رئیس سازمان غذا و دارو، در ارتباط با برنامه واکسیناسیون جمعیت هدف کشور و همچنین تامین واکسن‌های مورد نیاز برای مقابله با کووید-۱۹، توضیحاتی ارائه داد.

کرونا در ایران

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر، محمدرضا شان‌ساز، با بیان اینکه تا آخر پاییز حدود ۷۰ درصد از جمعیت کشور را واکسینه خواهیم کرد، گفت: البته با توجه به جهش‌های ویروس کرونا نمی‌توانیم به آسانی بگوییم ماسک‌ها را برداریم یا فاصله‌گذاری‌ها را کاهش دهیم.

۷۰ درصد جمعیت ایران تا آخر پاییز واکسینه می‌شوند | وزارت بهداشت برای صدور مجوز اضطرار واکسن‌های ایرانی تحت فشار است؟

وی با عنوان این مطلب که تأمین واکسن برای همه کشورها چالش است، افزود: تلاش می‌کنیم با توجه به اینکه تولید واکسن‌های داخلی ما به مرحله نهایی رسیده است تعللی در واکسیناسیون مردم ایجاد نشود.

شانه‌ساز با تاکید بر اینکه تا پایان خرداد واکسیناسیون با واکسن ایرانی را آغاز خواهیم کرد، تصریح کرد: با زیرساخت‌هایی که در کشور ایجاد شده است ظرفیت تولید ۱۹۷ میلیون دوز واکسن در سال را خواهیم داشت که نه تنها جمعیت کشور را واکسینه می‌کنیم، بلکه صادرات نیز خواهیم داشت.

وی گفت: ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار دوز واکسن وارد و حدود ۵ میلیون دوز تزریق کرده ایم.

شانه ساز افزود: برای تزریق دوز دوم واکسن کرونا نیز واردات واکسن انجام می‌شود و تقریباً همه پلتفرم‌های دنیا را در کشور داریم. البته می‌توانیم به جز واکسن اسپوتنیک از واکسن‌های تولید داخل به‌عنوان دوز دوم واکسیناسیون دیگر واکسن‌ها استفاده کنیم.

مشکلات صدور مجوز تزریق عمومی واکسن‌های داخلی

وی اضافه کرد: ممکن است فشارهای زیادی برای صدور مجوز تزریق عمومی واکسن‌های داخلی وجود داشته باشد، اما به هیچ عنوان این فشارها را نمی‌پذیریم و بر اساس روش‌های علمی کار را انجام می‌دهیم.

شانه‌ساز گفت: به نظر من دو واکسن داخلی رازی و برکت قابلیت تزریق عمومی دارند، اما وزارت بهداشت بر اساس تعهدی که به مردم دارد تا کارهای علمی این دو واکسن به نتیجه نرسد مجوز تزریق عمومی را نمی‌دهد.

وی گفت: بر اساس موجودی واکسن طرح ملی واکسیناسیون را انجام می‌دهیم و امیدوارم با ورود واکسن‌های ایرانی این طرح را با سرعت بیشتری به نتیجه برسانیم.

شانه‌ساز افزود: بیشتر کشورها در فاز سوم آزمایش واکسن کرونا واکسیناسیون عمومی را آغاز کردند مانند کشورهای حاشیه خلیج فارس که مردم خود را در اختیار دیگر کشورها برای آزمایش واکسن‌های آنها قرار دادند و حتی رژیم صهیونیستی نیز این کار را انجام داد، اما ما اجازه ندادیم دیگر کشورها روی سلامتی مردم کشور ما مرحله سوم واکسن خود را آزمایش کنند.

وی گفت: شرکت‌های تولید کننده واکسن داخلی به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه با مشکلات بسیار زیادی برای وارد کردن محیط کشت و مواد اولیه روبرو هستند، اما اکنون مواد اولیه ساخت ۳۰ میلیون دوز واکسن در کشور وجود دارد.

شانه‌ساز افزود: با ایجاد زیرساخت‌های تولید واکسن داخلی امیدواریم جمعیت دانشجویی کشور تا پاییز واکسینه شوند، اما به دلیل تحریم‌های ظالمانه، در این باره با احتیاط صحبت می‌کنیم.

وی گفت: تا پایان پاییز برآورد ما تهیه ۱۲۰ میلیون دوز واکسن برای دستیابی به مرحله ایمنی است تا زمستان آرامی را داشته باشیم و اگر خوشبیانه صحبت کنیم تا پایان پاییز حتی می‌توانیم کل جمعیت کشور را واکسینه کنیم.

شانه‌ساز افزود: از ابتدا امید ما به تولید واکسن داخلی بوده است، اما از واردات نیز غافل نشدیم و واردات ۱۶.۸ میلیون دوز واکسن در قالب ساز و کار کوواکس ایجاد و ارز آن را تأمین و ارسال کردیم.

وی گفت: به واسطه کرونا زیرساخت‌های تولید واکسن در کشور ایجاد شده است که از جمله آنها تولید واکسن آنفلوانزا برای نخستین بار در کشور است و می‌توانیم پیش از پاییز حداقل ۳ تا ۴ میلیون دوز واکسن آنفلوانزای تولید داخل به بازار ارائه کنیم.

شانه‌ساز افزود: برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نیز شیوه نامه‌های بهداشتی تهیه و ابلاغ شده است و در همه مراحل برگزاری انتخابات، وزارت بهداشت حضور دارد و بر روند انتخابات تا آخرین ساعت نظارت می‌کند.

کد خبر 607108

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
    2 0
    به کجا رسید تولید واکسن مشترک ایران وکوبا یا ایران و روسیه