دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱
۰ نفر

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه در سطحی بالغ بر ۱۹هزار و ۱۷۳ هکتار مبارزه با آفت ملخ صحرایی انجام شده است، گفت: در حال حاضر وضعیت ملخ صحرایی در کشور آرام است.

ملخ صحرایی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مسعود لطیفیان آخرین وضعیت ملخ صحرایی در کشور را تشریح کرد و گفت: تاکنون با آفت ملخ صحرایی در سطحی بالغ بر ۱۹ هزار و ۱۷۳ هکتار مبارزه شده است. که از این میزان مبارزه ۱۲هزار و ۶۸۹ هکتار آن در استان خوزستان، ۵۹۹۰ هکتار آن در استان بوشهر و ۴۵۰ هکتار آن در استان ایلام بوده است.

وی ادامه داد: سطح ردیابی و دیده بانی از مهر ۹۹ تاکنون در حدود ۲۱ میلیون هکتارانجام شده و همچنان هم ادامه دارد.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات اضافه کرد: درحال حاضر وضعیت ملخ صحرایی در کشور آرام است. البته عملیات ردیابی و دیده بانی در تمامی استان‌های جنوبی و کانونی ملخ صحرایی درحال انجام  بوده و پوشش گیاهان یکساله در مراتع و مناطق کانونی ملخ صحرایی خشک و خاک نیز خشک گزارش شده است.

وی در ادامه به وضعیت ملخ های بومی در کشور اشاره کرد و گفت: پیش بینی می‌شود در سال‌جاری در سطحی حدود ۳۰۰ هزار هکتار مبارزه با ملخ‌های بومی در کشور صورت بگیرد. تاکنون نیز سطح مبارزه با ملخ بومی  در حدود ۱۴۱ هزار هکتار در ۱۸ استان گزارش شده است.

لطیفیان اضافه کرد: بیشترین سطح مبارزه مربوط به منطقه طارم در  استان زنجان در حدود ۳۹ هزارهکتار است. همچنین به دلیل بالا بودن دما و خشک شدن پوشش گیاهی(کمبود بارندگی) سطح مبارزه در سال جاری افزایش پیدا خواهد کرد.

به گفته وی در حال حاضر در اکثر استان‌ها پوره ملخ های مراکشی و دیگر ملخ های بومی بالدار شده‌اند و درحال پرواز به سمت باغ‌ها و مزارع سبز به منظور تغذیه و بالغ شدن و جفتگیری و تخم ریزی هستند.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات تصریح کرد: پوره‌های ملخ ایتالیایی در برخی از استان‌ها از جمله البرز، آذربایجان غربی و اردبیل هستند و مبارزه با آنها آغاز شده است. ملخ‌های بومی در کشور که مبارزه با آنها صورت می‌گیرد شامل ملخ مراکشی، ایتالیایی، ملخ شاخک بلند اوارویستا، پلی سارکوس، شکم بادمجانی و انواع ملخ های بومی و غیرمهاجر هستند.

وی گفت: توصیه می‌شود که در تمام استان‌ها عملیات ردیابی و پایش به طور منظم انجام شود و عملیات مبارزه نیز با پوره‌ها قبل از بالدار شدن صورت بگیرد و مبارزه با ملخ‌های بالدار در زمان و مکان مناسب با روش‌ها و سموم مناسب انجام شود که هم آفت از بین برود و هم به زراعت و باغ‌ها خسارت وارد نشود.

کد خبر 605948

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha