مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
۰ نفر

باغداران استان با آغاز فصل برداشت میوه‌های گرمسیری با چالش نبود سردخانه و سودجویی دلالان روبرو شده‌اند.

میوه

سیدمرتضی احمدپور-همشهری آنلاین:

گیلاس، آلبالو، زردآلو و انگور به عنوان چهار میوه گرمسیری آذربایجان‌غربی از چند روز قبل در باغ‌های مناطق جنوبی استان قابل برداشت شده‌اند. این میوه‌ها هرچند در بازار فروش شهرهایی مانند تهران، تبریز و ارومیه با قیمت‌های هر کیلو 20 تا 50 هزار تومان فروخته می‌شود اما سهم باغداران از این بازار پر سود بسیار اندک است و دلالان به راحتی تا دو برابر بیشتر از آنها سود می‌برند. نبود سردخانه‌های کافی از یک سو و گرم بودن هوا و فسادپذیری سریع میوه‌ها موجب شده تا باغداران قدرت مانور چندانی در فروش محصولات خود نداشته باشند. از سوی دیگر گران بودن قیمت میوه و کاهش قدرت خرید مردم نیز باعث شده تا روند فروش میوه آن‌گونه که باید مطلوب باغداران نباشد و ضعف صنایع تبدیلی هم بر این مشکل افزوده است.

مشکلات متعدد باغداران
احمد جهانپور از باغداران ماکو در جنوب استان است که از قیمت‌های چندگانه میوه در بازار گلایه می‌کند و می‌گوید: به دلیل نوسان عجیب بازار، باغدارانی که بتوانند هرچه زودتر میوه‌ها را به بازار برسانند، موفق‌تر هستند. برخی باغداران میوه‌ها را نرسیده چیده و با قیمت مناسبی به بازار روانه می‌کنند که این میوه‌ها تا کیلویی 100 هزار تومان به صورت نوبرانه در برخی میوه فروشی‌های تهران یا تبریز به فروش می‌رسد. وی ادامه می‌دهد: دلالان نیز از چند هفته قبل سرکشی به باغ‌ها را شروع کرده و میوه‌ها را کیلویی بین 7 تا 15 هزار تومان بر حسب کیفیت درخت، پیش خرید می‌کنند. اما برداشت محصول توسط دلالان و کارگران آنها آسیب زیادی به درختان وارد می‌کند که گاه جبران ناپذیر است.

نبود زیر ساخت‌های حمل و نقل
عضو هیات مدیره تعاونی باغداران ماکو هم با بیان اینکه نداشتن زیرساخت‌های حمل و نقل هوایی و زمینی، کمبود کامیون‌های یخچال‌دار و سردخانه کافی موجب به وجود آمدن مشکلات زیادی برای باغداران شده، عنوان می‌کند: به علت گرانی میوه با کاهش تقاضای بازار مواجهیم. همچنین  به علت شیوع کرونا و محدودیت در برگزاری جشن‌ها و دورهمی‌ها، خرید میوه عمده هم کاهش داشته است.
اصغر بجانی ادامه می‌دهد: در چنین شرایطی باید سیستم جمع‌آوری و فروش متمرکز توسط تعاونی‌ها ایجاد شود که متاسفانه مشکلات مالی مانع این فرایند می‌شود و تنها امیدمان به ذخیره میوه در سردخانه‌ها و صنایع تبدیلی است که آن‌هم متاسفانه در استان خودمان وجود ندارد.

همراهی بانک‌ها برای باغداری مدرن
سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه  ارتقای سیستم سورت و بسته بندی مهم‌ترین راهکار رونق صنعت باغدارای است، عنوان می‌کند: بهبود بسته بندی موجب فروش بیشتر و با کیفیت محصولات خواهدبود.
جعفر وحدت خاطرنشان می‌کند: زیرساخت‌های سردخانه‌ای استان هم بسیار مدرن نیستند و نیاز است بانک‌های عامل با اعطای تسهیلات بانکی به سردخانه‌داران، برای تجهیز و مدرن‌سازی سردخانه‌های آمونیاکی و تبدیل به سردخانه کنترل اتمسفری مساعدت کنند، تا ماندگاری میوه در سردخانه‌ها افزایش یابد.
وی تاکید می‌کند: در فصل برداشت محصول گیلاس و آلبالو و به تناوب سایر محصولات هسته‌دار در استان قرار گرفته‌ایم و نیاز است که از هم اکنون علاوه بر برنامه‌ریزی برای بازاررسانی محصول سیب و انگور، تمهیدات لازم برای صادرات محصولات هسته‌دار نیز اندیشیده شود تا مایه دسترنج و زحمات باغداران برای بازاررسانی محصول تولیدی خود با روان‌سازی مسیر صادرات به ثمر بشیند. 
وحدت ادامه می‌دهد: مشکلات بانکی در انتقال ارز و تحریم نیز طبق اظهار صادرکنندگان مهم‌ترین موضوعی است که آنان را از انجام تعهدات ارزی باز می‌دارد و باعث کاهش روند صادرات محصولات کشاورزی می‌شود.
این مسئول خواستار همراهی بیشتر بانک‌ها شده و ادامه می‌دهد: همراهی بانک‌ها برای توسعه باغداری مدرن موجب می‌شود تا محصولات باغی موتور محرکه اقتصاد استان باشند و نتایج آن در اقتصاد و اشتغال استان دیده شود.

کد خبر 605682

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha