دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو - ایران در مراسم افتتاحیه باغ فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در کرج گفت: در این باغ زیبای کوچک رنگارنگی ایران عزیز را با بناهایش به نمایش گذاشتیم و تلاش کردیم زندگی اقوام ایرانی را به بهترین شکل به تصویر بکشیم.

گشایش باغ فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو-ایران، مراسم افتتاحیه باغ فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حجت‌الله ایوبی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو-ایران، اصغر کمالی‌زاده شهردار کرج، سیدسعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سرور بختی رئیس موسسه فرهنگی اکو و جمعی از فعالان و چهره‌های فرهنگی در پارک ملی ایران کوچک استان البرز عصر پنجشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۰ برگزار شد.

ایوبی در این مراسم گفت: باعث خوشحالی است در پارک ملی ایران کوچک به‌نام فرهنگ و تنوع فرهنگی و اقوام ایرانی گرد هم آمدیم. بنا داشتیم این برنامه را روز جهانی تنوع فرهنگی (۲۱ می) برگزار کنیم که میسر نشد. یونسکو نوامبر سال ۲۰۰۱ بیانیه‏‌ای در زمینه تنوع فرهنگی صادر و پس از آن، مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز ۲۱ ماه مه برابر با ۳۱ اردیبهشت را روز جهانی تنوع فرهنگی برای گفت‌وگو و توسعه نامگذاری کرد.

وی افزود: هر جا اقدام‌های اینچنینی انجام شود می‌توان به‌صراحت گفت آن سرمایه بشری و متعلق به همه جهان است‌. سال ۲۰۰۰، تب‌وتاب جهانی شدن دنیا را فراگرفت و برخی این اندیشه ناصواب را مطرح کردند که جهانی شدن یعنی آمریکایی شدن و از بین بردن خرده‌فرهنگ‌ها. از این‌رو در آن روزگار این اقدام یعنی نامگذاری یک روز به‌عنوان روز جهانی تنوع فرهنگی بسیار بجا و ارزشمند بود و در حقیقت برای پاسداری از سرمایه‌های جهان مطرح شد.

ایوبی با تاکید بر این موضوع که اگر دغدغه فرهنگی دارید باید ساخت‌وسازهای این کشور ایرانی - اسلامی شود، گفت: معماری بسیار مهم است در خانه آجری، فرش ماشینی و موکت فرنگی نمی‌اندازیم و روی جاجیم و گلیم می‌نشینیم و دیگر جاز گوش نمی‌کنیم. سرانه مصرف موسیقی در ایران در سال ۹۶ روزانه ۲ ساعت و ۴۰ دقیقه بود و اگر گوش و جان مردم از سازها و موسیقی فاخر ایرانی پر شود، سبک زندگی قرآنی - اسلامی را با جان و دل می‌پذیرند. در خانه ایرانی باید تابلو خط استاد امیرخانی را نصب کرد و با هر گوشه چشمی به آن حظ بصری برد.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو-ایران در پایان گفت: در این کشور باغ‌های بزرگ فراوانند اما این ویژگی منحصربفرد پارک ملی ایران کوچک را ندارند و نخستین نشان باغ فرهنگ به این باغ تعلق گرفت و این سرمایه‌ای نمادین است. مهمانان خارجی عزیز، ایران کشور رنگارنگ است اما همه ما یکی هستیم و ایران اسلامی در جان و فرهنگ ما رخنه کرده و امروز این یگانگی در عین کثرت و دگرگونی را با شما جشن می‌گیریم.

اصغر کمالی‌زاده، شهردار کرج هم در این مراسم گفت: در این پروژه نیامدیم از هر سر تاریخی یک اثر را خلق کنیم. همکاران من آثار فاخر سطح کشور را بررسی کردند و قومیت‌های اصلی را شناسایی کردیم و در مقیاس کوچک، یک‌یک این آثار را ساختیم. حتی خاستگاه مصالح از مناطقی است که آثار مربوط به آن‌هاست. هدف ما در شهرداری کرج این بود که یک پروژه فرهنگی را تعریف کنیم و پیوست عمرانی برای آن داشته باشیم. خلق این پدیده کار دشواری بود و تلاش کردیم این آثار را اجرا کنیم.

در ادامه سرور بختی، رئیس موسسه فرهنگی اکو عنوان کرد: پیش از همه جا دارد از کمیسیون ملی یونسکو و شهرداری کرج برای رونمایی از این باغ باشکوه فرهنگی تقدیر کنم. در فرهنگ مشرق‌زمین باغ جایگاهی خاص دارد و هر گاه مردم از مشغله و روزمره‌گی خسته می‌شوند به باغ می‌روند و باغ نماد زندگی است. عنوان گرفتن فرهنگ برای این باغ، برگرفته از خرد دیرین و اندیشه است. در زندگی مردم منطقه ما باغ جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی بوده و گویی انسان‌ها افکار خود را با کاشتن بذر دوستی و رفاقت به نمایش می‌گذارند.

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز دیگر سخنران مراسم بود و گفت: ایران عزیز ما کشور گسترده و محل حضور فرهنگ و دانش عمیق و ریشه‌دار است و یکایک مردم ما گنجینه دانش و فرهنگ هستند که در جغرافیای گسترده زینت‌بخش این سرزمین هستند. وجود اقوام و گویش‌ها ثروث است که باید وجود این ثروت را به فرزندانمان گوشزد کنیم زیرا نمی‌توان از جایی آن ‌را به ‌دست آورد.

وزیر علوم ادامه داد: امیدوارم همه ما این پیشگام شدن را در فراهم کردن خوبی‌ها به مدد فرهنگ داشته باشیم. در شهر کرج کار خوبی انجام دادند و شاید بشود گفت شهر کرج اولویت بیشتری را برای این مجموعه دارد زیرا این شهر یک باغ الوان از قومیت‌های ایران اسلامی است. به شهردار کرج تبریک می‌گویم. همچنین همکاران ما در کمیسیون ملی یونسکو تلاش کردند ظرفیت‌های فرهنگی شهرهای مختلف را به‌روز برسانند.

سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تقدیر از شهرداری کرج در ایجاد این باغ فرهنگی عنوان کرد: از دکتر ایوبی دبیر کل محترم کمیسیون ملی یونسکو که همواره دغدغه فرهنگ را دارد و تلاش می‌کند دسترسی جهانی به نمادهای ایران تحقق یابد، تشکر ویژه می‌کنم. جهان و جهانیان از هر زمانی بیشتر به یکدیگر متصل شده و اتفاق‌های دنیا جدای از هم نیست. به‌طور حتم این باغ کوچک نماد ایران کوچک به تعبیر رهبر انقلاب محل گردشگری برای استان البرز می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: نباید قومیت‌گرایی را طوری بیان کنیم که نشان از تقابل هویت ایرانی و اسلامی باشد چرا که این‌ها قوامساز هم هستند. تردید منشا تشویش هویت است و در این میان قطعیت از بین می‌رود. وقتی ما نگاه تاریک به اقوام داشته باشیم و ارتباط اقوام تاریک شود، بازنمایی دروغین از اقوام می‌شود. اگر در توسعه بین‌فرهنگی در سطح جهانی موفق شویم آرامش بیشتری به لحاظ زیست سرزمینی فراهم می‌شود.

غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم ضمن قدردانی از بانیان این باغ فرهنگ گفت: تصور می‌کنیم آموزش را باید یا در مدرسه داشت یا دانشگاه، ما آموزش رسمی و غیررسمی داریم؛ آموزش رسمی در مدرسه و دانشگاه است و آموزش غیررسمی در هر جایی ممکن است. در این باغ فرهنگ زمینه ایران‌شناسی را داریم؛ برای همه امکان سفر به همه جای ایران نیست اما می‌توانند با چند ساعت گردش در این باغ، نمونه‌ها را همچون جاهای مختلف ایران ببیند که این یک آموزش غیر رسمی مفید است.

حداد عادل ادامه داد: مردم هر منطقه ایران به‌ویژه مردم کرج نمونه‌ای از زندگی خود و معماری خود را در این باغ می‌بینند و این باغ فرهنگ به تحکیم هویت ملی کمک می‌کند. امروز که ما برای مقابله با تهاجم فرهنگی به حفظ هویت ملی نیاز داریم این ابتکارها فرهنگ غنی ما را محکم‌تر می‌کند. امروز ملت ایران همبستگی خود را بیش از هر زمانی با انقلاب نشان داده و با تنوع دل‌انگیز اقوام و تنوع نواها و آیین‌ها به پر طاووسی شبیه است که هر تارش زیبایی خاصی دارد.

در ادامه پلاک باغ فرهنگ ایران کوچک و تمبر یادبود اولین باغ فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو- ایران با حضور وزیر علوم، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو - ایران، شهردار کرج، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، رئیس موسسه فرهنگی اکو و جمعی از فعالان و چهره‌های فرهنگی رونمایی شد.

همچنین نشان خلاقیت در مدیریت از سوی حجت‌الله ایوبی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو - ایران به اصغر کمالی‌زاده، شهردار کرج اهدا شد. اجرای این برنامه را عبدالمهدی مستکین، مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو - ایران برعهده داشت.

کد خبر 603976

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha