شرکت ویرجین گالاکتیک نخستین پرواز سرنشین‌دار «هواپیمای فضایی‌»اش را از ایالت نیومکزیکوی آمریکا انجام داد و یک گام دیگر به راه‌اندازی تورهای فضایی برای گردشگران نزدیک شد.

space

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از space.com وسیله «سفینه فضایی‌دو»  (SpaceShipTwo) با نام «واس‌اس یگانگی»  (VSS Unity) سومین آزمایش سرنشین‌دارش را  در فضای زیرمداری روز شنبه، ۲۲ مه (اول خرداد) انجام داد و گامی دیگر به سوی شروع عملیات تجاری برداشت.

دو آزمایش قبلی در دسامبر ۲۰۱۸ و فوریه ۲۰۱۹ انجام شد. هر دوی این ازمایش‌ها پس از پرواز از «پایگاه فضایی و هوایی موهاوی» در جنوب شرقی کالیفرنیا در نزدیکی مقر شعبه تولیدی شرکت ویرجین گالاکتیک با نام  The Spaceship Company انجام شده بودند.

اما این نخستین بار بود که  آزمایش از کانون عملیات تجاری ویرجین کالاکتیک با نام «بندر فضایی آمریکا» در نیومکزیکو انجام می‌گرفت. این نخستین پرواز فضایی سرنشین‌داری است که از این محل انجام می‌شود.

ریچارد برانسون، بنیان‌گذار گروه شرکت‌های ویرجین هم در این رویداد حاضربود و در توئیتی در این باره نوشت: «خوشحال که در محل پرواز هستم و نخستین سفر فضایی سرنشین‌دار ویرجین گالاکتیک از بندر فضایی باشکوه آمریکا را تماشا می‌کنم.»

سفینه Unity متصل به بال هواپیمای حاملش VMS Eve در ساعت ۸:۳۵ صبح به وقت محلی در روز شنبه در نیومکزیکو به هوا بلند شد. حدود ۵۰ دقیقه بعد در ارتفاع ۱۳۴۱۱ متری، هواپیما سفینه را از خود جدا کرد و بعد سفینه با روشن شدن موتور موشکی‌اش خود را به فضای زیرمداری کره زمین رساند.

سفینه به سرعت سه ماخ (سه برابر سرعت صوت) و به حداکثر ارتفاع ۸۹.۲ کیلومتر از سطح زمین رسید و پس بازگشت به سمت زمین را آغاز کرد.

خلبانان سی جی ستورکوف و دیو مک‌کی سفینه را در نهایت در ساعت ۱۰:۴۵ صبح روی باند فرود نشاندند و این پرواز زیرمداری را به پایان رساندند.سفینه Unity که ظرفیت شش مسافر دارد، در پرواز امروزش مسافری نداشت، اما برخی از محموله‌های علمی را به همراه داشت که بخشی از برنامه «فرصت‌های پروازی» ناسا هستند. گرچه

  Unity در مراحل نهایی آزمایشی است، اما پیش از آنکه مشتریانی را که پول می‌پردازند به فضا ببرد، هنوز باید مراحلی دیگر را بگذراند. احتمالا این هواپیمای فضایی چند پرواز آزمایشی دیگر را هم پیش رو دارد. اگر این پروازها موفق باشند، عملیات تجاری ممکن است در ابتدای سال ۲۰۲۲ انجام شود.

کد خبر 602994

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha