مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۸
۰ نفر

مردم و کارشناسان هر استان در گفت و گو با همشهری مشکلات استان و انتظارات از رئیس جمهور آینده را مطرح کرده‌اند.

انتخابات

به گزارش همشری آنلاین، دو روز دیگر رئیس جمهور جدید انتخاب می‌شود و دولت سیزدهم مسئولیت امور چند سال آینده کشور را به عهده می‌گیرد. نامزدهای انتخاباتی طرح‌ها و برنامه‌های زیادی برای بهبود اوضاع مردم به ویژه در حوزه اقتصادی مطرح کرده‌اند، اما فاصله حرف تا عمل بسیار زیاد است. در هیاهوی مناظره‌های انتخاباتی و تبلیغات نامزدها، همشهری به سراغ مردم و کارشناسان و مدیران استان‌های مختلف رفت تا مطالبه‌های آن‌ها را از دولت سیزدهم بشنود. بررسی‌های 30 گزارش میدانی منتشر شده درباره 30 استان (به جز پایتخت) نشان می‌دهد به غیر از مسائل کلان اقتصادی از جمله بیکاری، گرانی، تورم و کسادی کسب و کار، کمبود آب یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی استان‎هاست. چالش‎های دیگری چون ظرفیت‌های مغفول مانده، تناسب نداشتن بین داشته‌ها و نداشته‌های استان هم از سوی شهروندان مطرح شد که اغلب کارشناسان معتقدند همه آن‌ها نتیجه چالش‌های مدیریتی و جای خالی مدیران متخصص، بومی و بااخلاق است. مردم امیدوارند دولت سیزدهم با انتخاب مدیران با تجربه و شایسته، مسیر توسعه در هر استان را با تکیه بر داشته‌های همان استان در پیش بگیرد. در ادامه چکیده مطالبات هر استان را می‌خوانیم.

گیلان
حل معضل پسماند و توسعه تجاری، خواسته گیلانی‌ها از رئیس‌جمهوری آینده است و در کنار آن مطالباتی چون بهبود زیرساخت‌ها، حل معضل حاشیه‌نشینی، اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام و جذب سرمایه‌گذار هم مطرح می‌شود. وجود زباله در استان و نمونه شاخص آن سایت سراوان، مهم‌ترین چالشی است که مردم با آن مواجه هستند و می‌توان با ورود بخش خصوصی داخلی و خارجی و مدیریت پسماند، این معضل که تهدیدی برای محیط زیست استان است را تبدیل به فرصت کرد.  ولی‌الله داداشی، نماینده پیشین آستارا در مجلس شورای اسلامی علاوه بر این‌ها به توسعه صنعت حمل و نقل ریلی در مسیر رشت، بندرانزلی و آستارا هم اشاره می‌کند که به توسعه تجارت کشور منجر می‌شود و دولت آینده باید زیرساخت‌های لازم را برای تحقق این موضوع فراهم کند. 

آذربایجان‌شرقی 
شایسته‌سالاری مطالبه اصلی و ضرورت به کارگیری مدیران توانمند، ارتقای فرهنگی، توسعه راه‌های ریلی و توجه به صنایع خرد از دیگر مطالبات مردم و کارشناسان آذربایجان‌شرقی از دولت سیزدهم است. جای خالی مدیران توانمند در شرایطی در این استان احساس می‌شود که آذربایجان شرقی همیشه به عنوان یکی از  قطب‌های اقتصادی و صنعتی کشور شناخته شده، اما با وجود همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها یکی از مهاجرفرست‌ترین استان‌های کشور لقب گرفته است. محمدعلی نصرتی، معاون پیشین سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی معتقد است با استفاده از مدیران قوی و شایسته می‌توان با وجود تمام کمبودها و مشکلات باز هم کارهای بزرگی در استان انجام داد. به گفته او، در استفاده از مدیران نباید بر وابستگی‌های جناحی تاکید کرد بلکه باید اصل بر شایسته‌سالاری و تخصص باشد. 

آذربایجان غربی
راه‌اندازی صنایع و جذب سرمایه‌گذار اولویت اهالی آذربایجان‌غربی است، زیرا به اعتقاد مردم و کارشناسان آذربایجان غربی ظرفیت‌های ممتازی مانند بزرگترین معدن طلای کشور، دریاچه ارومیه به عنوان یک اکوسیستم گردشگری و خاک حاصل‌خیز دارد و باید زمینه حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این استان فراهم شود. تکمیل پروژه‌های مهمی چون ساخت تونل آبی به دریاچه ارومیه، ایجاد مناطق آزاد، تکمیل آزادراه تبریز - بازرگان و راه‌آهن، احداث سردخانه‌های بزرگ در 5 شهر باغی استان و ایجاد واحدهای تبدیلی، رسیدگی به پایانه مرزی بازرگان، احداث دانشگاه بین‌المللی و بیمارستان 1000تختخوابی بخش دیگری از مطالبه‌های مردم است که همه آن‌ها به نوعی با جذب سرمایه‌گذار قابل اجراست.  کارشاسان استان هم معتقدند که توسعه تجارت بین‌الملل، افزایش ترانزیت کالا، واردات و صادرات، اعمال تعرفه‌های خاص گمرکی، معافیت‌های مالیاتی و سایر امتیازات مخصوص مناطق ویژه می‌تواند زمینه جذب سرمایه‌گذار خارجی را در منطقه تسهیل کند.

هرمزگان 
اهالی هرمزگان خواستار دیده شدن ظرفیت‌های این استان از سوی دولت آتی هستند. در کنار آن مسائلی چون کمبود آب آشامیدنی، فضاهای آموزشی، حل معضل فاضلاب، بیکاری و مشکلات معیشتی به عنوان دغدغه‌ مردم و کارشناسان مطرح می‌شود که حل آنها از دولت آینده انتظار می‌رود. هرمزگان بنادر و صنایع بزرگی دارد که شهریار مشیری، نماینده پیشین بندرعباس در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی معتقد است می‌توانند به ظرفیتی برای اشتغال جوانان تبدیل شوند. به اعتقاد او و شهروندان، بسیاری از مشکلاتی که امروز در هرمزگان و سایر استان‌ها با آن مواجهیم برگرفته از سوء مدیریت است که طی یکی دو سال نمی‌توان آنها را رفع کرد، اما می‌توان با برنامه‌ریزی و توجه به ظرفیت‌های هرمزگان بخشی از آن‌ها را جبران کرد. 

البرز
رفع مشکلات حاشیه‌نشینی و مدیریتی، مطالبه جدی البرزنشینان است که به آن می‌توان کمبود آب، توسعه زیرساخت‌ها و مراکز درمانی و اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام را هم اضافه کرد. البرز جوان‌ترین استان کشور است که به واسطه وجود 4 زندان بزرگ کشور درگیر چالش‌هایی چون مهاجرت خانواده‌ زندانیان به استان و افزایش حاشیه‌نشینی شده است. نتیجه این حاشیه‌نشینی هم افزایش آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است. رشید جلالی، نماینده کرج در مجلس هفتم شورای اسلامی هم این استان را مهاجرپذیر می‌داند که سالانه حدود ۸۰ هزار نفر به جمعیت آن اضافه می‌شود. با توجه به این مهاجرت‌ها، حاشیه‌نشینی مساله‌ای اساسی است زیرا زیرساخت‌های البرز برای پذیرش چنین جمعیتی طراحی نشده. به اعتقاد او، استانداری که برای البرز انتخاب می‌شود باید در حد وزیر و معاون رئیس‌جمهوری باشد تا بتواند چالش‌های بزرگ استان را مدیریت کند. 

خراسان رضوی 
حاشیه‌نشینی به عنوان چالش بزرگ خراسان رضوی و در کنار آن موضوعاتی چون تامین آب صنایع و معادن، توجه به گردشگری و کشاورزی از دیگر مسائل این استان مطرح می‌شود. اهالی خراسان رضوی قیمت سرسام‌آور خرید یا اجاره مسکن را از معضلات بزرگ استان و حتی کل کشور می‌دانند. همچنین آنان معتقدند وضعیت بد اقتصادی، نبود اشتغال و رونق در کسب و کارها، ساکنان نقاط مرکزی شهر مشهد را به حاشیه شهر رانده است. محمدرحیم نوروزیان معاون سابق سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی معتقد است یکی از عوارض حاشیه‌نشینی بروز جرایم است که این آمار در مشهد به بیش از ۶۰درصد می‌رسد و به همین دلیل دولت آینده و همچنین نمایندگان استان باید بر این معضل تمرکز بیشتری داشته باشند.

خراسان جنوبی
برندسازی محصولات کشاورزی اولویت خراسان‌جنوبی و جلوگیری از مهاجرت، حل بحران کم‌آبی، تکمیل راه‌آهن شرق و توجه به ظرفیت معادن اولویت‌های بعدی این استان از نگاه مردم و کارشناسان است. خراسان جنوبی با داشتن خاک کویری، محصولات بی‌نظیر کشاورزی دارد که در سراسر جهان به فروش می‌رسند، اما نامی از خراسان جنوبی بر روی آن‌ها درج نشده است. به همین دلیل خام‌فروشی و عدم برندسازی، بزرگترین معضل کشاورزی این منطقه است. برای مثال محصول عناب که یکی از بهترین انواع آن در خراسان جنوبی است از چین به عنوان یک محصول استراتژیک و گیاه دارویی به سراسر جهان صادر می‌شود.  «همایون نخعی‌نژاد» شهردار پیشین بیرجند و معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی هم با تاکید بر این مشکل می‌گوید که محصولات زعفران، زرشک و عناب نیاز به سرمایه‌گذاری دولت دارد تا در نتیجه زمینه اشتغال و تثبیت جمعیت روستایی فراهم شود. 

مازندران
حل معضل پسماند دغدغه اصلی و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، توسعه صنایع و گردشگری، تصویب منطقه آزاد و توجه به کشاورزی از دیگر مطالبات مردم و کارشناسان مازندرانی‌ از دولت سیزدهم است.مازندرانی‌ها معتقدند به تناسب حضوری که در دوره‌های مختلف انتخابات داشته‌اند، مشکلات استانشان از سوی دولت‌های مختلف حل نشده است. در بین مطالبات مردمی برخی از دغدغه‌ها مانند مسائل محیط زیستی و معضل پسماند بومی‌تر است که سال‌هاست گریبان این استان را گرفته. شهروندان گلایه می‌کنند تاکنون هیچ دولتی توجه ویژه به حل معضل پسماند در این استان نداشته است. «سید علی‌اکبر طاهایی» استاندار اسبق مازندران معتقد است دولت سیزدهم باید با راه‌اندازی نیروگاه‌های زباله‌سوز در مناطق مختلف، معضل پسماند مازندران را حل کند.

سیستان و بلوچستان 
سیستان و بلوچستان تشنه آب و کار است و داستان محرومیت در این استان با همه استان‌ها متفاوت بوده و به همین دلیل مردم این دیار گلایه فراوانی از عقب‌ماندگی‌ها دارند. شهروندان انتظارهای زیادی از دولت آینده دارند. شهروندان می‌گویند هنوز از گاز محروم و با کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند و زندگی برای آن‌ها بسیار دشوار است. 
محمدرضا سراوانی، مدیرکل پیشین بهزیستی سیستان و بلوچستان هم مانند شهروندان معتقد است انتظار از رئیس‌جمهوری آینده برای رفع محرومیت‌ زیاد است، او پیشنهاد می‌کند رئیس دولت آینده باید برنامه مدونی برای رفع مشکلات کشور و همچنین استان داشته باشد.

چهارمحال و بختیاری
خروج چهارمحال و بختیاری از بن‌بست یکی از مهم‌ترین مطالبه‌های اهالی این استان است. چهارمحال و بختیاری از نظر شاخص‌های توسعه در بین استان‌های کشور در ردیف آخر قرار دارد و این موضوع مردم را با چالش‌هایی نظیر نرخ بالای فقر، بیکاری، گرانی و تورم بالاتر از میانگین کشوری درگیر کرده است. شهروندان و کارشناسان بر این عقیده هستند تا زمانی که زیرساخت‌های توسعه در استان فراهم نشود، نمی‌توان به روند پیشرفت و تحقق توسعه‌یافتگی آن امیدوار شد. یزدان جلالی، معاون پیشین سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هم نبود زیرساخت‌ها را از مهمترین چالش‌های استان می‌داند و معتقد است هنوز یک برنامه مدون و عملیاتی برای رفع چالش‌ها و کمک به روند توسعه یافتگی استان تدوین نشده یا به مرحله اجرا نرسیده است.

همدان 
لزوم توسعه گردشگری و جلوگیری از مهاجرت در همدان از مهم‌ترین مطالبه‌های مردمی است و در کنار آن می‌توان به انتظاراتی چون توسعه فرهنگی، زیرساختی، رونق اقتصادی و مبارزه با بیکاری هم اشاره کرد. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، همدان رتبه نخست رشد منفی جمعیت در کشور را دارد، اما این اتفاق به علت کاهش موالید نبوده، بلکه علت اصلی این کاهش جمعیت، مهاجرت است. مهاجرت وقتی اتفاق می‌افتد که مدیران یک استان نتوانند با ارائه خدمات بیشتر و بهتر، شهروندان به‌ویژه نخبگان و نیروی کار را به ماندن در استان ترغیب کنند. شهروندان معتقدند صنعت نخست همدان گردشگری معرفی شده، اما توجهی به آن نمی‌شود. محمدابراهیم الهی‌تبار، معاون پیشین سیاسی امنیتی استاندار همدان هم تاکید می‌کند که نخستین گام برای توسعه گردشگری همدان تبدیل‌ این امر به یک مطالبه و فرهنگ عمومی است تا مدیران در تمام تصمیم‌گیری‌های خود این موضوع را مدنظر قرار دهند. 

خراسان شمالی
ایجاد راه و صنایع، مهمترین مطالبه مردم خراسان شمالی و در کنار آن، توسعه ریلی و آزادراهی، توجه به کشاورزی و ظرفیت‌های مرزی و اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام از دیگر مطالبات مردم و کارشناسان استان از دولت آینده است. 18 سال از جدایی خراسان شمالی به عنوان استانی مستقل از خراسان بزرگ می‌گذرد، اما با وجود این، هنوز این استان در مسیر توسعه قرار نگرفته است. کمبود زیرساخت‌های حمل و نقلی از مشکلات دیگری است که مردم استان سال‌هاست با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. سید محمد وحیدی، نماینده بجنورد در مجلس هم معتقد است خراسان شمالی در بسیاری از شاخص‌های زیربنایی مانند آب و راه روستایی و همینطور در حوزه سرمایه‌گذاری رده پایینی در بین استان‌های دیگر دارد. به اعتقاد او، دولت آینده باید توازن منطقه‌ای و عدالت را بین استان ها برقرار کنند.

کرمانشاه 
رونق اقتصادی با احیای ظرفیت‌های مرزی کرمانشاه مهم‌ترین خواسته اهالی این استان است. البته نباید از مطالبه‌هایی چون توجه به گردشگری و کشاورزی، معیشت مرزنشینان، جلوگیری از حاشیه‌نشینی و تکمیل مونوریل و راه‌آهن غافل شد. کرمانشاه، استان ثروتمندی است اما راهکارهای اشتباه موجب شده تغییری در بهبود وضعیت مردم ایجاد نشود و حالا شهروندان معتقدند دولت باید ظرفیت‌های استان از جمله مرز را بیش از پیش مورد توجه قرار دهد. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی هم معتقد است که با وجود تمام ظرفیت‌های کار و تولید استان اما به دلیل کوتاهی از سوی مرکز، امورات مردم به تعویق می‌افتد.  او معتقد است اگر از ظرفیت مرزها استفاده شود، معضلی چون بیکاری هم حل خواهد شد. 

کردستان 
کردستانی‌ها هم مانند استان همسایه یعنی کرمانشاهی‌ها معتقدند مهم‌ترین کاری که دولت آینده می‌تواند انجام دهد، ایجاد اشتغال با تکیه بر ظرفیت‌های مرز است. آن‌ها به مواردی چون اتصال به راه‌آهن، توجه به مسائل فرهنگی، رفع تبعیض و توسعه گردشگری هم اشاره می‌کنند که می‌تواند بخشی از محرومیت‌های منطقه را جبران کند. شهروندان از دولت آینده انتظار دارند با توجه به این ظرفیت‌ها به ویژه مرز مشکلات مختلف کوله‌بری و توسعه استان را حل کند. همچنین به اعتقاد اهالی، در اختصاص بودجه به کردستان باید بازنگری شود. «عبدالله سهرابی» نماینده پیشین مریوان در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه شاخص‌های مختلف فقر،  بیکاری، گرانی و تورم در کردستان آینه تمام نمای وعده‌ وعیدهای عمل نکرده مسئولان و دولت‌هاست، تاکید می‌کند مرزها دروازه تجارت هر کشوری محسوب می‌شوند، اما از مرزهای کردستان فقط عده‌ای سود می‌برند.

اردبیل
توسعه ریلی و صنعتی، تعیین تکلیف منطقه ویژه اقتصادی نمین، استفاده از منطقه آزاد تجاری، حل بحران آب و توسعه اقتصادی گردشگری از جمله مطالبات مردم و کارشناسان استان از دولت سیزدهم است. شهروندان اردبیلی عقیده دارند اردبیل از نظر صنعتی جزو استان‌های محروم است و ساماندهی واحدهای راکد و نیمه‌راکد صنعتی استان باید در اولویت دولت آینده باشد. همچنین با اینکه اردبیل قطب کشاورزی است، اما توسعه اقتصادی برای استان نداشته و موجب ضررهای زیست محیطی مانند تخلیه آب‌های زیرزمینی شده. مردم می‎گویند ظرفیت مرزی استان تا کنون بالفعل نشده است و عناوینی مانند منطقه آزاد، بندر خشک و اتصال به ریل آهن تا نقطه مرزی، فقط در حد شعار باقی مانده است. «حسن نوعی اقدم» نماینده ادوار گذشته استان هم عقیده دارد مسئولان دولت آینده نباید با وعده‌های بی‌فرجام باعث رنجش خاطر اهالی استان شوند. 

لرستان 
کلید حل مشکلات لرستان از نگاه شهروندان و کارشناسان، راه‌اندازی صنایع مادر است که در کنار آن به ایجاد اشتغال، انتصاب مدیران دلسوز بومی، توجه به ظرفیت‌های طبیعی و جذب سرمایه‌گذار هم اشاره می‌کنند. نبود صنایع مادر در لرستان و تعطیلی صنایع خرد موجب شده است آمار بیکاری در این استان بالا و رونق صنعتی در آن پایین باشد. اما برای راه‌اندازی صنایع مادر نباید به منابع دولتی متکی بود، بلکه با تسهیل روند سرمایه‌گذاری و ایجاد مشوق‌ها باید سرمایه‌گذار را ترغیب به حضور در این عرصه کرد. در چنین شرایطی می‌توان به حل مشکل بیکاری و رونق اقتصادی در لرستان امیدوار بود. محمدرضا صفی‌خانی رئیس پیشین سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان معتقد است استان‌های با رشد اقتصادی مناسب، عمدتا روی صنایع مادر سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اما لرستان با مشکل زنجیره تولید مواجه است و نتوانسته از تنوع صنعتی که در خود دارد، استفاده کند.

کرمان
کرمانی‌ها معتقدند استان‌شان بیش از هر چیز به عدالت اجتماعی و حل مشکل کم‌آبی نیاز دارد و بعد از آن باید به سراغ بهبود فضای کسب‌وکار، پایان خام‌فروشی معادن، توسعۀ فرهنگی و حل چالش طوفان و گردوغبار رفت. طرح‌های متعدد انتقال آب درون و برون‌حوضه‌ای برای رفع این کمبودها تعریف شده اما اغلب آنها با کمبود اعتبارات مواجه هستند و پیشرفت مناسبی ندارند. علاوه بر آب، مغفول ماندن ظرفیت‌های گردشگری هم موجب شده است تا «عباس جبالبارزی» عضو هیات رئیسه اتاق کرمان برای رفع چالش‌ها به عدالت اجتماعی یعنی توزیع فرصت‌های برابر اشاره کند تا برای سرمایه‌گذاری در مناطق محروم رغبت ایجاد شود. او به دولت سیزدهم پیشنهاد می‌دهد تا به استان‌ها در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی، استقلال و اختیاراتی بدهد که با تصمیم استانداران، سرمایه‌گذاری در کشور توزیع و رقابت منطقه‌ای نیز ایجاد شود.

قم
برای مردم قم مهم‌ترین چالش استان، پروژه‌های نیمه‌تمام است و در کنار آن می‌توان به حل معضل ریزگردها، کمبود فضای سبز، توسعه گردشگری و فضای کسب و کار هم اشاره کرد. بر اساس سند توسعه استان قم، اولویت توسعه با بخش خدمات است. از آنجا که قم، استانی زائرپذیر است به طور طبیعی بخش خدمات باید بیش از بخش‌های دیگر مورد توجه قرار گیرد در حالی که تاکنون این گونه نبوده و همواره توجه بیشتر دولت‌ها بر بخش صنعت استوار است. به اعتقاد آنها دولت سیزدهم باید یکی از اولویت‌هایش را در مورد قم، توسعه بخش خدمات قرار دهد و طرح‌های در نظر گرفته شده در این خصوص را تکمیل یا راه اندازی کند. محسن عابدینی‌پور شهردار سابق قم هم معتقد است ظرفیت‌های بزرگی در قم وجود دارد که این استان می‌تواند با شکوفاکردن آنها، پاسخگوی نیازهای شهروندان در زمینه‌ اشتغال، کسب و کار و توسعه باشد.

بوشهر 
اهالی بوشهر تاکید دارند دولت سیزدهم باید سهم این استان ساحلی را از ثروت آن افزایش دهد و به فکر چاره‌ای برای حل بحران بی‌آبی، اشتغال بومیان، توجه به مسائل زیست محیطی و آلودگی دریا توسط صنایع باشد. برای چنین استانی با منابع عظیم درآمدزایی برای کشور، محروم ماندن نمی‌تواند قابل قبول باشد. محمد حسین باستی، معاون سابق امور عمرانی استانداری بوشهر با بیان این که سهم استان با توجه به درآمد فراوانی که دارد باید باز تعریف شود، می‌گوید که در این سال‌ها چشم‌انداز روشن و دقیقی از وضعیت درآمدهای استان و هزینه‌های انجام شده وجود نداشته و بنابراین ضروری است دولت با یک نگاه جامع و برنامه کاربردی، مطالبات بر زمین مانده و به حق مردم را جامه عمل بپوشاند.

زنجان 
مقابله با محرومیت پنهان، حل معضل پسماند، تکمیل زیرساخت‌های فرهنگی، ساماندهی زنجان‌رود و حل معضل بیکاری از مطالبات مردم و کارشناسان زنجان از دولت آینده است. استان زنجان در همسایگی با 5 استان مرزی کشور قرار دارد. این استان علاوه بر موقعیت جغرافیایی مناسب، با وجود ظرفیت‌های معدنی، گردشگری و کشاورزی توسعه چندانی نداشته است. ابوالحسن صادقی جهانی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه و از مدیران کل سابق استان تاکید می‌کند که تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام می‌تواند تا حدودی در توسعه زنجان موثر باشد، اما اولویت اول، ساماندهی معیشت مردم است و باید تمام توان بر رفع موانع اقتصادی متمرکز شود. او همچنین با بیان اینکه زنجان دارای آمار بالای تحصیل‌کرده بیکار است، می‌گوید که باید فرصت عادلانه اشتغال بین شهروندان ایجاد شود تا نیروهای جوان مولد که امکانی برای توسعه هستند به نیروی مصرف کننده تبدیل نشوند.

اصفهان 
اصفهانی‌ها از رئیس‌جمهوری آینده می‌خواهند یک بار برای همیشه درمان ریشه‌ای بی‌آبی و خشکی زاینده‌رود را در اولویت قرار دهد. آن‌ها همچنین مطالبه‌هایی چون تخصیص اعتبار مناسب، حل معضل ترافیک و افزایش مهاجر، مبارزه با خشکسالی، گردوغبار و... را هم مطرح می‌کنند. ۳۲ درصد از کل مساحت این استان، بیابانی است و بروز خشکسالی‌های پی‌درپی و اجرا نشدن طرح‌های تأمین آب موجب بروز بحران‌های زیست‌محیطی چون خشکی رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی، از بین رفتن باغ‌ها و اراضی کشاورزی، فرونشست زمین، فعال شدن کانون‌های گرد و غبار و طوفان شن در استان شده است. عمده مطالبه‌های مردم و مسئولان اصفهان از دولت سیزدهم به حل مشکل بی‌آبی و  بحران خشکسالی بر می‌گردد که اگر مدیریت نشود  نتیجه‌ای جز تشدید بحران ندارد. «سید محمود حسینی» استاندار اسبق اصفهان هم یکی از مهمترین مسائل اصفهان را آب می‌داند.

گلستان 
توسعه اقتصادی گلستان برپایه کشاورزی و گردشگری، مهم‌ترین خواسته مردم گلستان و رفع بیکاری، حفاظت از منابع آبی، ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام از دیگر مطالبات مردم و کارشناسان استان از دولت آینده است. همشهری در نظرسنجی از ۲۲۰۰ نفر از شهروندان گلستان به بررسی آنچه اصلی‌ترین مشکلات این جامعه از دیدگاه عمومی است، پرداخت. بیش از ۶۵ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی بیکاری و مشکلات اقتصادی ناشی از آن و همچنین گرانی را مشکل اصلی خود طی سال‌های گذشته عنوان کردند. زهره عبدالهی، کارشناس مدیریت منابع و اقتصاد معتقد است در استانی مانند گلستان باید توسعه صنایع تبدیلی در دستور کار قرار بگیرد، زیرا استانی که بر مدار کشاورزی است نباید بر صنایع بزرگ متمرکز شود. بلکه باید به منظور ایجاد زنجیره ارزش در بخش کشاورزی و کارآفرینی در بخش‌های شهری و روستایی متناسب با الگوی کشت، صنایع تبدیلی ایجاد کند.  

ایلام
اهالی ایلام، راه‌سازی را اولین قدم برای توسعه این استان اعلام و بعد از آن از اشتغالزایی، راه‌اندازی منطقه آزاد مهران، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام مانند بیمارستان، اقدامات زیرساختی و... یاد  می‌کنند. یکی دیگر از مشکلات اصلی ایلام به گفته شهروندان، نبود راه ریلی و جاده‌ای مناسب در استانی است که در ایام مختلف سال میزبان زائران عتبات عالیات می‌شود. راه‌آهن ایلام تاکنون ۲ بار طی ۱۶ سال گذشته کلنگ‌زنی شده ولی هنوز وارد فاز اجرایی نشده است. «علی اکبر بسطامی» نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی معتقد است ساخت راه ریلی یکی از مهم‌ترین اولویت‌های استان است که باید هر چه زودتر به سرانجام برسد. او تاکید می‌کند که این استان ظرفیت‌های بسیاری در حوزه آب، خاک، نفت و گاز و صنایع پایین دستی پتروشیمی دارد، اما یکی از مواردی که این استان را عقب نگه داشته، بی‌توجهی به زیرساخت‌هاست. 

فارس
تکمیل انبوه پروژه‌های نیمه‌تمام در فارس مهم‌ترین خواسته اهالی استان فارس از رئیس‌جمهوری آینده است و در کنار آن به مواردی چون توجه به زیرساخت‌های گردشگری، توسعه ریلی و آزادراهی استان و حل بحران آب هم اشاره می‌شود. 5100 پروژه نیمه تمام در استان وجود دارد و اگر هر کدام از دولت‌ها به تعهداتشان عمل کرده بودند، این پروژه‌ها روی هم تلنبار نمی‌شد. ابراهیم عزیزی، نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی هم مانند مردم معتقد است تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام به‌ویژه در حوزه راهسازی مانند آزادراهی و بزرگراهی و راه‌های ریلی یکی از مهم‌ترین اولویت‌های استان فارس است که دولت سیزدهم باید در نظر داشته باشد. 

یزد
آب؛ مساله مهم یزدی‌هاست و آن‌ها به مطالباتی چون تقویت گردشگری، جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه به استان و توسعه متوازن در شهرها هم اشاره می‌کنند.  متوسط بارندگی سالانه در این یزد بین 50 تا 100 میلیمتر است و از این نظر جزو خشک‌ترین استان‌های کشور به شمار می‌آید. از طرفی حداکثر حرارت ثبت شده در این استان 55 درجه سانتیگراد بالای صفر بوده به طوری که سالانه 3000 میلی‌متر تبخیر آب از آن گزارش شده است. در حال حاضر استان یزد دارای 10 شهرستان و حدود 5 هزار روستا است که تعداد 1323 روستای آن دایر و بقیه به دلیل مهاجرت ناشی از عواملی مانند خشکسالی متروک شده است. «سیدمسعود عظیمی» معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار یزد نیز یکی از مهمترین مشکلات برای توسعه صنعتی و اقتصادی استان را کم‌آبی عنوان و اظهار می‌کند که تامین آب واحدهای صنعتی، همچنان بزرگترین مشکل یزد به شمار می‌رود.

خوزستان
خوزستان همه چیز دارد ولی با ضعف مدیریت روبه‌رو است. این را مردم و کارشناسان خوزستانی می‌گویند و معتقدند در کنار انتخاب مدیر متخصص و آگاه، رسیدگی به وضعیت فاضلاب، مدیریت آب و آبرسانی به روستاها و بازنگری در فعالیت منطقه آزاد اروند و صنایع برای اشتغالزایی هم باید در دستور کار رئیس جمهوری آینده باشد. بزرگترین میدان نفتی در اهواز، قدیمی‌ترین منطقه فلات ایران، پنجمین استان پرجمعیت، رتبه اول تولید محصولات کشاورزی و قطب صنعت، نفت و گاز عناوینی است که هر کدام به تنهایی می‌تواند یک استان را توسعه‌یافته و ثروتمند کند، اما خوزستان با داشتن همه این عناوین چالش‌های کهنه و سختی را پیش‌روی خود دارد که حل آن‌ها اراده‌ و عزمی فرادولتی می‌طلبد. با این همه شهروندان و کارشناسان معتقدند فردی که در جایگاه رئیس‌جمهوری قرار می‌گیرد با انتخاب مدیران خود می‌تواند به این چالش‌ها دامن بزند یا مسیر حل آن‌ها را هموار کند‍‎. 

مرکزی
استان مرکزی قطب چهارم صنعتی کشور محسوب می‌شود اما جوانان این استان از بیکاری رنج می‌برند. آلودگی هوا، تعطیلی کارخانه‌ها، کمبود آب، پایین بودن سرانه تخت‌های بیمارستانی، بافت فرسوده، سکونت‌گاه‌های غیررسمی، ضعف زیرساخت‌های ارتباطی و... از مشکلات این استان است. شهروندان معتقدند مرکزی مثل یک چشمه می‌ماند که شهروندان از نعمت‌های آن محروم هستند. این استان ظرفیت‌های صنعتی، کشاورزی، حمل و نقلی و... خوبی دارد اما متاسفانه از آنها برای حل مسائل مردم به خوبی استفاده نمی‌شود. بیکاری جوانان در استانی که قطب صنعت است قابل توجیه نیست. «سید سعید میرنظامی» مدیرکل اسبق استاندارد استان مرکزی معتقد است اگر صنایع سنگین مرکزی احیا شود می‌تواند در اشتغالزایی و تولید محصولات تاثیرگذار باشد. به گفته او، تکمیل بانک‌های اطلاعاتی در حوزه‌های مختلف باید مهم‌ترین اولویت مدیران جدید باشد تا کارهای اجرایی با درنظر گرفتن منابع موجود آغاز شود.

کهگیلویه و بویراحمد
تسهیل دسترسی‌های جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد یکی از خواسته‌های اهالی است. مشکل راه اما در کهگیلویه و بویراحمد به همین جا ختم نمی‌شود. مدیریت آب‏، توجه به ظرفیت بی‌نظیر گردشگری، بهره‌مندی استان از سود نفت و گاز موجود در کنار انتخاب مدیران شایسته هم از دیگر خواسته‌های آن‌هاست. با وجود این بسیاری از مردم و کارشناسان عامل توسعه نیافتگی استان را نداشتن راه می‌دانند. «اشکان رحیمی‌زاده» از مسئولان سابق استان و فعال اجتماعی هم مانند شهروندان، اولین و مهم‌ترین چالش کهگیلویه و بویراحمد را راه می‌داند. او معتقد است با توجه به سابقه تاریخی محرومیت، سرمایه‌گذاری هم به استان نیامده و باید با شناسایی و شناساندن ظرفیت‌ها و کاهش بوروکراسی، پای سرمایه‌گذاران را به استان باز کرد.

قزوین
توجه به ظرفیت‌های غیرصنعتی در قزوین مهم‌ترین خواسته قزوینی‌ها و تامین آب از سد طالقان، توجه به گردشگری، بهره‌گیری از مدیران کارآمد بومی و جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه از دیگر مطالبات مردم و کارشناسان استان از دولت آینده است. قانون ممنوعیت استقرار صنایع در شعاع 120 کیلومتری شهر تهران موجب شد بسیاری از صنایع به سوی قزوین به عنوان یکی از نزدیک‌ترین استان‌ها به تهران که شامل این قانون هم نمی‌شد، سرازیر شوند. در اثر این پدیده، حوزه صنعت از اهمیت قابل توجهی برخوردار و به محور برنامه‌های توسعه استان تبدیل شد. پیامد این پدیده، بی‌توجهی به الگوی توسعه پایدار در کنار ضعف قوانین دستگاه‌های نظارتی و اجرایی در حوزه‌های محیط زیست و میراث فرهنگی است. سیده حمیده زرآبادی نماینده سابق قزوین و آبیک در مجلس شورای اسلامی معتقد است مهمترین توصیه برای توسعه قزوین، تغییر محور برنامه‌های توسعه از صنعت محور به توریسم و گردشگری است.

سمنان
سمنانی‌ها انتظاراتی از دولت سیزدهم دارند که به اعتقاد آن‌ها روند توسعه سمنان را پرشتاب‌تر می‌کند. در بین اولویت‌های مد نظر شهروندان و کارشناسان و مسئولان سمنان، چند موضوع بیشتر به چشم می‌آید که شامل تأمین آب، حمایت‌ از واحدهای صنعتی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای استقرار صنایع، توجه به رونق گردشگری با توجه به ظرفیت‌های استان، افزایش زیرساخت‌های رفاهی برای ساکنان، رونق کشاورزی با اصلاح الگوی کشت و استفاده مناسب از ظرفیت‌های معدنی است. احمد همتی، نماینده سمنان در مجلس دهم معتقد است مهم‌ترین مشکل سمنان در حال حاضر کمبود آب است و اگر آب مورد نیاز برای توسعه تأمین شود سمنان چند برابر ظرفیت موجود توان اشتغال‌زایی حتی برای استان‌های همجوار را خواهد داشت.

کد خبر 608034

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha