اگر شما هم در طول هفته زیاد احساس خستگی می‌کنید این مطلب را بخوانید. در اینجا راهکارهایی را برای بالا بردن سطح انرژی ارائه داده‌ایم.

موفقیت

به گزارش همشهری آنلاین، این روزها وارد هر گفت‌وگویی که شوید احتمال این‌که این جمله را از طرف مقابل‌تان بشنوید زیاد است: «خیلی خسته‌ام.» بررسی‌ها نشان می‌دهد ۷۶ درصد مردم در بیشتر روزهای هفته چنین احساسی دارند، اما به جای این‌که در این حالت، مستقیما سراغ دستگاه اسپرسوساز بروید، می‌توانید راه‌های ساده دیگری را برای افزایش سطح انرژی تجربه کنید. چه در هنگام انجام فعالیت فیزیکی شدید خستگی را تجربه می‌کنید و چه در پشت میز کارتان، روش‌های امتحان شده زیر می‌تواند سطح انرژی شما را افزایش دهد. ادامه مطلب را مطالعه کنید.

۱- استفاده از نور

«لوک شلانگن»، دانشمند محقق در زمینه نور و نوردرمانی می‌گوید: «نوری که رنگ‌های آبی خنک‌تری از خود منتشر می‌کند یا روشن است – مثل نور طبیعی روز- می‌تواند محرکی شبیه یک فنجان قهوه باشد و به شما کمک کند تا سرحال‌تر و پرانرژی‌تر باشید. قرار گرفتن در معرض این نور در یکی دو ساعت اول پس از بیدارشدن، ریتم شبانه‌روزی بدن را تقویت می‌کند و سطح انرژی شما را افزایش می‌دهد.

۲- چرت روزانه

شاید در فرهنگ پرکار امروزی چرت زدن کار آسانی نباشد، اما اگر واقعا احساس کمبود انرژی دارید سعی کنید ۲۰ دقیقه از وقت‌تان را برای چرت روزانه آزاد کنید. «کونورهنگان» مدیر تحقیقات و الگوریتم شرکت فیت‌بیت می‌گوید: «این کار هوشیاری و عملکرد شما را تقویت می‌کند و استرس‌تان را کاهش می‌دهد. زمان چرت زدن شما هم مهم است. برای کسانی که صبح زود بیدار می‌شوند اوایل بعد از ظهر و کسانی که شب‌ها دیرتر می‌خوابند اواسط بعد از ظهر برای چرت زدن مناسب است.»

۳- دوش گرفتن با آب خنک

به نظر می‌رسد این کار، ناخوشایندترین کاری است که باید هنگام بیدار شدن از خواب انجام دهید، اما دوش گرفتن با آب خنک راهی آسان برای بالا بردن سریع سطح انرژی است. این کار سرعت متابولیسم، ضربان قلب و جریان خون را افزایش می‌دهد و همه این‌ها باعث بالا رفتن سطح انرژی شما می‌شود.

۴- خوب جویدن غذا

«جسیکا روزن» کارشناس سلامت معتقد است هر چه سرعت غذا خوردن ما کمتر باشد سرعت متابولیسم غذا بیشتر خواهد بود. دلیلش این است که هر چه غذا بیشتر جویده شود آنزیم‌های بیشتری برای هضم آن تولید می‌شود و درنتیجه روده‌ها کار کمتری برای هضم غذا انجام می‌دهند و شما انرژی کمتری مصرف می‌کنید. اما چقدر باید آهسته غذا بخوریم؟ او پیشنهاد می‌کند: «سعی کنید قبل از بلعیدن غذا تا ۱۰، ۳۰ یا حتی ۵۰ بشمارید.»

۵- بوییدن روغن‌های اسانسی

روزن می‌گوید: «بوییدن این روغن‌ها به سرعت روی شیمی مغز تأثیر می‌گذارد و می‌تواند تاثیر شگفت‌انگیزی بر تقویت سطح انرژی و افزایش شفافیت ذهنی شما داشته باشد. برای تسکین خستگی و تقویت عملکرد مغز، هوشیاری و حافظه، از روغن‌های تحریک کننده مانند اکالیپتوس، نعناع فلفلی و دارچین استفاده کنید. روغن مرکباتی مانند پرتقال وحشی، ترنج گریپ‌فروت یا لیمو، انرژی، انگیزه و خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد.»

۶- خندیدن

هر یک بار خنده واقعی با یک تمرین ورزشی خفیف که می‌تواند انقباض عضلات شکم، افزایش جریان خون و کاهش هورمون‌های استرس را به همراه داشته باشد قابل مقایسه است. مطالعات نشان می‌دهد چنین تمرین ورزشی می‌تواند سطح انرژی شما را ۲۰ درصد افزایش دهد.

۷- تنفس عمیق

الگوهای تنفسی که در یوگا مورد استفاده قرار می‌گیرد به ذهن آرامش می‌بخشد و انرژی را تقویت می‌کند. این تمرین را می‌توانید پشت میز و در حالت نشسته انجام دهید. هنگام بروز خستگی، صاف بنشینید، چشمان خود را ببندید و نفس عمیق بکشید. برای کمک به آزاد شدن تمام هوای قفسه سینه، دست‌تان را روی شکم قرار دهید و هنگام بازدم، ۹ یا ۱۰ بار شکم خود را فشار دهید. چندین بار این کار را تکرار کنید.

۸- قدم زدن

بسیاری از ما هنگامی که به ورزش فکر می‌کنیم، اغلب تمرینات با شدت بالا و کالری‌سوز را به ذهن می‌آوریم، اما برای تقویت انرژی نیازی به ورزش‌های با شدت بالا نیست. یک پیاده‌روی سریع ۱۰ دقیقه‌ای می‌تواند شما را سرحال کند و انرژی‌تان را افزایش دهد به‌ویژه اگر این کار را به طور روزانه انجام دهید.

۹- جدا نکردن پوست میوه‌ها

پوست میوه‌های تابستانی، از جمله سیب و گلابی را جدا نکنید. روزن می‌گوید: «قسمت عمده فیبر در پوست میوه وجود دارد. یک رژیم غذایی غنی از فیبر باعث هضم سالم غذا می‌شود و به پایداری قند خون و حفظ انرژی شما در طول روز کمک می‌کند.»

۱۰- نوشیدن چای سبز

هر چند قهوه و چای سیاه نوشیدنی مورد علاقه بسیاری از افراد است، اما چای سبز می‌تواند فواید یکسان یا حتی بهتری داشته باشد، به خصوص اگر بعدازظهر آن را بنوشید. اپی‌گالوکاتچین گالات یا EGCG موجود در چای سبز باعث کاهش وزن می‌شود و کافئین کم آن، بدون ایجاد مزاحمت در الگوی خواب شبانه، افزایش انرژی را به همراه دارد.

منبع: خراسان

کد خبر 603620

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha