رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزرات بهداشت با بیان اینکه تمام بیماران دیابتی که انسولین قلمی استفاده می‌کنند، حتما به مراکز تخصصی که از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام شده، مراجعه و اطلاعات‌شان را در سامانه مدیریت بیماری‌های نادر ثبت کنند، گفت: توزیع پن انسولین از این طریق انجام می‌شود.

انسولین

به گزارش همشهری آنلاین، وزارت بهداشت در حالی از ۵.۵ میلیون بیمار دیابتی خواسته است که حضوری به مراکز درمان و بیمارستان‌ها مراجعه و اطلاعات خود را حضوری ثبت کنند که بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از این فراخوان اطلاع ندارند.

برخی کاربران توییتر، این موضوع را در صفحات خود نوشته و به آن اشاره کرده و از وزارت بهداشت به دلیل ناهماهنگی با بیمارستان‌ها انتقاد کرده‌اند.

یکی از کاربران نوشته است: ‏مسئولی در بیمارستان مهر گفته: «از صبح آنقدر مردم مراجعه کرده‌اند و زنگ زده‌اند که حد ندارد. اما این خبر صحت ندارد. یا وزارت بهداشت فراموش کرده به ما هم اطلاعیه بدهد و فقط مردم را با خبر کرده!»

این اولین بار نیست که وزارت بهداشت به دلیل بی‌نظمی در برنامه‌ریزی و نیز عدم هماهنگی با مراکز و نهادهای متبوع خود مورد انتقاد قرار گرفته است. در مورد تزریق واکسن کرونا نیز این ناهماهنگی موجب معطل شدن صدها فرد سالمند در صف‌های طولانی واکسیناسیون شده است.

بسیاری از سالمندان طی این روزها با در دست داشتن پیامک وزارت بهداشت به مراکز واکسیناسیون مراجعه کرده اند، اما گفته‌اند که این مراکز به پیامک وزارت بهداشت اهمیت نداده‌ و تاکید کرده‌اند که حتما باید حضوری در خود مرکز نام‌نویسی کنید و منتظر بمانید تا نوبت‌تان برسد.

ضعف نظارت وزارت بهداشت بر مراکز واکسیناسیون باعث شده که تعدادی از این مراکز خودسرانه و مستقل عمل کنند و سلامت و جان صدها شهروند سالمند را به خطر بیندازند.

در این میان دکتر مهدی شادنوش، رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزرات بهداشت درباره جزئیات ساماندهی توزیع انسولین قلمی در کشور گفت: تمام بیماران دیابتی که انسولین قلمی استفاده می‌کنند، حتما به مراکز تخصصی که از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام شده، مراجعه کرده و اطلاعات‌شان را در سامانه مدیریت بیماری‌های نادر ثبت کنند.

وی افزود: در ماه‌های آینده به مرور فقط به کسانی انسولین قلمی تعلق می‌گیرد که در سامانه ثبت اطلاعات شده باشند. بنابراین هر دانشگاه علوم پزشکی یکسری مرکز تخصصی را اعلام کرده که دیابتی‌هایی که انسولین قلمی دریافت می‌کنند، جهت ثبت اطلاعاتشان به این مراکز مراجعه کنند.

شادنوش ادامه داد: ما برای این اقدام یک فرصت یک ماهه گذاشتیم و ممکن است مهلت را یک ماه دیگر هم تمدید کنیم، اما همه بیماران هرچه سریع‌تر مراجعه کنند که دچار اختلال نشوند. بنابراین توزیع پن انسولین ازطریق سامانه مدیریت بیماری‌های نادر ساماندهی می‌شود.

وی تاکید کرد: پیش از این هر فردی که انسولین نیاز داشته، آن را به هر طریق دریافت می‌کرده، اما از این به بعد قرار است بحث توزیع انسولین قلمی ساماندهی شود و همه باید یکبار در سامانه مدیریت بیماری‌های نادر، ثبت‌نام کرده باشند. بنابراین حتی اگر قبلا هم انسولین قلمی دریافت می‌کردند، اکنون باید اطلاعات‌شان را ثبت کنند تا در سامانه موجود باشد.

فهرست مراکز دیابت به تفکیک شهر و دانشگاه را از اینجا مشاهده  کنید.

کد خبر 603802

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha