همشهری آنلاین: در پایان نشست روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور که روزهای 18 و 19مرداد ماه 87 در مجتمع تحقیقاتی عصر انقلاب سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران برگزار گردید،بیانیه ای منتشر شد.

شرکت کنندگان در آستانه سی‌امین سالگرد انقلاب شکوهمند تمدن‌ساز اسلامی ضمن اعلام آمادگی خود برای ترویج و اعتلای ارزشها و دستاوردهای این انقلاب بزرگ و تلاش برای تحقق دانشگاه تمدن ساز اسلامی ـ ایران، برگزاری سلسله جشن‌های «از فطر تا فجر» را از نخستین روزهای سال تحصیلی 88-87 مورد تأکید قرار داده و خواسته‌های خود را به شرح ذیل به تصویب رساندند:

1ـ با توجه به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اعلام سال جاری بعنوان سال نوآوری و شکوفایی، علاوه بر تأکید بر حرکت مستمر و جدی در این راستا بر امر ارتقاء کیفیت برنامه‌های آموزشی و پژوهشی و ایجاد جهش علمی و فناوری بمنظور محقق شدن خواست معظم له، تأکید می‌کنیم.

2ـ دانشگاه‌‌های سراسر کشور آمادگی همه جانبه خود را برای گسترش تحصیلات تکمیلی اعلام و در همین راستا از تمامی مسئولان ذیربط انتظار دارند که بسترهای مناسب جهت حصول این امر را فراهم سازند.

3ـ با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر عنایت و اهتمام به مسائل فرهنگی، انتظار می‌رود که ایجاد معاونت فرهنگی مستقل در دانشگا‌ه‌ها و نیز اهتمام خاص به تعیین بودجه ویژه در این زمینه، بصورت جدی در دستور کار قرار گرفته و تسهیلات لازم برای انجام آن فراهم آید.

4ـ رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور ضمن حمایت از دستاوردهای ارزشمند فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای ایران اسلامی از مسئولان محترم کشوری خواستار ثبات قدم، ایستادگی، مقاومت و تلاش بیشتر تا نیل به اهداف والای نظام مقدس جمهوری اسلامی شدند و با توجه به نقش تعیین کننده دانشگاه‌ها در نیل به فناوری گرانبهای هسته‌ای و با عنایت به شرایط موجود کشور، بدینوسیله برای ساخت تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز دانشگاهها و توسعه علم و هدایت دانشجویان در راستای رفع نیازهای جامعه، نهایت آمادگی خود را اعلام و حداکثر تلاش خود را به کار خواهند بست. بدیهی است که تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکای مستکبر همانند سالهای گذشته، هیچ خللی در روندهای فعالیت علمی ـ فناوری دانشگاه‌ها ایجاد نخواهد کرد.

5- با قدردانی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص عقد قراردادهای تحقیقاتی با برخی از دانشگاههای کشور و توقع از این وزارت برای کاهش هزینه‌های پهنای باند دانشگاه‌ها در راستای رهنمودهای مقام محترم ریاست جمهوری، انتظار دارد که قراردادهای تحقیقاتی را با سایر دانشگاهها نیز توسعه دهند. از دیگر وزارتخانه‌ها نیز انتظار داریم، با توجه به ظرفیت بالای علمی ـ فناوری دانشگاهها، ‌عقد قراردادهای مشابه تحقیقاتی را در دستور کار خود قرار دهند.

6- ضمن تشکر از ریاست محترم جمهوری در خصوص تأمین اعتبار جهت پشتیبانی از طرحهای کاربردی پژوهشی و همچنین لیست تجهیزات تقدیمی از سوی دانشگاهها، انتظار دارد برای اجرایی شدن و بهره‌گیری عملی دانشگاه‌ها از این فرصت مغتنم، در تسریع امر، دستور به اقدام لازم فرمایند.

7- با توجه به کسری موجود در بودجه‌های جاری و نیاز مبرم به اعتبارات عمرانی در دانشگاهها و نیز لزوم اجرای مصوبات سفرهای استانی، از ریاست محترم جمهوری استدعا دارد که نسبت به تخصیص کامل بودجه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی بصورت صد درصد و تأمین کسری‌های قطعی دانشگاهها در سال جاری، امر به اقدام لازم عنایت فرمایند.

8- باتوجه به شروع حرکت سازنده، تعیین کننده و میمون رشته‌های بین رشته‌ای در دانشگاهها و اهمیت سرنوشت‌ساز این پدیده برای آینده علمی کشور، مقرر شد چنانچه وزارتخانه‌ها در این زمینه‌ها نیازهای خود را اعلام دارند، دانشگاه‌ها و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تمام توان خود در این خصوص همکاری لازم را به عمل آورند.

9ـ با تقدیر از اقدام ارزشمند دولت در گشودن ظرفیت‌های دانشگاه‌ها برای جوانان مستعد این مرز و بوم، یادآوری می‌کنیم که عدم توجه به آمار واقعی دانشجویان در تأمین امکانات رفاهی، در آینده‌ای نه چندان دور تبعات منفی بسیاری برای دانشگاه‌ها به همراه خواهد داشت. لذا از معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست محترم جمهوری توجه جدی‌تر به این امر و به روز کردن این آمار متناسب با رشد آن را خواهانیم.

10ـ روسای دانشگاه‌های کشور ضمن تأکید بر لزوم دانش و ارزش بنیان بودن برنامة پنجم توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور موارد زیر را خواستار شدند:

الف ـ استمرار ، تداوم وتکرار ماده 49 برنامه چهارم توسعه کشور در برنامه‌ پنج‌ساله پنجم کشور

ب‌ ـ مبتنی شدن برنامه پنجم توسعه بر خروجیهای نقشه جامع علمی در تمامی ابعاد اقتصادی، صنعتی، کشاورزی

11ـ اذعان می‌داریم که سفرهای استانی دولت برکات زیادی در توسعه و تجهیز دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور داشته است و بدینوسیله مراتب سپاس و قدردانی خود را از توجه ویژه ریاست محترم جمهوری نسبت به این امر را ابراز داشته و اطمینان داریم که نتایج این سرمایه گذاری‌ها به تقویت زیرساخت‌های علمی و افزایش ظرفیت‌ها و توان علمی کشور منجر خواهد شد.

کد خبر 60379

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز