مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
۰ نفر

ساخت ساختمان‌های بلندمرتبه در شهرهای مختلف کشور به ویژه کلان‌شهرها رشد عجیبی پیدا کرده است و در قزوین نیز بسیاری از این ساختمان‌ها با تخلفات زیاد ساخته شده‌اند.

بلندمرتبه ها

فرشته رضایی- همشهری آنلاین:

رشد این پدیده به عوامل مختلفی برمی‌گردد که از جمله آن‌ها می‌توان به توسعه شهرنشینی، گرانی زمین و مسکن، نوع تسهیلات و خدمات ارائه شده در بلندمرتبه‌ها و نزدیکی به امکانات مختلف شهری اشاره کرد؛ موضوعی که موجب تغییر سبک زندگی و تمایل شهروندان به سکونت در آن‌ها شده است. با این حال در شهری چون قزوین به جز اینکه چندسالی از نیمه‌کاره بودن برخی از ساختمان‌های بلندمرتبه می‌گذرد، بسیاری از آن‌ها نیازمند نظارت بر ایمنی آسانسور، ژنراتور برق، در ضد حریق و... هستند.

علاوه بر این، افرادی که بدون پایان کار ساختمان در این مجتمع و برج‌ها ساکن شده‌اند درباره برخی تاسیسات ایمنی ساختمان نگران هستند. طبق قانون راهکارهای اولیه برای امداد و نجات در ساختمان‌های بلندمرتبه شامل پله‌های اضطراری، آسانسورهای امداد، محل فرود بالگرد امداد و نجات و در نهایت رعایت کامل اصل ایمنی حریق، زلزله و مقاومت ساختمان‌ها در برابر حوادث مترقبه و غیرمترقبه 
است.

 ساختمان‌های مسکونی بدون پایان کار  
مدیرکل استاندارد قزوین در این باره به همشهری می‌گوید: «وقتی ساختمان‌های بلندمرتبه جدید ساخته می‌شوند، شهرداری‌های هر منطقه موظفند پروانه استاندارد آسانسور ساختمان را از سازندگان دریافت کنند در غیر این صورت مجاز نیستند به آن‌ها پایان کار بدهند. در قزوین هم برای ساختمان‌های تازه ساز مشکلی نداریم، اما برخی ساختمان‌ها قبل از داشتن پروانه ایمنی و پایان کار، مسکونی شده‌اند که نگرانی‌هایی درباره آن‌ها وجود دارد.»

سیروس صارمی با بیان اینکه مشخص نیست چند ساختمان در شهر ایمنی ندارند، می‌افزاید: «مالکان باید ابتدا به اداره کل استاندارد مراجعه کنند تا کارشناسان برای بررسی ایمنی آسانسور ورود کنند. تا سازنده درخواست نکند ما اجازه ورود به ساختمان‌های مسکونی را نداریم.»
وی ادامه می‌دهد: «با شهرداری قزوین سامانه مشترکی داریم و زمانی که صاحبان ساختمان‌ها برای پایان کار درخواست می‌دهند حتما باید مجوز آسانسور را از ما بگیرند. در صورت تأیید ایمنی همه مراحل، شهرداری برایشان پایان کار صادر می‌کند. اما درباره ساختمان‌هایی که پایان کار ندارند و مجوز استاندارد آسانسور دریافت نکرده‌اند، باید ساز و کاری ایجاد شود تا قبل از اینکه پروانه پایان کار نداشته باشند افراد در آن ساکن نشوند. این مهم نیازمند همکاری شهرداری است.»

شناسایی ساختمان‌های بدون ایمنی  
عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی قزوین هم درباره ساختمان‌های بلندمرتبه که پایان کار ندارند به همشهری می‌گوید: «پایان کار گرفتن ساختمان‌ها کار یک سازمان نیست، بلکه همه دستگاه‌های مربوطه باید دست به دست هم دهند تا ایمنی ساختمان تامین شود. در زمینه ایمنی ساختمان، سازمان‌های آتش‌نشانی و استاندارد و شهرداری دخیل هستند و وقتی اینها با هم هماهنگ باشند، می‌توان گفت ساختمان ایمنی دارد. حتی اگر ساختمان به مرحله بهره‌برداری هم رسیده باشد باید سالانه بازرسی ایمنی در آن انجام شود. در بحث ایمنی آسانسور باید در مرحله اول اداره استاندارد ورود کند، در بخش بعدی چک کردن بازرسی سالانه و مورد بعدی بیمه نامه آسانسور است که باید داخل اتاقک آسانسور بچسبانند.» 

مهرداد کاکاوند با بیان اینکه در مجموع تعامل چند نهاد مثل نظام مهندسی، استاندارد، شهرداری و... منجر به شفاف‌سازی درباره تعداد ساختمان‌های در حال ساخت و بررسی بهتر آن‌ها می‌شود، می‌افزاید: «اطلاع دقیق از آمار این ساختمان‌ها نیست، اما آسانسور اغلب ساختمان‌ها بازرسی و بررسی نشده‌اند. اگر اینگونه بود تأییدیه فنی آن در داخل آسانسور نصب می‌شد.» 

وی دلایل رشد چنین پدیده‌ای را تخلف داشتن خود بنا، ایجاد تغییرات اساسی در ساختمان برخلاف طرح اولیه، ساخته نشدن ساختمان با مصالح استاندارد و مناسب، مراجعه نکردن به مراجع ذی‌صلاح برای تأیید فنی و نداشتن نقدینگی خود کارفرما می‌داند.  
کاکاوند با بیان اینکه نظام مهندسی ساختمان قزوین اولین نظام مهندسی کشور است که کمیته بهداشت و محیط زیست و ایمنی را تشکیل داده، اظهار می‌کند: «واحدهای پرخطر ورزشی، آموزشی، مسکونی، رفاهی و... شناسایی و سپس بازدید و بازرسی می‌شوند. همچنین کمیته بحران برای بازدید این واحدها تشکیل شده است.»

اخطار به متخلفان ساختمانی 
معاون عمرانی استاندار قزوین هم در این باره به همشهری می‌گوید: «باید برای سازه‌های بلندمرتبه، مسائلی از جمله مقاومت در برابر زلزله، تمهیدات لازم در مواقع آتش‌سوزی، عایق‌بندی در برابر رطوبت، صدا و جلوگیری از اتلاف انرژی و در کل همه قواعد و استانداردها رعایت شود.»

علی فرخزاد با بیان اینکه ساختمان‌های بلندمرتبه شامل ضوابط و مقرراتی هستند که براساس مقادیر کمی تنظیم و تدوین شده‌اند، می‌افزاید: «بنابراین رعایت این قواعد در ساخت و ساز بناهای بلند مرتبه ضروری است. از مکان‌یابی درست ساختمان بلندمرتبه در شهر گرفته تا مساحت، شکل، عرض و عمق زمین، عقب‌نشینی، تراکم، خدمات و تسهیلات و دسترسی به پارکینگ و... از الزامات اصلی یک بنای بلند مرتبه به شمار می‌رود.»

وی تصریح می‌کند: «برخی ساختمان‌های بلند مرتبه قزوین پایان کار نگرفتند و باید ایمنی آن‌ها از نظر آسانسور و سیستم اطفای حریق بررسی شود تا بتوانند پایان کار بگیرند. ما بارها از طریق مراجع قضایی اخطارهای لازم را به آن‌ها داده‌ایم، اما متأسفانه برخی از این برج‌ها به بهره‌برداری رسیده‌اند. به همین دلیل ساکنان و مالکان و هیأت مدیره این واحدها باید برای اخذ پایان کار به ویژه از اداره استاندارد اقدام کنند.»

کد خبر 606963

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha