آمریکا برای خریدن نیم میلیارد دوز واکسن کرونا با شرکت فایزر به توافق رسیده است تا این واکسن‌ها را به عنوان بخش اصلی ابتکار عمل دولت بایدن برای واکسیناسیون جهانی بر ضد کووید-۱۹ در میان حدود ۱۰۰ کشور جهان توزیع کند.

Biden

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین بر اساس این برنامه که انتظار می‌رود جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا امروز (پنجشنبه) در انگلیس اعلام کند، آمریکا پول واکسن‌ها را بر اساس قیمت تمام‌شده خواهد پرداخت. نخستین ۲۰۰ میلیون دوز واکسن در سال جاری میلادی و بقیه ۳۰۰ میلیون دوز در نیمه اول سال آینده توزیع خواهند شد.

بر اساس این گزارش‌ها این واکسن‌ها از طریق برنامه کواکس، ابتکار عمل جهانی برای کمک به کشورهای درحال‌توسعه برای رویارویی با پاندمی، توزیع خواهند شد و در اختیار تا ۹۲ کشور با درآمد پایین‌تر و کشورهای اتحادیه آفریقا قرار خواهند گرفت.

ابتکار عمل واکسیناسیون جهانی بخشی از راهبرد گسترده‌تر بایدن برای بازگرداندن نفوذ جهانی و قدرت نرم آمریکا است که به اعتقاد او در دوران چهار ساله ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ تخریب شد و  در مواجهه با سیاست‌های به طور فزاینده تهاجمی چین و روسیه قرار دارد.

فایزر تا به حال درباره گزارش‌ها در این باره اظهارنظری نکرده است، اما انتظار می‌رود آلبرت بورلا، مدیرعامل این شرکت در هنگام اعلام این طرح در انگلیس در کنار بایدن باشد.

بایدن برای شرکت در اجلاس گروه هفت (G7)، هفت کشور ثروتمند جهان به انگلیس سفر کرده است.

در حالیکه بیش از ۴۰ درصد آمریکاییان به طور کاملا در برابر کرونا واکسینه شده‌اند، بسیاری از کشورهای فقیرتر جهان حتی هنوز واکسیناسیون را شروع نکرده‌اند. کشور هائیتی در آمریکای مرکزی تا به حال حتی یک دوز واکسن کرونا تزریق نکرده است و نخستین محموله ۱۳۰۰۰۰ دوزی واکسن را تازه هفته آینده دریافت خواهد کرد.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس به عنوان میزبان اجلاس G7 از رهبران این کشورها خواسته است به واکسینه شدن همه جهان بر ضد کرونا تا پایان سال ۲۰۲۲ متعهد شوند.

کد خبر 606705

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha