همه ساله با آغاز فصل گرم شرایط برای شیوع بیماری ویروسی تب کریمه کنگو در بسیاری از نقاط کشور از جمله سیستان و بلوچستان، مساعد می‌شود که خوشبختانه امسال هیچ گزارشی درباره شیوع این بیماری در استان نشده است.

تب کریمه کنگو

به گزارش همشهری آنلاین، تب کریمه کنگو یک بیماری خونریزی دهنده تب‌دار حاد است که توسط کنه یا تماس با خون، ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود. این بیماری برای نخستین بار در ۷۸ در برخی نواحی کشور گزارش از جمله سیستان و بلوچستان گزارش شده بود.

عامل اصلی شیوع تب کنگو در سیستان و بلوچستان براساس اظهارات مسئولان ذی‌ربط، قاچاق دام از کشورهای پاکستان و افغانستان به استان است که این مساله تهدیدی جدی برای سلامت و بهداشت محیط‌های انسانی و صنعت دامپروری استان به‌شمار می‌آید و همه ابعاد زیستی را  در معرض تهدید قرار می‌دهد.

قاچاق دام، عامل شیوع تب کریمه

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار  همشهری آنلاین اظهار کرد: همه ساله با شروع فصل سازمان‌ها و نهادهای دخیل در امور بهداشت و سلامت استان درگیر مهار و کنترل ویروس بیماری تب کریمه کنگو می شوند که خوشبختانه امسال و تقریبا برای نخستین‌بار هیچ‌گونه علائم و نشانه‌ای از وجود این بیماری در جمعیت دامی استان مشاهده نشده‌است.

دکتر مهدی حسینی گفت: عامل اصلی شیوع این بیماری، قاچاق دام سنگین از پاکستان و افغانستان است که بدون هیچ کنترلی وارد مرزهای کشور می‌شود و بدون رعایت موازین بهداشتی ذبح و به در سطح  عمومی عرضه می‌شود.

وی توضیح داد: معمولا در مناطق مرزی مختلف کشور دام‌های سبک به صورت قاچاق از کشور خارج می شوند، اما در سیستان برخلاف مناطق یاد شده، دام‌های سنگین مانند شتر و گاو و گوساله به صورت غیر مجاز وارد می شود که عامل اصلی شیوع بیماری تب کریمه کنگو در استان همین اقدام غیرقانونی است.

کنترل سفت و سخت در نوار مرزی

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان ادامه داد: سیستان بلوچستان بیش از ۱۱۰۰ کیلومتر نوار مرزی دارد که کنترل و پوشش همه مناطق کار دشواری است. با این وجود کنترل‌های سفت و سختی برای عدم ورود قاچاق دام در نواحی مرزی در حال انجام است.

حسینی افزود: دولت پاکستان هم بعد از شیوع ویروس کرونا کلیه مرزهای خود را بسته و در برخی مناطق هم دیوار کشی کرده که همگی اینها باعث شده تا قاچاق دام به حداقل برسد.

مهار ویروس

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان بیان کرد: امسال با مهار این بیماری شرایط بهداشتی ایمن‌تری را در استان تجربه می‌کنیم که در این مهم ۳ عامل دخیل هستند. کنترل مرزها و جلوگیری از قاچاق دام، ایجاد تسهیلات واردات و افزایش نرخ ارز.

حسینی اضافه کرد: ارائه تسهیلات واردات دام کوجب شد ۵/۳۶ درصد از میزان قاچاق دام کاسته شود. زیرا در نوار مرزی شرایطی را فراهم آوردیم تا افراد به‌جای وارد کردن قاچاقی دام‌ها، آنها را از مبادی در نظر گرفته شده بگذراند تا همه فعالیت‌های بهداشتی از جمله سم‌پاشی، قرنطیه و پلاک‌کوبی را بگذراند و به کشتارگاه‌ها بفرستد. با این شرایط اکنون هیچ دام زنده‌ای از استان خارج نمی‌شود.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: افزایش نرخ ارز و تورم هم موجب شده تا وارد کردن دام‌های سنگین برای قاچاقچیان  صرفه ندارد و این مساله موجب شده تا دام کمتری وارد شود که همگی اینها باعث شده تب کریمه کنکو در استان مهار شود.

حسینی اظهار کرد: اکنون مرزهای سراوان بیشترین محل تردد قاچاق‌چیان دام است که به شدت تحت کنترل قرار دارد.

سلامت جمعیت انسانی

رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم گفت: بیماری تب کنگو در کشور شیوع نیافته و امسال فقط ۳ مورد ابتلا به این بیماری در کشور داریم.

بهزاد امیری اظهار کرد: موارد ابتلا به تب کنگو در استان‌های گیلان، اردبیل و فارس گزارش شده و خوشبختانه در استان‌های جنوب شرق کشور به‌ویژه سیستان و بلوچستان که هر ساله شاهد شیوع این بیماری بودیم امسال مشاهده نشده است.

ویروس تب خونریزی دهنده کنگو می‌تواند از طریق خون حیوان آلوده، فرآورده‌های خام دامی و همچنین گزش پشه ناقل به انسان منتقل و بیماری را ایجاد کند. این بیماری کشندگی بالایی دارد به‌طوریکه در صورت تاخیر در شروع درمان می‌تواند منجر به مرگ ۴۰ درصد از بیماران شود.

کد خبر 606413

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha