مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۱
۰ نفر

منابع طبیعی استان اردبیل به دنبال خشکسالی‌های اخیر در معرض تهدید قرار دارد این در حالی است که به گفته مسئولان پروژه های آبخیزداری استان مشکل اعتباری دارند.

تالاب

پوپک قاسمی-همشهری آنلاین:

با افزایش تخریب منابع طبیعی، خسارت‌های احتمالی خشکسالی و ترسالی هر دو تهدید بزرگی در استان اردبیل به شمار می‌رود که کارشناسان توجه به اقدامات آبخیزداری را از راهکارهای اصلی مقابله با این تهدید عنوان می‌کنند.

کارشناسان معتقدند خسارت‌هایی که سیل و خشکسالی در استان به جای می‌گذارند نشان از ضرورت توجه بیشتر به این موضوع است و اجرای طرح‌های آبخیزداری در یک میلیون و 50 هکتار مرتع ییلاقی، قشلاقی و میان بند و 65 هزار هکتار جنگل استان ضروری است.

حذف اعتبار آبخیزداری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با بیان اینکه پروژه‌های ابخیزداری استان مشکل اعتباری دارند می‌افزاید: افزایش اعتبارات برای اجرای طرح‌های مورد نظر در زمینه آب و خاک از آسیب های بی‌توجهی به آبخیزداری مانند سیل‌خیزی در منطقه جلوگیری می‌کند.

محمود قلی‌زاده می‌گوید: با حذف اعتبارات آبخیزداری امسال این استان از محل منابع صندوق توسعه ملی، اجرای پروژه‌های منابع طبیعی استان با مشکل مواجه شده است.

وی می‌افزاید: در حالی که تزریق منابع اعتباری بسیار مناسب از محل صندوق توسعه ملی، موجب اجرای صدها طرح آبخیزداری در مناطق مختلف استان اردبیل و پیشرفت کار در توسعه آبخیزداری و افزایش منابع آب سفره‌های زیرزمینی شده بود. با حذف این منابع در سال جاری اجرای پروژه‌های جدید آبخیزداری و همچنین ادامه و تکمیل عملیات اجرایی پروژه‌های آغاز شده از سال‌های گذشته دچار مشکل خواهد شد.

قلی‌زاده بر ضرورت انجام مطالعات علمی و کارشناسی تاکید می‌کند و می‌افزاید: برای تاثیرگذاری و اثربخشی اقدامات و برنامه‌های انجام شده هیچ اقدام و عملیات اجرایی در حوزه آبخیزداری استان بدون انجام مطالعات اجرایی انجام نمی‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با اشاره به فرسایش بالای خاک در استان ( بین 15 الی 22 تن در هر هکتار در نقاط مختلف) بر ضرورت حفظ خاک به عنوان تنها منبع تولید، با اجرای عملیات بیولوژیک و بیومکانیک در آبخیزداری تاکید می‌کند و می‌گوید: این اقدامات باعث کنترل حجم بسیار زیادی از فرسایش خاک و تولید رسوب می شود.

وی اظهار می‌کند: با توجه به عدم پیش‌بینی منابع موردنیاز ادامه و اجرای طرح‌های آبخیزداری از محل صندوق توسعه مالی در سال ۱۴۰۰ و در قانون بودجه امسال، انتظار از فرمانداران شهرستان‌های مختلف استان جبران این کمبود اعتباری از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و تلاش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری برای تامین بخشی از اعتبار موردنیاز از محل سایر ردیف‌های اعتباری ملی است.

پیشرفت 82 درصدی پروژه های آبخیزداری

این مسئول با بیان اینکه عملیات مکانیکی و بیومکانیکی طرح‌های آبخیزداری اجرایی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در این استان ۸۲ درصد پیشرفت دارد، می گوید: در حال حاضر عملیات ۲۸ حوزه آبخیز استان اردبیل در مساحت تحت پوشش ۱۲ هزار و ۵۸۸ هکتار در دست اجرا است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: تاکنون مطالعات آبخیزداری در سطح  ۴۵۰ هزار و ۲۹۶ هکتار از مساحت عرصه‌های منابع طبیعی استان انجام شده و در صورت تامین اعتبار مورد نیاز از محل اعتبارات ملی و استانی تا پایان سال طرح‌های آبخیزداری در ۳۷ نقطه استان اجرا می‌شود.

برخورد با متخلفان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با بیان اینکه سعی می‌کنیم اقدامات زمینه‌ساز توسعه آبخیزداری در استان بی وقفه در حال اجرا باشد می‌افزاید: جلوگیری از فرسایش خاک، ذخیره آب، جلوگیری از سیل و رانش، تامین آب مورد نیاز بهره برداران، بهره برداری از آب و خاک، اجرای طرح های گیاهان دارویی، درختکاری، جنگل کاری، ایجاد اشتغال و بالابردن درآمد اقتصادی بهره‌برداران از جمله اهداف اجرای طرح های آبخیزداری است.

وی تاکید می‌کند: با متخلفان حوزه منابع طبیعی بدون هیچ اغماضی برخورد می شود زیرا دود هر گونه تخلف و سهل انگاری در حفظ منابع طبیعی به چشم همه افراد جامعه می رود.

کد خبر 607713

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha