بیش از ۵۰ دیپلمات اروپایی نامه‌ای را امضاء کرده اند که در آن از اقدام دیوان کیفری بین المللی برای تحقیق درباره جنایات رژیم صهیونیستی حمایت شده است.

غزه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از واحد مرکزی خبر در میان امضاکنندگان نام رؤسای جمهوری و نخست‌وزیران پیشین اروپا دیده می‌شود.

به موجب این نامه که روزنامه گاردین متن آن را منتشر کرده است، دیپلمات‌های سابق اروپا از اینکه ممکن است دیوان کیفری بین‌المللی به دلیل تحقیق درباره جنایات رژیم صهیونیستی، به یهودی‌ستیزی متهم شود به شدت ابراز نگرانی کردند.

نامه‌ای این‌چنینی با امضای بیش از ۵۰ دیپلمات برجسته اروپایی، اقدامی بی‌سابقه تلقی می‌شود، در این نامه از هرگونه تحقیق دیوان کیفری بین‌المللی درباره جنایات احتمالی در اراضی اشغالی فلسطین حمایت و اقدام رژیم صهیونیستی در متهم کردن دیوان کیفری بین‌المللی به یهودی‌ستیزی محکوم شده است.

از میان امضاکنندگان این نامه می‌توان به نام خاویر سولانا (مسئول سیاست خارجی پیشین اتحادیه اروپا)، مری رابینسون ژن (رئیس جمهور پیشین ایرلند) و لیونل ژوسپن (نخست‌وزیر پیشین فرانسه) اشاره کرد.

این نامه می‌تواند این سؤال را به وجود بیاورد که آیا اروپا در پی آن است تا افکار عمومی جدیدی را در برابر رفتارهای رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان شکل دهد؟ حقوقدانان می‌گویند این نامه می‌تواند سرآغازی برای مرحله‌ای جدید در اروپا باشد، مرحله‌ای که رژیم صهیونیستی دیگر برتر از دیگران و در واقع استثنا نخواهد بود.

با وجود اینکه دیوان کیفری بین‌المللی اولین نهاد حقوقی بین‌المللی است که از سلطه بین‌المللی برای محاکمه جنایتکاران جنگی و نسل‌کشی بهره می‌برد به نظر می‌رسد واکنش اسرائیل به این دادگاه، یهودی‌ستیزی و اهلیت نداشتن برای بررسی جنایات جنگی باشد.

البته این موضع اسرائیل چندان جدید نیست، زیرا آخرین باری که از چنین اتهامی استفاده کرد هفته گذشته و علیه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد بود، زیرا این شورا به تشکیل کمیته‌ای برای تحقیق درباره رفتارهای ضد بشری رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطین رای داد.

کد خبر 605101

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha