المیادین در مطلبی به قلم شارل أبی نادر نوشت: عملیات اخیر اسرائیل علیه محور مقاومت فلسطین، نشان داد گنبد آهنین در مقابله با موشکهایی که به سمت اسرائیل شلیک می‌شود، ناتوان است. 

اسرائيل

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: از نظر فنی و تجربی، گنبد آهنین اسرائیل و هر سامانه پدافند هوایی دیگری در جهان، توانایی حمایت کامل را ندارد.

گزارش‌های تمام کارشناسان نظامی و موضع گیری هایی که نتیجه بررسی‌های دقیق است، حاکی از محال بودن موفقیت هر وسیله دفاع هوایی در رویارویی با تمام موشکها، پهپادها یا هر نوع سلاح دیگری است.

علی جزینی، در یک مقاله تخصصی در این باره که در المیادین منتشر شد، محال بودن قدرت مقابله صد در صدی سامانه‌های دفاع هوایی را با دلایل تکنولوژیکی و علمی ثابت کرد. همچنین، پژوهش‌های زیادی در مورد ویژگیهای سامانه‌های پدافند هوایی و ظرفیتهای آن‌ها، نشان می‌دهد جمع توانایی مقابله با تمام انواع موشک‌ها و پهپادها در ارتفاعات پایین، به وسیله یک سامانه دفاع هوایی، بسیار دشوار است و همین امر، باعث می‌شود اسرائیل ظرفیت حمایت کامل از خود در برابر حملات موشکی غزه را نداشته باشد.

حذف نتانیاهو از قدرت

نتانیاهو: با ایران حتی به قیمت تنش با آمریکا، مقابله می‌کنیم

پایان کار نتانیاهو؛ حزب نفتالی بنت با تشکیل کابینه ائتلافی موافقت کرد

البته در این میان، ممکن است سامانه دفاعی اس ۴۰۰ روسیه، که قدرت زیادی دارد، دلیل برتری‌اش بر سایر سامانه‌های دفاعی در جهان، بویژه سامانه‌های دفاعی آمریکا باشد. 

 اسرائیل در برابر یک معضل بزرگ قرار دارد

عزم مقاومت فلسطین برای ادامه مبارزه، با استناد به معادلاتی که پس از عملیات «شمشیر قدس» شکل گرفت و به دنبال سخنرانی رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در غزه، یحیی سنوار در مورد قدرت متکی بر دستاوردهای حماسی این جنبش، به اضافه اظهارات زیاد نخاله، دبیر کل جنبش جهاد اسلامی در فلسطین در بمباران تل آویو، مشخص شد. در واقع مقاومت فلسطین در مسیر پیشرفت توانایی‌های نظامی خود قرار گرفته که شامل موشکها، تاکتیک‌ها و امکانات نظامی و امنیتی می‌شود، امری نهایی که امکان توقف آن وجود ندارد. 

با ثابت شدن نا کارآمدی گنبد آهنین اسرائیل و سامانه دفاع هوایی آن در برابر موشکهای حماس، صهیونیست‌ها چه موضعی در برابر این معادلات تازه اتخاذ می‌کنند؟ آیا تسلیم می‌شوند، تصمیم می‌گیرند به اشغال پایان داده و به دنبال سرزمین دیگری برای خود باشند؟ سرزمینی دور از منطقه ما؟ شاید تا کنون اسرائیل هنوز در این باره قانع نشده و این واقعیت به تدریج برایش روشن شود، تا در نهایت به آن اعتراف کند. 

واکنش تند سرداران سپاه پاسداران به تهدیدات اسرائیل | گزینه جنگ علیه ایران پرت و پلاست

روایت تصویری دفاع مردم فلسطین از حقوق خود در یک مستند

آیا اسرائیل به سمت جنگ زمینی برای اشغال غزه و نابودی کامل ظرفیتهای نظامی آن حرکت می‌کند؟ این امر موانع زیادی پیش روی خود دارد و نیازمند بهای گزافی است. جنگ زمینی در غزه برای ریشه کن کردن توانایی نظامی این منطقه، فراتر از توان صهیونیستهاست، چرا که اسرائیل به خوبی می‌داند در این صورت محور مقاومت برای حمایت از مقاومت فلسطین وارد عمل می‌شود و همین مساله مانع مهمی بر سر راه ورود زمینی به غزه است. 

بنابراین، حتی اگر اسرائیل خطر کرده و گزینه جنگ زمینی با غزه را انتخاب کند، در ورطه‌ای به مراتب خطرناکتر و بزرگتر گرفتار می‌شود که همان مقابله با موشکهای دقیقتر محور مقاومت از هر جهت است. 

با تمام این پیچیدگی‌ها، راه حل اسرائیل چیست؟ 

حمله موشکی به تل آویو و دیگر شهرک‌ها به دنبال تجاوزهای متعدد اسرائیل در قدس و مسجد الاقصی و محله شیخ جراح، انجام شد و شرط توقف این حملات از سوی مقاومت فلسطین، توقف تجاوزهای اسرائیل در قدس، مسجد الاقصی و دیگر مناطق تاریخی فلسطین بود. 

بر همین اساس، راه حل اسرائیل در معضل کنونی، که توسط موشکهای مقاومت ایجاد شده، دیگر حضور دائمی و ادامه اشغال سرزمینهای مقدس فلسطین نیست، بلکه بهترین راه حل، توقف تجاوزها و حملات صهیونیست‌ها در قدس، توقف تلاش‌ها برای یهودی‌سازی و عملیات شهرک‌سازی است. 

این راه حل می‌تواند با تصمیمی از سوی دولت جدید آمریکا مبنی بر منصرف شدن از انتقال پایتخت اسرائیل به قدس و به رسمیت شناختن آن بعنوان محل سفارت آمریکا در سرزمینهای اشغالی باشد، بویژه در صورتی که واشنگتن از بازگشت اسرائیل به مذاکرات مربوط به راه حل تشکیل دو دولت با نظارت عربی و منطقه‌ای و با حضور ناظران سازمان ملل، حمایت کند.

کد خبر 605374

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha