همشهری‌آنلاین: رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌ زیست و خدمات شهری شورای شهر اعلام کرد که در سال ۹۷، ۵ هزار و ۷۸۹ ساختمان پایتخت دچار حریق شدند.  

زهرا صدراعظم نوري، شوراي شهر

به گزارش شهرنوشت، زهرا صدراعظم نوری در صد و چهل و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران درباره لایحه برنامه عملیاتی ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن بلندمرتبه پرخطر شهر تهران اظهار کرد: با توجه به افزایش ساخت و سازهای بلندمرتبه در تهران و وقوع حادثه ساختمان پلاسکو ضرورت داشت تا تمهیداتی برای ایمن سازی ساختمان‌ها مقابل حریق مدنظر قرار گیرد.

او  با بیان این‌که ۵۱۲۱ ساختمان بلندمرتبه در تهران ظرف سال‌های گذشته پروانه ساخت و ساز گرفتند، افزود: از این تعداد ساختمان، ۳۱۲۳ مورد پایان کار گرفتند. در سال گذشته نیز ۱۵۵ ساختمان ۹ طبقه و بیشتر، ۴۵۷ ساختمان تجاری، ۲۱۳ ساختمان تجمیعی و به طور کلی مجموعاً ۵۷۸۹ ساختمان دچار حریق شده‌اند.

صدراعظم نوری گفت: شورای شهر تهران در سال ۱۳۹۶ شهرداری را موظف کرد برنامه عملیاتی ایمن سازی ساختمان‌های بلندمرتبه را به شورا ارسال کند. شهرداری در اقدامی قابل تأمل این لایحه را یک سال بعد و در آبان ماه سال ۱۳۹۷ با ایراداتی به شورای شهر تهران ارسال کرد. این لایحه فاقد برنامه عملیاتی کارآمد در حوزه شناسایی و اولویت‌بندی‌ها بود.

او اضافه کرد: در متن لایحه و موضوع ترغیب مالکان به خود ایمن‌سازی ساختمان‌ها ابهاماتی وجود داشت که در کارگروهی با حضور نمایندگان کمیسیون‌های شهرداری و معماری، سلامت، عمران و حمل و نقل، سازمان آتش‌نشانی و اداره کل ساختمان این ابهامات برطرف شد.  

صدراعظم نوری ادامه داد: در حقیقت در این اصلاحیه اولویت به ایمن‌سازی در مقابل حریق داده شد. همچنین نتایج اجرای مصوبات گذشته و گزارش ملی حادثه پلاسکو نیز مورد بررسی قرار گرفت و تعاریف لایحه تدقیق شد.

او تصریح کرد: مطابق با ماده دوم، شهرداری تهران مکلف است ظرف مدت شش ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه نسبت به شناسایی کلیه ساختمان‌های موضوع این مصوبه در تهران در قالب یک سامانه بر خط به تفکیک نوع کاربری، تصرف و مالکیت اقدام کند به نحوی که دسترسی لازم برای شهرداران مناطق، سازمان‌ها و سایر نهادهای مرتبط مانند مراجع قضائی و کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی بنابر تشخیص کمیته موضوع ماده چهارم این مصوبه با رعایت سطوح دسترسی فراهم شود.

صداعظم نوری با اشاره به مرحله بازرسی دوره‌های پایش مستمر در این لایحه توضیح داد: در راستای پایش مستمر ایمنی ساختمان‌ها سازمان موظف است پس از صدور تاییدیه ایمنی ساختمان نسبت به نظارت مستمر در خصوص حسن نگهداشت و حفظ استمرار کارکرد بهینه تمهیدات و تأسیسات ایمنی و آتش نشانی توسط مدیران ساختمان اقدام کند. در صورت نقض شرایط، صدور تاییدیه ایمنی ساختمان منوط به اجرای کامل تأمین تجهیزات لازم خواهد شد.

او گفت: شهرداری تهران موظف است حسب اعلام سازماندر راستای تسهیل دسترسی خودروهای آتش‌نشانی و انجام عملیات امداد و نجات در ساختمان‌های بلندمرتبه اقداماتی مشخص را انجام دهد. همچنین مطابق با ماده هفتم این لایحه شهرداری تهران موظف است هر شش ماه یک بار گزارش اجرای این مصوبه را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند.

کد خبر 442561

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha