چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۴:۵۴
۰ نفر

گروه ورزشی - پکن: حالا می‌توان گفت که کاروان ورزشی ایران برای کسب مدال المپیک با چالش مواجه شده است.

 آنجایی که حمید سوریان امید اول مدال طلای المپیک بعد از کناره‌گیری حسین رضا‌زاده  در برابر حریفانی که بارها آنها را در مسابقات جهانی شکست داده، نتوانست پیروز میدان شود.

کمیته ملی المپیک حتی در پیش‌بینی‌های خود به جز طلای حمید سوریان در 55 کیلوگرم کشتی‌فرنگی گزینه‌ دیگری  را متصور نبود. المپیک واقعیت است نه رویا اما آیا شکست سوریان از حریفانش و کسب نکردن حتی مدال برنز واقعیت دارد؟ نظیر مانیکیف روس اما تمام رویاهای کاروان ورزشی ایران و سوریان را تبدیل به کابوس کرد. شوک اول با باخت سوریان وارد شد. شوک دوم اما در شرایطی که مانیکیف به فینال رسیده و شانس سوریان را برای رسیدن به مدال برنز افزایش داده بود با شکست قهرمان 3 دوره جهان در وزن 55 کیلوگرم المپیک مقابل حریفی که بارها او را برده بود، وارد شد.

پارک‌اون چول که دو بار در فینال مسابقات جهانی گوانگ‌جو و باکو به سوریان باخته بود درست در 5 ثانیه به پایان مسابقه در شرایطی که سوریان از او جلو بود، با فن بارانداز 2 امتیاز سرنوشت‌ساز کسب کرد تا سوریان که به گفته حاضران در ورزشگاه محل برگزاری مسابقات کشتی پس از از دست دادن مدال طلا بسیار بی‌انگیزه بود، سنگینی مدال را روی گردن خود احساس نکند.پیش از این دیدارها بود که سوریان در دور اول توانست ونلین ونکوف از بلغارستان را در تایم اول ضربه فنی کند. او درحالی که 4 بر صفر از حریف بلغار خود پیش بود، پشت ونکوف را به تشک مسابقه چسباند.

بیش از یک دقیقه و 32 ثانیه از شروع مسابقه سوریان و حریف بلغار نگذشته بود که ساموئل هارتونیان، داور ارمنستانی اعلام ضربه‌فنی کرد. سوریان در دومین دیدار خود نیز به آسانی پیروز شد و تولاپ الوایس کشتی‌گیری از جزایر پالائو را با نتیجه 41 بر صفر شکست داد.

پس از شکست از حریف روسی، سوریان در دور چهارم توانست حریف ازبکستانی را از پیش‌رو بردارد اما در برابر حریف کره‌ای و کسب مدال برنز ناکام بود.

سیم‌خواه: سوریان اشتباه کرد

در این میان رضا سیم‌خواه سرمربی تیم‌ملی کشتی فرنگی شکست سوریان از حریف روس را به دلیل اشتباه فردی او دانست.سیم‌خواه می‌گوید: «مسابقه با حریف روس یک فینال زودرس برای سوریان بود که روی اشتباه فردی شکست خورد. زمانی که حریف را بالا کشید، عجله کرد وگرنه اگر فن را درست اجرا می‌کرد 3 امتیاز می‌گرفت و مسابقه را می‌برد.»
وی به فشارها و استرس‌های وارده به سوریان اشاره کرد و گفت: «در این یک ساله فشار خیلی زیادی روی او بود و همه تکرار می‌کردند طلا. استرس و توقعات ایجاد شده روی او تأثیر داشت. او 3 سال اشتباه نکرد ولی حالا مرتکب اشتباه شد. به هر حال لحظه‌ها در کشتی سرنوشت‌ساز هستند و در همین روز اول قهرمانان زیادی ناکام ماندند.»

سیم‌خواه در پاسخ به این سئوال که آیا روی نحوه مبارزه حریف روسی کار شده بود، گفت:‌ «می‌دانستیم که این کشتی‌گیر در خاک بلند می‌شود و فن را از راست نشان می‌دهد ولی از چپ اجرا می‌کند، سوریان روی اشتباه خودش باخت ولی چیزی از شایستگی او کم نمی‌شود و نباید همه چیز را در مورد او تمام شده بدانیم. او حتی در المپیک بعدی می‌تواند برای طلا مبارزه کند.

البته قرعه او هم دشوار بود و روسیه و کره در این سمت جدول افتادند و بایرام‌اف آذربایجانی از بالای جدول به راحتی فینالیست شد. به هر حال قرعه هم تأثیرگذار است.» به این ترتیب در پایان روز چهارم المپیک درحالی که بسیاری  از کشورهای آسیایی طعم شیرین کسب مدال را چشیده‌اند، حمید سوریان که می‌توانست با مدال‌آوری خود امید را به کاروان ورزشی المپیک بازگرداند، در برابر حریفان خود شکست خورد تا روز‌های بعد و مسابقاتی که نتیجه آن واقعیت است نه رویا و پیش‌‌بینی.

کد خبر 60517

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز