مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
۰ نفر

قرار است بزرگترین پل شیشه‌ای معلق خاورمیانه در روستای نگل ایجاد شود.

روستای نگل

فرحناز چراغی-همشهری آنلاین:

به گزارش همشهری آنلاین،نگل روستایی از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج در استان کردستان است که در کیلومتر ۶۵ جاده اصلی سنندج به مریوان قرار دارد و به واسطه وجود یک قرآن تاریخی جزو مناطق گردشگری روستایی به حساب می‌آید. 

روستای نگل علاوه بر وجه زیارتی در فصول گرم سال هم یکی از مکان‌های طبیعی و تفریحی در کردستان است. با تلاش میراث فرهنگی کردستان و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی قرار است بزرگترین پل شیشه‌ای معلق خاورمیانه در این روستا ایجاد شود. برای ساخت این مجتمع تفریحات سرگرمی بیش از ۷۰میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده و فاز نخست طرح اواخر تیر به بهره‌برداری خواهد رسید.

ایجاد کمپ اقامتی 

معاون گردشگری میراث فرهنگی کردستان با بیان اینکه نگل در مسیر بین‌المللی سنندج-مریوان و در مجاورت مرز باشماق قرار دارد به همشهری می‌گوید: این روستا علاوه بر جاذبه‌ مذهبی برای استان یک نقطه استراتژیک گردشگری هم محسوب می‌شود. آرمان وطن‌دوست خبر می‌دهد که طرح‌های گردشگری در منطقه با همت مردم روستا، میراث فرهنگی و بخش خصوصی برای ایجاد فضای متفاوت گردشگری در این روستا شروع شده و در حال اجراست.

وی اجرای طرح کمپ اقامت موقت را یکی از این طرح‌ها عنوان می‌کند و می‌گوید: کمپ اقامت موقت نگل با همکاری هیات امنای روستا در ۴هزار متر زمین اجرا و ۹۰۰میلیون تومان اعتبار عمرانی سازمان صرف ساخت سکوی پیک‌نیک، آلاچیق، نمازخانه، پارکینگ و سرویس بهداشتی آن شده است.

 وی در ادامه به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این روستا اشاره می‌کند و می‌افزاید: این طرح در قالب مجتمع تفریحات سرگرمی در زمینی به مساحت ۲هکتار با سرمایه‌گذاری ۷۰ میلیارد تومان آغاز شده است. 

بزرگترین طرح گردشگری کردستان 

معاون گردشگری میراث فرهنگی کردستان با بیان اینکه طرح مجتمع تفریحات سرگرمی اولین و بزرگترین طرح در حوزه گردشگری تفریحی در استان است، توضیح می‌دهد: این طرح دارای بخش‌های متعددی از جمله پل معلق شیشه‌ای به طول ٤٥٠متر، جامپینگ به ارتفاع ٨٨متر، ایگل زیپ به طول ٤٥٠متر، زیپ‌لاین به طول ٣٧٠متر، سوینگ و رافتینگ به طول ٤کیلومتر و در نوع خود در کشور کم‌نظیر است. 

به گفته وی، این طرح در قالب شرکت گردشگری پل میرخان نگل اجرا می‌شود و از بخش‌های دیگر آن می‌توان به رستوران، آلاچیق، شهربازی و ۸ واحد اقامتی اشاره کرد.

وطن‌دوست ۷۰میلیارد تومان را میزان سرمایه‌گذاری در فاز نخست این طرح اعلام می‌کند و می‌گوید: ۵میلیارد تومان تسهیلات بانکی نیز از محل اعتبار ملی به طرح اختصاص داده شده است.وی با بیان این خبر که فاز اول طرح تا پایان تیر امسال به بهره‌برداری می‌رسد، می‌افزاید: حدود ۴۰نفر با بهره‌برداری این طرح به طور مستقیم مشغول کار می‌شوند.  

روستای نگل موزه‌ای شامل 2 بخش قرآنی و مردم‌شناسی دارد که در سال 92 با همکاری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری کردستان در داخل صحن اصلی مسجد جامع تاسیس شد و با تاسیس آن، اولین موزه روستایی کشور به بهره‌برداری رسید. اجناس موزه نگل توسط مردم به صورت خودجوش تهیه و به موزه اهدا شده است و اغلب به حدود ۵۰ تا ۲۰۰ سال پیش بر می‌گردد. این اقلام شامل ابزار کشاورزی، منزل و زیورآلات می‌شود که تصویرگر زندگی مردم روستای نگل هستند. به طور میانگین در روزهای پیک گردشگری از ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر از قرآن تاریخی نگل بازدید و از این روستای گردشگری دیدن می‌کنند. اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری در راستای تنوع‌بخشی به جاذبه‌های گردشگری می‌تواند به این آمار بیافزاید.

کد خبر 607470
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha