خبر کوتاه بود و جانکاه؛ «علی مرادخانی» مدیر موزه موسیقی بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.

موسیقی

همشهری آنلاین _ مرضیه موسوی: اهالی موسیقی مرادخانی را با قدم‌های بزرگش در این حوزه می‌شناسند؛ از زمانی که مدیر مرکز موسیقی وزارت ارشاد بود و کنسرت و اجرای کر را در تهران زنده کرد. «لوریس چکناواریان» رهبر ارکستر و آهنگساز درباره او می‌گوید: «۲۰ سال پیش علی مرادخانی مرا به ایران، دعوت و برای نخستین بار به‌صورت کامل اپرای رستم و سهراب را در تالار وحدت اجرا کرد. آقای مرادخانی در دوران مدیریتش در تالار وحدت به من کنسرت‌ها واجراهای زیادی دادند. نه تنها من، بلکه موزیسین‌های زیادی در این دوران دوباره روی صحنه برگشتند. می‌توان گفت موسیقی ارکسترال در این دوره از نو زنده و تقویت شد. او برای نگهداری کر و ارکستر خدمت بزرگی در راه موسیقی ایران انجام داد.»

او موسیقی ارکسترال را زنده کرد

 ایده راه‌اندازی موزه موسیقی نخستین بار توسط علی مرادخانی در شهرداری تهران مطرح شد. مدیریت این موزه را خودش برعهده گرفت و از سال ۱۳۸۷ آن را اداره می‌کرد. چکناواریان که در مراسمی رسمی آثار خود در حوزه موسیقی را به موزه اهدا کرد می‌گوید: «با افتخار می‌توان گفت موزه موسیقی ایران موزه‌ای درجه یک است که به وسیله آقای مرادخانی تأسیس و مدیریت شد. حفظ و نگهداری آثار قدیمی موسیقی ایران تنها یکی از کارهایی بود که در این موزه انجام گرفت. همچنین آشنا کردن مخاطبان موزه با موسیقی اقوام و موسیقی‌های نواحی. علی مرادخانی در زمان حیات خود خدمات بسیار زیاد و ارزنده‌ای در حوزه موسیقی انجام داد و این فعالیت‌ها را در سمت‌های مختلفی که برعهده داشت به انجام رساند. درگذشت او جامعه موسیقی را غمگین کرد. برای خانواده او و دوستدارانش آرزوی صبر می‌کنم.»

او موسیقی ارکسترال را زنده کرد


علی مرادخانی در ۶۳ سالگی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت. او از سال ۱۳۵۹ وارد کارهای اجرایی در حیطه هنری شد. نخستین سمت او مدیرکل تولید فیلم و عکس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهریور سال ۱۳۵۹ بود. مشاور معاون سیاحتی و زیارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیریت مرکز سرود و آهنگ‌های انقلابی وزارت فرهنگ و ارشاد، توسعه جشنواره موسیقی فجر، طراحی و اجرای جشنواره موسیقی جوان، جشنواره فصلی موسیقی جوان، جشنواره موسیقی نواحی ایران، جشنواره ذکر و ذاکرین و انتشار مجموعه ۹۶ساعته از موسیقی نواحی ایران، طراحی و اجرای نخستین جشنواره موسیقی پاپ، جشنواره بانوان (گل یاس) و جشنواره ملل مسلمان و بنیانگذاری ارکستر ملی ایران با همکاری استاد فخرالدینی از دیگر فعالیت‌های او در حوزه موسیقی بود.

او موسیقی ارکسترال را زنده کرد
لوریس چکناواریان/ رهبر ارکستر و آهنگساز


راه‌اندازی موزه موسیقی و خانه موسیقی را در کارنامه‌کاری خود دارد و همچنین جشنواره موسیقی شمسه که در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ با شرکت حدود ۷ هزار نفر از هنرمندان در محله‌های تهران برگزار شد.

کد خبر 606467

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha