اشتغالزایی، راه‌اندازی منطقه آزاد مهران، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام مانند بیمارستان، اقدامات زیرساختی و... از دیگر مطالبات مردم و کارشناسان استان از دولت آینده است

راه سازی

فاطمه عباسی-همشهری آنلاین:

 ایلام یکی از استان‌های پرظرفیت کشور است اما به گفته مردم استان و کارشناسان مسیر توسعه را به خوبی طی نکرده. این استان دارای ۴ درصد ذخایر نفت و ۱۱درصد ذخایر گاز کشور است و پالایشگاه گاز ایلام به عنوان بزرگترین پالایشگاه گاز غرب ایران، بخش مهمی از نیاز کشور را تامین می‌کند، اما با وجود این به‌عنوان یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور شناخته می‌شود. این استان علاوه بر محرومیت‌ با آسیب‌های اجتماعی زیادی مواجه است و مردم آن انتظار دارند دولتمردان، بار مشکلاتشان را کم کنند و عروس زاگرس را در مسیر توسعه قرار دهند.

بیکاری و آسیب‌های اجتماعی 
در میان مشکلات ریز و درشت، بیکاری از مهم‌ترین مشکلاتی است که ایلام را درگیر کرده است به‌طوری‌که در میان ۵ استان اول کشور در زمینه بیکاری قرار دارد. «معصومه بختی» شهروند ساکن ایلام در این باره به همشهری می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین معضلاتی که دولت سیزدهم باید نگاه ویژه برای حل آن داشته باشد، بیکاری است.» او با گلایه از عملکرد مسئولان در استان اضافه می‌کند: «هیچ زیرساخت فرهنگی و تفریحی در استان وجود ندارد. در کل ایلام حتی یک سینما وجود ندارد و مراکز تفریحی برای استفاده جوانان فراهم نشده است.» چالش دیگری که مردم ایلام سال‌هاست با آن دست به گریبان هستند، کمبود مراکز درمانی و نداشتن بیمارستان است.

«مریم نظری» ساکن ایلام در این باره به همشهری می‌گوید: «این استان در طول سال‌ها همواره مورد بی‌مهری دولت‌های مختلف قرار گرفته و آن‌طور که شایسته مردم است به ایلام توجه نشده. این استان در زمان جنگ خسارت‌های زیادی متحمل شد.»  او با بیان اینکه تامین زیرساخت‌های درمانی یکی از مطالبه‌های اصلی مردم است، توضیح می‌دهد: «۱۳ سال است بیمارستان ۳۷۶ تختخوابی ایلام کلنگ‌زنی شده، اما به علت کمبود اعتبار هنوز افتتاح نشده است.» 
به گفته نظری، با راه‌اندازی این بیمارستان بخش بزرگی از مشکلات درمانی مردم حل خواهد شد و اشتغال‌زایی خوبی هم در استان ایجاد می‌شود زیرا بسیاری از فارغ‌التحصیلان حوزه پزشکی و خدماتی می‌توانند در آنجا مشغول به کار شوند.

توسعه راه‌ها در استان
یکی دیگر از مشکلات اصلی ایلام به گفته شهروندان، نبود راه ریلی و جاده‌ای مناسب در استانی است که در ایام مختلف سال میزبان زائران عتبات عالیات می‌شود. راه‌آهن ایلام تاکنون ۲ بار طی ۱۶ سال گذشته کلنگ‌زنی شده ولی هنوز وارد فاز اجرایی نشده است.  
«رمضان نوری» ساکن ایلام و فعال رسانه‌ای در این باره به همشهری می‌گوید: «ایلام دارای جاده‌های کوهستانی و صعب‌العبور است و با توجه به وجود مرز مهران و عبور زائران عتبات عالیات، تکمیل پروژه راه‌آهن ایلام بسیار مهم و حیاتی است که متاسفانه به دلیل نبود اعتبار، نیمه کاره مانده.»
او اضافه می‌کند: «کیفیت و استاندارد راه‌های استان هم نیازمند توجه در برنامه‌های توسعه‌ای است، زیرا خدمات ارائه‌شده متناسب با حجم تردد نیست. با توجه به افزایش ترافیک در جاده‌ها، کیفیت خدمات افزایش پیدا نکرده است. باید ظرفیت‌ جاده‌های استان با چهار بانده کردن آنها افزایش یابد و شاهد ارتقای کیفیت جاده‌ها متناسب با حجم ترافیک باشیم.»  به گفته نوری، در حال حاضر وجود مرز مهران و چاه‌های نفت در ایلام موجب افزایش حجم تردد در جاده‌ها شده است و دستگاه‌های اجرایی دیگر مانند وزارت نفت و سازمان حج و زیارت باید برای جاده‌سازی در استان با توجه به محدودیت‌های مالی، مشارکت کنند.

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام
در سال‌های اخیر پروژه‌های متعددی در بخش راه، مسکن، نفت و گاز و... برای توسعه و اشتغال در این استان اجراشده ولی متاسفانه بیشتر پروژه‌ها به دلیل نبود اعتبار روند کندی را طی می‌کنند و اغلب نیمه تمام مانده‌اند. یکی از اولویت‌های ایلامی‌ها تکمیل این پروژه‌ها در استان است.  «سامان جابری» ساکن شهرستان دهلران در این باره به همشهری توضیح می‌دهد: «آزادراه چیلات، آزادراه کرمانشاه-ایلام، چهارخطه کردن محور ایلام-مهران، تونل کبیرکوه و... فقط بخشی از پروژه‌های نیمه تمام حوزه راهسازی و زیرساختی در استان هستند. در حوزه نفت و گاز نیز واحد الفین پتروشیمی ایلام به عنوان یکی از پروژه‌های مهم حوزه پتروشیمی در کشور بعد از ۱۵ سال هنوز تکمیل نشده و همچنین پتروشیمی دهلران و پروژه ان جی ال دهلران از دیگر پروژه‌های حوزه نفت و گاز در استان هستند که روند کندی را طی می‌کنند.»

او با بیان اینکه کارخانه سیمان دهلران نیز بعد از گذشت ۱۵ سال هنوز به بهره برداری نرسیده است، می‌افزاید: «در حوزه کشاورزی نیز پروژه عظیم سامانه گرمسیری برای آبیاری ۲۰ هزار هکتار از اراضی استان همچنان نیمه تمام مانده و به گفته مسئولان نیازمند ۳ هزار میلیارد ریال اعتبار است.» به گفته جابری، پروژه‌های زیادی در بخش‌های مختلف ایلام شامل سدسازی، راهسازی، کشاورزی، اقتصادی، فرهنگی و هنری، گردشگری و... نیمه کاره به حال خود رها شده است که باید در اولویت دولت سیزدهم باشد.

اولویت‌های ایلام از نگاه کارشناسی
مطالبه‌های مطرح شده از سوی مردم استان باید از سوی دولت سیزدهم مورد توجه قرار گیرد، اما از نگاه کارشناسان موارد دیگری نیز مطرح است که چند مورد از آن‌ها را «علی اکبر بسطامی» نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با همشهری بیان می‌کند. این نماینده معتقد است ساخت راه ریلی یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها و اولویت‌های استان است که باید هر چه زودتر به سرانجام برسد.  او با بیان اینکه ایلام یکی از استان‌های محروم و مرزی کشور است که ۸ سال درگیر جنگ بوده و ۸ سال در حال بازسازی و عملا ۱۶ سال از قافله توسعه یافتگی عقب مانده، می‌گوید: «این استان ظرفیت‌های بسیاری در حوزه آب، خاک، نفت و گاز و صنایع پایین دستی پتروشیمی دارد، اما یکی از مشکلاتی که این استان را عقب نگه داشته، بی‌توجهی به زیرساخت‌هاست. در برنامه ششم توسعه قرار شد استان‌های محروم به راه ریلی دسترسی پیدا کنند و در بودجه ۱۴۰۰ نیز مبلغی را برای ایجاد راه ریلی در ایلام پیش‌بینی کردیم که دولتمردان باید در دولت آینده آن را مد نظر قرار دهند.» 

اولویت بعدی استان از نظر این نماینده مجلس، راه‌اندازی منطقه آزاد مهران است که اخیرا تصویب شده و نیازمند همکاری مسئولان برای راه‌اندازی است. سامانه گرمسیری که اعتبار آن از محل صندوق توسعه ملی در چند سال گذشته تخصیص داده شده، یکی دیگر از اولویت‌های استان از نظر بسطامی است که زمین‌های جنوب و جنوب غرب ایلام را زیر بار کشت مکانیزه می‌برد، اما اعتبار آن برای اجرا کافی نیست.

بسطامی با اشاره به راه‌اندازی صنایع پایین دستی پتروشیمی می‌افزاید: «صنایع پتروشیمی ایلام به مرحله تولید رسیده که می‌تواند در حوزه اشتغال مولد تاثیرگذار باشد، بنابراین ایجاد شهرک‌های پلی پروپیلن یکی از اولویت‌های مردم برای رفع بیکاری در استان است.» او معتقد است راه‌اندازی منطقه نفتی مشترک چنگوله بین ایران و عراق می‌تواند حدود ۳ هزار شغل ایجاد کند و چون در میدان مشترک واقع شده یکی از اولویت‌هایی است که باید به سرعت اجرا شود.  همچنین به گفته او، یکی دیگر از مطالبه‌های مردم ایلام استقلال مدیریت نفت و گاز است. ایلام اکنون بیش از ۹۵ درصد از نفت و گاز غرب کشور را تامین می‌کند، اما مدیریتی بر این منابع خدادادی ندارد.  

به گفته نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی، مهران امن‌ترین مرز به عراق است و هنوز زیرساخت‌های راه اربعین برای زوار آماده نیست به ویژه راه‌اندازی تونل دوم آزادی می‌تواند از بار ترافیک کم کند. بسطامی با اشاره به اینکه ایلام بیش از ۱۴ رودخانه بزرگ دارد، می‌گوید: «ما از نظر ذخایر آبی مشکلی در استان نداریم، اما هنوز برخی از روستاهای استان از کمبود و نبود آب رنج می‌برند که این موضوع باید در اولویت دولت سیزدهم قرار بگیرد. تقویت راه هوایی و تجهیزات فرودگاهی ایلام نیز برای ورود گردشگران یکی از ملزومات استان است. آخرین نکته هم بحث شبکه اینترنت و موبایل است که وزارت ارتباطات باید در این زمینه اصلاحاتی انجام دهد.» 

کد خبر 606966

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha