تامین آب مورد نیاز صنایع، رونق گردشگری و توجه به ظرفیت معادن از دیگر مطالبات مردم و کارشناسان استان از دولت آینده است.

راه سمنان

اشکان جهان‌آرای-همشهری آنلاین:

طی چهار دوره اخیر انتخابات ریاست ‌جمهوری دو چهره از استان سمنان به پیروزی رسیدند. حالا پس از استقرار چهار دولت با دو رئیس‌جمهور اهل این استان، سمنانی‌ها انتظاراتی از دولت سیزدهم دارند که به اعتقاد آن‌ها روند توسعه سمنان را پرشتاب‌تر می‌کند. در بین اولویت‌های مد نظر شهروندان و کارشناسان و مسئولان سمنان، چند موضوع بیشتر به چشم می‌آید که شامل تأمین آب، حمایت‌ از واحدهای صنعتی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای استقرار صنایع، توجه به رونق گردشگری با توجه به ظرفیت‌های مناسب این استان، افزایش زیرساخت‌های رفاهی برای ساکنان استان، رونق کشاورزی با اصلاح الگوی کشت، استفاده مناسب از ظرفیت‌های معدنی و همچنین توسعه زیرساخت‌ها است.

حسین ذبیحی شهروند ساکن سمنان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های استان را تأمین آب برای استقرار صنایع بزرگ می‌داند و می‌گوید: سمنان با توجه به مساحت و ظرفیت‌های معدنی، موقعیت بسیار مناسبی برای استقرار صنایع بزرگ دارد. اما در تأمین آب مورد نیاز این صنایع با مشکل مواجه است. دولت‌های قبلی گام‌هایی برای حل این مشکل و تأمین آب از منابع دیگر برداشتند، اما هنوز به سرانجام نرسیده و اگر دولت سیزدهم این مشکل را حل کند به توسعه استان کمک زیادی کرده است.

موضوع دیگری که در بین اولویت‌های مردمی سمنان به چشم می‌خورد، کم‌بهره بودن این استان از قرار داشتن در مسیر پرتردد تهران مشهد و حضور مسافران در این استان است. زهره یاوران شهروند ساکن دامغان به همشهری می‌گوید: اگر دولت‌ها به گردشگری در سمنان توجه کنند با توجه به جاذبه‌هایی که در این استان وجود دارد، اشتغال‌زایی و درآمدزایی مناسبی صورت می‌گیرد. در حال حاضر سمنان یک استان گذرگاهی محسوب می‌شود. اما این ظرفیت را دارد که به هدف گردشگری تبدیل شود.

در بین اولویت‌های مد نظر مردم سمنان بسته به هر شهرستان می‌توان مسائل مبتلابه هر منطقه را نیز مشاهده کرد. برای مثال با این که سمنان سومین استان از نظر سرانه تخت‌های بیمارستانی است، بسیاری از شهروندان دامغان معتقدند که دولت باید روند ساخت بیمارستان دوم را در این شهرستان تسریع کند تا کمبودهای موجود برطرف شود. روستانشینان میامی هم معتقدند که دولت سیزدهم باید رفع محرومیت از روستاهای این شهرستان را در برنامه‌های خود داشته باشد زیرا این استان به دلیل سکونت ۸۸ درصد جمعیت در روستاها، بیشترین ضریب روستانشینی کشور را دارد.

همچنین به دلیل محرومیت روستاهایش به عنوان یکی از ۳۱ شهرستان کمترتوسعه‌یافته کشور است. گروهی دیگر از شهروندان نیز معتقدند که با توجه به مهاجرپذیر بودن سمنان و حضور شهروندانی از استان‌های دیگر به دنبال فرصت‌های شغلی، احتمال افزایش جمعیت این استان در سال‌های آتی وجود دارد. بنابراین باید با توجه ویژه به زیرساخت‌های رفاهی و تفریحی سمنان، ساختارهای اجتماعی شهرهای آن برجسته‌تر شود.

رفع نیاز آبی

اما از نگاه کارشناسان مسائل کلان دیگری برای سمنان در اولویت هستند که توجه به آن‌ها روند توسعه در استان را سرعت بخشیده و عمده مطالبات مردمی را نیز محقق می‌کند. نماینده مردم سمنان در مجلس دهم معتقد است که تأمین آب مورد نیاز صنایع، برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت معادن استان، توجه به رونق گردشگری، تکمیل پروژه‌های مهم راه‌سازی، بهره‌برداری از فرصت‌های آموزش عالی در بخش صنعت و پژوهش، توسعه صنعتی، بهسازی فرآیند کشاورزی و گسترش زیرساخت‌های فرهنگی و ورزشی در سمنان باید اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم در سمنان باشد.

توسعه راه‌ها، سمنان را دگرگون می‌کند

احمد همتی در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به اینکه سمنان از نظر ظرفیت‌های طبیعی و نیروی انسانی استعداد بالایی دارد، اظهار می‌کند: مهم‌ترین مشکل سمنان در حال حاضر کمبود آب است. اگر آب مورد نیاز برای توسعه این استان تأمین شود سمنان چند برابر ظرفیت موجود توان اشتغال‌زایی حتی برای استان‌های همجوار خواهد داشت. این استان با توجه به وسعتش که یکی از ۶ استان پهناور کشور محسوب می‌شود، می‌تواند تا ۱۰ برابر جمعیت کنونی‌اش را پذیرا باشد که نقش مهمی در جذب جمعیت سرریز شهرهای بزرگ به ویژه تهران دارد. به همین دلیل مهم‌ترین اولویت دولت سیزدهم برای سمنان باید پیگیری اجرای طرح‌های انتقال آب به سمنان باشد.

وی با اشاره به تصویب ردیف اعتباری برای ساخت سد فینسک و طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان در مجلس دهم اظهار می‌کند: اولویت دولت سیزدهم باید اجرایی کردن مصوبات مجلس درباره تأمین آب مورد نیاز سمنان باشد. قطعا با تکمیل پروژه‌هایی مانند سد نمرود گرمسار و انتقال آب قطری به شاهرود و تأمین آب سمنان، امکان خدمت‌رسانی این استان به کشور افزایش می‌یابد.

توسعه فعالیت‌های معدنی و گردشگری

نماینده سابق سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس، دومین اولویت دولت سیزدهم برای سمنان را توجه به ظرفیت معادن استان می‌داند و می‌افزاید: سمنان یکی از ۶ استان کشور از نظر ظرفیت‌های معدنی است. با فعال شدن ظرفیت‌های معدنی سمنان می‌توان ده‌ها برابر شرایط فعلی ارزش افزوده برای این استان ایجاد کرد و ظرفیت اشتغال‌زایی برای سمنان و استان‌های همجوار را افزایش داد. حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد جمعیت کشور با فاصله ۳ تا ۴ ساعت به سمنان دسترسی دارند و این فرصتی برای جذب نیروی کار از نقاط مختلف کشور به سمنان است. البته فعال شدن همه ظرفیت‌های معدنی سمنان نیز به تأمین آب این استان وابسته است.

 همتی با انتقاد از کم‌توجهی به فرصت‌های گردشگری سمنان تصریح می‌کند: سمنان مجموعه‌ای از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی را در اختیار دارد. اختلاف ۵۰ درجه‌ای دما در گرم‌ترین و سردترین نقطه سمنان نشان می‌دهد که تنوع اقلیمی در این استان ‌کم‌نظیر است. در یک سمت کویر سوزان با جاذبه‌های منحصربه‌فرد طبیعی و گیاهی و جانوری وجود دارد و از سوی دیگر بخشی از جنگل‌های هیرکانی، مناطق کوهستانی را در بر گرفته است. مجموعه‌ای از بناها و کاروانسراهای تاریخی در این استان قرار گرفته و بیشترین عبور قطار در کل کشور با تردد روزانه ۱۰۰ رام از سمنان انجام می‌شود. از طرفی این استان محل عبور بیش از ۲۰ میلیون مسافر در سال است. دولت می‌تواند با برنامه‌ریزی مناسب و اختصاص اعتبار برای گسترش زیرساخت‌های گردشگری و همچنین تقویت نگاه گردشگری در این استان، فرصت جدید و پردرآمدی در سمنان ایجاد کند.

توسعه راه‌ها، سمنان را دگرگون می‌کند

تحقق چهارراه استراتژیک

وی با اشاره به ضرورت توسعه راه‌ها در سمنان به دلیل موقعیت استراتژیک این استان، چهارمین اولویت سمنان برای دولت سیزدهم را توجه به اجرا و تکمیل پروژه‌های مهمی مانند آزادراه حرم تا حرم و همچنین پیگیری برای اجرای طرح چهارراه استراتژیک بیان می‌کند و می‌گوید: سمنان می‌تواند با اجرای این پروژه‌ها به بهترین مسیر در کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب تبدیل شود. کمااین‌که در گذشته نیز جاده ابریشم از همین منطقه عبور می‌کرد. پنجمین اولویت مد نظر همتی نیز بهره‌برداری از فرصت آموزش عالی استان سمنان و تقویت زیرساخت‌های این حوزه است.

او می‌گوید: سمنان حدود سه برابر میانگین کشوری دانشجو-استاد دارد و استان مناسبی برای ایجاد منطقه ویژه فناوری است که متاسفانه دولت در اجرای این مصوبه در کل کشور کوتاهی کرد. اجرای این طرح می‌تواند با تقویت آموزش عالی و صنعت برای استان اشتغال‌زایی کند. به اعتقاد همتی حل چالش‌های پیش روی صنعت، اصلاح فعالیت‌های کشاورزی با اجرای طرح‌های نوین آبیاری و تغییر الگوی کشت برای مدیریت منابع آب و توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و ورزشی نیز از دیگر مسائلی هستند که دولت سیزدهم برای افزایش سرعت توسعه سمنان باید در دستور کار قرار دهد.

کد خبر 607497

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha