همشهری آنلاین: با تمام شدن ضرب‌الاجل نوری مالکی به افراد شبه نظامی در استان دیالی، مرحله سوم عملیات پیگیری شبه نظامیان و اعضای القاعده در دیالی آغاز می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه الشرق الاوسط، چاپ لندن،  محمد العسگری سخنگوی رسمی وزارت دفاع عراق، با ببان این خبر اظهار داشت: ضرب‌الاجلی که نوری مالکی نخست وزیر عراق در خصوص تحویل سلاح‌ها از سوی شبه نظامیان تعیین کرده بود، فردا (دوشنبه 28 مرداد) پایان می‌یابد

وی افزود: طی عملیات نیروهای عراقی در استان دیالی 684 شبه نظامی خود را به عشایر استان دیالی تسلیم کنند.

عسگری اظهار داشت: در میان دستگیر شدگان چهار زن نیز حضور دارند که دو تن از آن‌ها به جذب زنان برای انجام عملیات انتحاری اقدام می‌کردند و دو تن دیگر از عاملان انتحاری بودند.

این مسئول امنیتی اظهار داشت: در میان دستگیرشدگان هم چنین16 تن از رهبران گروه موسوم به "دولت اسلامی عراق" که وابسته به القاعده است حضور دارند. مرحله سوم عملیات استان دیالی از فردا آغاز خواهد شد و نیروهای عراقی بعد از جمع آوری اطلاعات لازم، به اهداف معینی حمله خواهند کرد.

محمد العسگری هم چنین خاطر نشان کرد: نیروهای پیشمرگ از گردان 34 یگان وزارت دفاع عراق، فعالیت خود را آغاز خواهند کرد. این یگان وزارت دفاع که در کردستان عراق مستقر است به زودی پذیرای نیروهای پیشمرگ خواهد بود.

شیخ جعفر مصطفی وزیر امور نیروهای پیشمرگ در دولت کردستان عراق اظهار داشت: یک هیئت رسمی از سوی دولت خودمختار کردستان عراق در سفری یک روزه به بغداد به بررسی حضور نیروهای پیشمرگ در مناطق کردنشین استان دیالی پرداخت.

وی گفت: هیئت کردی با مقامات دولت عراق در زمینه عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگ از مقرهایشان در سه شهرک خانقین، جلولاء و قرتبه به توافق رسیدند.

وزیر امور نیروهای پیشمرگ گفت: نیروهای چند ملیتی و دولت عراق سال گذشته از دولت کردستان عراق خواستند گردان 34 نیروهای پیشمرگ را به مناطق کردنشین دیالی اعزام کند تا به برقراری امنیت بپردازد.

وی تصریح کرد: گردان 34 به منظور پیوستن به یگان 15 جبلیه در کردستان عراق دیالی را ترک خواهد کرد.

بازگشایی سفارت عربستان در عراق تا پایان سال جاری میلادی

هم چنین پایگاه اینترنتی ایلاف، به نقل از منابع آگاه در وزارت خارجه عراق گزارش داد: ترجیحا عربستان سفارت خود را قبل از پایان سال میلادی جاری در عراق بازگشایی می‌کند.

این منابع اظهار داشتند: عربستان مقر ساختمان سفارتش را در بغداد تعیین کرده و این سفارت در منطقه‌ بین‌المللی که تحت تدابیر شدید در مرکز بغداد است و در بر گیرنده مقر دولت عراق و سفارت آمریکا است ایحاد خواهد شد.

این منابع اظهار داشتند: هیئت دیپلماتیک عربستان تعیین شده و چندین بار به عراق سفر کرده است. دولت عراق نیز ضمانت‌نامه‌های امنیتی و سیاسی را در خصوص تامین امنیت هیئت دیپلماتیک عربستان داده است.

همچنین عمار حکیم رئیس موسسه شهید محراب، در جریان سفرش به کربلا اظهار داشت: مساله کرکوک هرگز از طریق درگیری حل نخواهد شد بلکه از طریق توافق و تعامل حل خواهد شد.

وی اظهار داشت: حل مساله کرکوک نیازمند همکاری از سوی تمام گروه‌ها نه درگیری است. اگر گروه‌های عراقی خواهان حل این مساله هستند باید از طریق توافق وارد عمل شوند.

حکیم عنوان داشت: کرکوک هویت خاص خودش را دارد، جزو عراق است و باید برای ساکنانش همچنان باقی بماند و آنها سرنوشت این منطقه را تعیین کنند.

وخامت وضعیت سلامت رئیس پارلمان عراق

در خبری دیگر، یک مقام اطلاع‌رسانی عراق وضعیت جسمی رئیس پارلمان این کشور را ناپایدار و نگران‌کننده توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری اصوات العراق، جبار مشهدانی رئیس دفتر اطلاع رسانی پارلمان عراق، تاکید کرد که وضعیت جسمی محمود مشهدانی، رئیس پارلمان این کشور ناپایدار و نگران کننده است.

وی افزود: مشهدانی در حال حاضر در بیمارستان الحسین در امان، پایتخت اردن، بستری است و از عدم پایداری در فشار خون رنج می‌برد.

این مقام عراقی اظهار داشت: پزشکان نسبت به احتمال ابتلای مشهدانی به عارضه‌ قلبی به دلیل وضعیت ناپایدار فشارخون وی هشدار داده‌اند.

رئیس پارلمان عراق روز سه‌شنبه این کشور را به مقصد امان جهت انجام معاینات پزشکی ترک کرده بود.

رئیس دفتر اطلاع رسانی پارلمان عراق تاکید کرد: مشهدانی به دلیل مشکلات جسمی به صورت سرپایی در عراق درمان و فورا جهت بستری به بیمارستان الحسین امان منتقل شد.

رئیس پارلمان عراق 28 ژوییه نیز در صحن پارلمان به دلیل بالارفتن فشار خون و افت قند خون به حالت کما رفته بود که توسط محافظانش به بیمارستان منطقه‌ الخضراء منتقل شد.

در همین حال، روزنامه‌ الدستور، چاپ اردن، نوشت: پزشکان متخصص امروز (یکشنبه 27 مرداد) در شهر الحسین در اردن مشهدانی را تحت عمل جراحی قلب قرار می‌دهند.

به گفته‌ پزشکان آزمایش‌های لازم انجام شده و کادر پزشکی متخصص از رئیس پارلمان عراق مراقبت می‌کند.

موج جدید حملات انتحاری علیه زائران شیعه

از سوی دیگر،‌ پلیس عراق اعلام کرد که دو عامل انتحاری زن روز پنجشنبه با حمله به زائران شیعه در کربلا 22 تن را شهید و 73 تن دیگر را زخمی کردند.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، الخفاجی افسر پلیس استان بابل عراق، اعلام کرد که دو زن که کمربندهای حاوی مواد منفجره به خود بسته بودند در دو نقطه در اسکندریه به فاصله 50 متری و اختلاف 5 دقیقه دست به عملیات انتحاری زدند.

در این دو حمله انتحاری زائرانی که برای شرکت در مراسم نیمه شعبان به سمت کربلا در حرکت بودند، هدف قرار گرفتند.

به گفته مقامات امنیتی، پیش ازاین نیز در حملات دیگری 5 تن از زائران کشته و 18 تن دیگر مجروح شدند.

در منطقه تجاری کراده در بغداد نیز با انفجار یک بمب کنار جاده‌ای یک زائر شیعه کشته و 7 تن دیگر زخمی شدند.

همچنین طی انفجار دیگری در جنوب بغداد نزدیک یک ایستگاه بازرسی یک افسر پلیس کشته و پنج تن دیگر از همکارانش زخمی شدند.

امضای توافق همکاری مشترک عراق و سازمان ملل

سازمان ملل و دولت عراق با هدف افزایش کمک‌های این سازمان به دولت بغداد جهت توسعه‌ طرح بازسازی و برآوردن نیازهای انسانی این کشور یک توافق‌نامه‌ همکاری مشترک امضا کردند.

خبرگزاری اصوات العراق گزارش داد: سخنگوی سازمان ملل متحد با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: براساس توافقنامه همکاری‌های مشترک، کمک‌های سازمان ملل متحد به دولت عراق جهت گسترش طرح بازسازی، کمک به رشد و توسعه و برآوردن نیازهای انسانی این کشور طی سه سال آینده افزایش خواهد یافت.

وی تاکید کرد: استراتژی سازمان ملل متحد در کمک به عراق از سال 2008 تا سال 2010 ادامه خواهد یافت.

این مقام سازمان ملل متحد گفت: بر اساس این استراتژی خط مشی آژانس‌های سازمان ملل در عراق جهت همکاری و کمک به دولت بغداد در تحقق اهداف اقتصادی و اجتماعی آن بر اساس سند پیمان بین‌المللی با عراق ترسیم می‌شود.

وی هم‌چنین تاکید کرد: این استراتژی در برگیرنده‌ی کمک‌های انسانی جهت تحقق خدمات اجتماعی بهتر به شهروندان عراقی در زمینه‌ آموزش و پرورش و دیگر خدمات اجتماعی است و علاوه بر آن حمایت از بخش خصوصی در عراق جهت ایجاد فرصت‌های جدید شغلی را نیز در بر می‌گیرد.

در بیانیه‌ی دیگری که از سوی سازمان ملل متحد منتشر شده، آمده است: این توافقنامه بین علی بابان، وزیر برنامه‌ریزی عراق و دیوید شرر، نماینده‌ی ویژه‌ سازمان ملل متحد در عراق به امضا رسید.

در این بیانیه به نقل از شرر آمده است: شرایط کنونی برای اجرای استراتژی سازمان ملل متحد در همکاری با دولت عراق و تقویت و تحکیم موسسات کشور مناسب است.

وی هم‌چنین به افزایش حضور سازمان ملل متحد در عراق طی سال گذشته اشاره کرده و نسبت به تداوم رشد و توسعه‌ این حضور ابراز امیدواری کرد.

شرر افزود: بسیاری از آژانس‌های وابسته به سازمان ملل متحد تصمیم به بازگشت به عراق را گرفته‌اند و سازمان ملل نیز دفاتری دائمی برای آنها ایجاد کرده‌ است.

وی اقدام نماینده‌ یونیسف مبنی بر ارائه‌ استوارنامه‌اش به وزیر امور خارجه‌ عراق در هفته‌ گذشته را نشانه‌ی بازگشت مجدد یونیسف به این کشور دانست.

این توافقنامه در حالی امضا شده که 19 اوت (سه‌شنبه) ‌سالروز انفجار دفتر سازمان ملل متحد در بغداد است که به کشته شدن 22 تن از کارمندان این سازمان منجر شد و کاهش حضور این سازمان را در عراق دنبال داشت. سازمان ملل اکنون با گذشت پنج سال از این حادثه سعی دارد بار دیگر حضورش در عراق را تحکیم و گسترش دهد.

استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل نیز که در این مراسم حضور داشت، گفت: در حال حاضر می‌خواهیم اعلام کنیم که سازمان ملل به عراق بازگشته است. سازمان ملل بازگشته تا در این کشور بماند. سازمان ملل بازگشته تا فعالیت‌های خود را با جدیت بیشتر از سربگیرد.

به گفته مقام‌های سازمان ملل، در حال حاضر 350 غیرنظامی بین‌المللی و کارمند نظامی این سازمان در سراسر عراق فعالیت می‌کنند.

کد خبر 60779

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز