مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۶
۰ نفر

کرمان در سال آبی جاری با خشکسالی و تنش آبی همراه است. بارش کم باران و برف در این مدت باعث شد تا مراتع و رویشگاه‌های استان با کمترین سرسبزی همراه باشد و این مساله به شدت موجب نگرانی دامداران و عشایر شده است.

زندگی عشایری

به گزارش همشهری آنلاین، کاهش رشد علوفه در رویشگاه‌ها و مراتع استان کرمان باعث شد که عشایر و دامداران برای تعلیف دام‌های سبک و حتی سنگین‌شان با کمبود علوفه روبه‌رو شوند. به همین دلیل دو را بیشتر روبه روی‌شان وجود ندارد، دادن علوفه دستی با فروش دام‌های مولد یا تازه‌تولدیافته.

براساس اظهارات دامداران و عشایر تامین علوفه دستی به عنوان مهم‌ترین نهاده در دامپروی، باعث افزایش هزینه تولید می‌شود که این مساله به هیچ وجه برای دامداری‌ها و به‌ویژه عشایر استان اصلا به‌صرفه نیست. زیرا با افزایش هزینه تولید و قیمتی که دربازار خرید دام تعیین شده‌ است، تنها کسانی‌که در این شرایط به شدت متضرر خواهند شد عشایر و دامداران هستند.

تنها راه باقی مانده هم فروش دام‌های مولد و نورس است که اگرچه باعث جلوگیری از ضرر و زیان کوتاه‌مدت دامداری در استان می‌شود، اما در درازمدت خسارت جبران ناپذیری بر تداوم اقتصاد دامپروری خواهد زد.

مشکل بزرگ دامداران

مشکل بزرگ دامپروران استان از زمانی آغاز شد که خشکسالی و کاهش بارش‌ها  موجب کاهش  ۷۰ درصدی رشد علوفه مرتعی در مراتع استان شد که اکنون از آن به عنوان تهدید جدی  دامداری نام برده می‌شود.

رفع چالش دامداری در استان

کمبود علوفه و فروش دام‌های مولد و نورس به عنوان دو چالش بزرگ دامداری استان براثر خشکسالی اکنون با ورود به‌موقع اداره کل دام استان کرمان تا حدودی در آستانه رفع شدن قرار دارند. اگر چه انتظار برداشتن صد در صدی چالش‌ها غیر ممکن است، اما اجرای طرح خشکسالی این اداره کل را می‌توان راهکار مناسبی برای رفع این بحران تلقی کرد.

خرید دام‌های دامداران

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان کرمان در این‌باره گفت: در طرح خشکسالی و برای حمایت از عشایر استان، دام مـازاد را خریداری می‌کنیم.

احمد مسعودی اظهار کرد: اداره کل دام عشایر در راستای  حمایت و مساعدت از عشایر و دامداران استان و ایجاد انگیزه بین عشایر طرح خشکسالی را در دست اجرا دارد.

وی ادامه داد: این طرح برای کاهش اثرات منفی اقتصادی خشکسالی و حذف دام های مازاد عشایر، همچنین برای  نگهداری دام در مزارع خود و عدم کشتار دام با قابلیت تولید مثل اجرا می‌شود که طی آن پشتیبانی امور دام آمادگی دارد دام مازاد عشایر را براساس قیمت مصوب در دستورالعمل ابلاغی از دامداران خریداری کند.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان کرمان افزود: به ازای هر کیلو دام زنده تحویلی، به میزان ۳ کیلوگرم نهاده دامی با هماهنگی معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان به قیمت مصوب در اختیار عشایر قرار خواهد گرفت.

مسعودی گفت: دامداران در صورت تمایل به فروش دام مازاد خود می توانند به اداره کل پشتیبانی امور دام استان کرمان واقع در خیابان بهمنیار و اتحادیه شرکت های تعاونی عشایری شهرستان مراجعه کنند.

کد خبر 604656

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha