مسئول اپیدمیولوژی واکسن رازی و فخرا گفت: ثبت نام برای شرکت در فاز دوم مطالعاتی کارآزمایی بالینی واکسن کووپارس همچنان ادامه دارد و هموطنان می‌توانند به سایت رازی مراجعه کنند.

واکسن کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از برنا، دکتر مسعود سلیمانی مسئول اپیدمیولوژی واکسن رازی و فخرا گفت: واکسن رازی کووپارس در حال حاضر در مرحله دوم کارآزمایی بالینی قرار دارد.

او گفت: میزان ایمنی بخشی این واکسن در حال حاضر مشخص نیست. چرا که کارآزمایی بالینی فاز دوم برای بررسی بی خطری واکسن انجام می‌شود. مطالعه باید به حدی برسد تا ما بتوانیم میزان ایمنی بخشی واکسن را اعلام کنیم که دو ماه دیگر این موضوع مشخص می‌شود.

سلیمانی گفت: در فاز دوم کارآزمایی بالینی واکسن کووپارس ۵۰۰ نفر مورد مطالعه قرار می‌گیرد که در حال حاضر ۲۶۰ نفر مورد مطالعه قرار گرفتند.

داوطلبان دریافت کننده واکسن  عوارضی نداشتند

مسئول اپیدمیولوژی واکسن رازی و فخرا تصریح کرد: تاکنون در مطالعه بالینی این واکسن داوطلبان دریافت‌کننده هیچ گونه عوارض خاصی نداشتند و عوارض مشاهده‌شده در حد خیلی کم و مختصر بوده است.

او گفت: یکی از شرط‌های موجود برای داوطلبان در مطالعه فاز دوم کارآزمایی بالینی این است که به کرونا مبتلا نشده باشند. البته در این زمینه آزمایش‌هایی نیز انجام می‌شود. اگر مواردی هم وجود داشته باشد، به‌دلیل این است که آزمایش‌های انجام‌شده این موضوع را نشان نداده است.

سلیمانی درباره ابتلای داوطلبان دریافت‌کننده واکسن کووپارس بعد از تزریق به ویروس کرونا گفت: امکان دارد که فردی بعد از تزریق واکسن کرونا بگیرد. چرا که تا ایمنی ایجاد شود، باید دو هفته از واکسیناسیون دوم گذشته باشد.

وی با بیان اینکه صددرصد افراد دریافت‌کننده واکسن ایمن نمی‌شوند و ممکن است چند درصدی نیز ایمن نشوند، گفت: در فاز اول کارآزمایی واکسن کووپارس گروه سنی ۱۸ تا ۵۵ سال و در گروه فاز دوم گروه سنی ۱۸ تا ۷۰ سال مورد مطالعه قرار می‌گیرند.

ثبت نام فاز سوم هنوز آغاز نشده است

مسئول اپیدمیولوژی واکسن رازی و فخرا ادامه داد: درحال حاضر مقالاتِ مطالعات انجام شده در دست تدوین است و برای انتشار در مجلات خارجی هنوز آماده نیست، اما گزارش کامل مطالعه موجود است.

وی درباره ثبت نام داوطلبان برای تزریق واکسن کووپارس در مرحله مطالعاتی گفت: ثبت نام برای شرکت در فاز دوم مطالعاتی همچنان ادامه دارد و هموطنان می‌توانند به سایت رازی مراجعه کنند، ولی ثبت نام فاز سوم هنوز آغاز نشده است.

سلیمانی درباره مراحل سه‌گانه تزریق واکسن کووپارس گفت: دو مرحله عضلانی و یک مرحله استنشاقی باید انجام شود تا واکسیناسیون تکمیل شود. حذف هیچ یک از مراحل امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به مطالعه بالینی واکسن فخرا گفت: در حال حاضر از مطالعات آن راضی بودیم. همچنین در فاز مطالعه ۱۳۰ نفر مورد مطالعه قرار گرفتند و درمجموع تا این لحظه در فاز دوم ۱۸۰ نفر واکسن را دریافت کرده اند و مطالعه هم همچنان ادامه دارد.

کد خبر 608548

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha