چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۱
۰ نفر

محمدرضا منصوریان: بسیاری معتقدند کشتی فرنگی ایران در حال حاضر این قدرت را دارد که طلسم ناکامی ۳۶ ساله کسب مدال در المپیک را بشکند.

آمارها و همچنین کسب نتایج خوب در مسابقات یکی، دو سال اخیر هم دلیل خوبی بر این ادعاست.

از میان جمع فرنگی‌کاران، ۵ کشتی‌گیر برای حضور در بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ پکن انتخاب شده‌اند که به موفقیت در این میدان امید زیادی دارند.

حمید سوریان، علی محمدی، سامان طهماسبی، قاسم رضایی و مسعود هاشم‌زاده نمایندگانی از نسل حاضر کشتی فرنگی ایران در المپیک خواهند بود که از تجربه و مهارت کامل برای درخشش و جبران ناکامی‌های گذشته برخوردارند.

نوع برنامه‌ها و دستاوردهای موجود این گروه ۵ نفره تا به آن اندازه مورد توجه قرار گرفته که بسیاری از کارشناسان تصورشان از حضور کشتی ایران در المپیک این است که برخلاف همه دوره‌ها، این بار کشتی فرنگی نتایج بهتری نسبت به کشتی آزاد کسب می‌کند و چه بسا در پکن باوجود نماینده کمتر به مدال‌های بیشتری دست یابد.

اگرچه مربیان تیم‌ملی به هر ۵ نماینده کشتی فرنگی ایران در المپیک نگاهی یکسان داشته و معتقدند تمامی آنها از شانس کسب مدال برخوردارند، اما در میان این جمع شانس حمید سوریان بیشتر است و امید بسیاری به مدال‌آوری او وجود دارد.

او در ۳ سال گذشته به هیچ حریفی در جهان نباخته و نفر اول ۵۵ کیلویی‌های دنیا شده است.

سوریان اولین طلای جهانی خود را در سال ۲۰۰۵ در بوداپست مجارستان گرفت.

سال بعد در جهانی چین آن را تکرار کرد و یک سال قبل هم در باکو برای سومین بار از سکوی قهرمانی جهان بالا رفت. او با چنین رکوردی استثنایی آماده حضور در اولین المپیک است.

شانس ویژه سوریان این است که او در المپیک پکن مقابل حریفانی قرار می‌گیرد که تقریباً تجربه پیروزی برابر تمامی آنها را دارد، اما نباید فراموش کرد که میدان المپیک همیشه با رقابت‌های جهانی متفاوت است و قطعاً سوریان هم نسبت به این مسئله با توجه به آنالیز جدی حریفانش آگاهی‌های لازم را به دست آورده است.

گفته می‌شود، روشن بایرام‌اف آذربایجانی و کشتی‌گیران کره‌جنوبی و روسیه جدی‌ترین حریفان مرد طلایی کشتی فرنگی ایران در المپیک هستند که با توجه به درخشش بایرم‌اف در تورنمنت‌های چند ماه گذشته، از این کشتی‌گیر بیشتر نام برده می‌شود.

سوریان سال گذشته در باکو این کشتی‌گیر را در خاک خودش شکست داده است. شاید تنها مسئله نگران‌کننده در ارتباط با وضعیت سوریان آسیب‌دیدگی قدیمی این کشتی‌گیر خوش‌تکنیک باشد.

در این زمینه ایوب بهتاج، مربی بدنساز تیم‌ملی کشتی فرنگی می‌گوید: «سوریان از ناحیه شست و زانو مصدوم است، اما اراده قوی و انگیزه بالایی دارد و برای رسیدن به هدفش همه این مشکلات را فراموش کرده است.

او را باید الگوی تلاش برای همه دانست.» رضا سیم‌خواه سرمربی تیم‌ملی کشتی فرنگی هم در رابطه با حمید سوریان چنین اظهارنظر می‌کند: «حمید برای موفقیت در المپیک خیلی زحمت کشیده.

او خیلی خوب و حرفه‌ای به المپیک نگاه می‌کند و حریفانش را کاملاً می‌شناسد. این‌ها همه فاکتورهایی است که می‌تواند برای رسیدن به مدال طلای المپیک بسیار مؤثر باشد. شخصاً‌ به مدال طلای سوریان در المپیک پکن خیلی خوشبینم.»

۲۲ مرداد، مسابقه سوریان

حمید سوریان اولین فرنگی‌کار ایرانی است که روز ۲۲ مردادماه جاری در المپیک پکن به میدان می‌رود. او با اندوخته ۳ طلای جهان در کارنامه قهرمانی خود پرشانس‌ترین کشتی‌گیر و یا شاید هم پرامیدترین ورزشکار ایرانی برای کسب مدال طلا در المپیک است.

پیش از این قرار بود سوریان و دیگر نفرات تیم‌ملی کشتی فرنگی روز ۱۲ مرداد به چین سفر کنند، اما کادرفنی تیم‌ملی درخواست کرد اعضای این تیم ۴ روز دیرتر به این سفر بروند که ظاهراً این درخواست مورد موافقت قرار گرفته است.

کد خبر 58880

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز