیون دلار از کشور صادر شده که این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۲۰ درصد از نظر وزنی و ۲ درصد از لحاظ ارزشی افزایش یافته است.

در این مدت، چهار میلیارد و ۳۳ میلیون تن محصولات کشاورزی به ارزش دو میلیارد و ۲۰۲ میلیون دلار وارد شده که این میزان واردات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۲۲ درصد و از نظر ارزشی ۱۸ درصد کاهش داشته است.

این گزارش با اشاره به این که هندوانه، گوجه فرنگی تازه یا سرد کرده، سیب زمینی تازه یا سرد کرده، سیب تازه و خربزه و همانند آن پنج قلم عمده صادراتی از نظر وزنی در دو ماهه ابتدایی سال جاری بوده است، می افزاید: در مدت یاد شده، هندوانه با ۱۲۶ میلیون دلار، پسته با ۱۲۲ میلیون دلار، گوجه فرنگی با ۱۰۲ میلیون دلار، سیب تازه با ۵۶ میلیون دلار و خرما با ۴۲ میلیون دلار پنج قلم عمده صادراتی از نظر ارزشی بوده است.

در ادامه این گزارش، پنج قلم عمده وارداتی از نظر وزنی در دو ماهه ابتدایی امسال ذرت دامی، گندم، جو به استثنای بذر، کنجاله سویا و شکر تصفیه نشده، عنوان شده است. در این مدت، ذرت دامی با ۳۳۴ میلیون دلار، روغن دانه آفتابگردان با ۲۶۵ میلیون دلار، کنجاله سویا با ۲۳۰ میلیون دلار، گندم با ۱۹۵ میلیون دلار و دانه سویا با ۱۷۵ میلیون دلار پنج قلم عمده وارداتی از نظر ارزشی بوده است.

کد خبر 608712

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha