همشهری‌آنلاین: دانشمندان گفتند یک سینه سرخ کوچک که به طور تصادفی در جنگل‌های گابن کشف شد، تازه‌ترین گونه کشف شده در جهان است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، آنان این پرنده کوچک را استیفرورنیس پیرهولاموس (Stiphrornis pyrrholaemus) یا سینه سرخ جنگلی پشت زیتونی نام گذاشتند اما می‌گویند هنوز اطلاعات زیادی درباره آن ندارند.

برایان اشمیت، یک محقق پرنده‌شناس در موزه ملی تاریخ طبیعی اسمیثونین گفت گروهی از موسسه اسمیثونین حین اجرای یک پروژه بررسی تنوع زیستی هنگام بازدید از جنگلهای گابن موفق به این کشف شد.

Stiphrornis pyrrholaemus

اشمیت در بیانیه‌ای درباره کشف این گونه جدید گفت از زمانی که نخستین پرنده را در گابن مشاهده کرد به تفاوت آن با سایر گونه ها پی‌برد و زمانی که چند عدد از آنها را با انواع دیگر پرندگان مشابه مقایسه کرد، مطمئن شد که به کشف گونه تازه‌ای نائل شده است.

آزمایش‌های ژنتیکی تایید کرد این پرنده که 11سانتیمتر طول و بطور متوسط 14گرم وزن دارد یک گونه استثنایی است.

گروه محققان گفتند نر‌های این پرنده گلو و سینه‌ای به رنگ نارنجی آتشین دارند، ناحیه شکم آنها زرد رنگ، پشت آنها به رنگ زیتونی است و سر آنها را پرهای سیاه رنگ پوشانده است.

ماده‌های این پرنده نیز مشابه‌اند اما رنگ آنها مانند نرها درخشان نیست.

اشمیت گفت یافتن این گونه‌های ناشناخته جزء ماموریت گروه محققان نبود اما این پروژه قطعا بار دیگر به ما یادآوری می‌کند که جهان همچنان پر از شگفتی‌هاست.

کد خبر 60761

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز