مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱ تیر ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۷
۰ نفر

جواد نصرتی: ساخت نخستین پایگاه فضایی خصوصی جهان در نیومکزیکو آمریکا شروع شد؛ پایگاهی که کارشناسان می‌گویند ساخت آن نقطه عطفی در اکتشافات فضایی برای بشر خواهد بود

به گزارش بی‌بی‌سی، این پایگاه وقتی که 18 ماه دیگر کاملا ساخته شود مرکز فعالیت‌های توریستی تجاری شرکت ویرجین گالکتیک و دیگر شرکت‌های تجاری خصوصی فضایی خواهد بود. ساخت این پایگاه فضایی حدود 200 میلیون دلار هزینه خواهد داشت.

استیوی لاندی، مدیر اجرایی پایگاه فضایی نیومکزیکو درباره ساخت این پایگاه گفت: آینده اینجاست و ما از یک عصر جدید در فضا چندان دور نیستیم. چیزی که قرار است اینجا اتفاق بیفتد تنها سفرهای فضایی توریستی نیست، ‌قرار است داروهای جدید، نیروی خورشیدی و هر فایده علمی دیگری که از فضا می‌توان به دست آورد در این پایگاه دیده شود.

فرماندار نیومکزیکو هم که درافتتاح عملیات عمرانی ساخت این پایگاه حضور داشت در جمع مردمی که برای مشاهده آغاز ساخت نخستین پایگاه فضایی خصوصی تاریخ گرد آمده بودند گفت این واقعا خوشحال‌کننده است که بالاخره ساخت این پایگاه به واقعیت نزدیک می‌شود.

قرار است در این پایگاه چند ترمینال مدرن، ‌آشیانه‌های مناسب فضاپیماهای نسل جدید و چند سالن چندمنظوره ساخته شود. اما نکته معماری این پایگاه، باند بسیار بلند 3 هزار متری آن است که می‌تواند پذیرای تمامی هواپیماهای پهن‌پیکر در جهان باشد.

شرکت ویرجین گالکتیک که اعلام کرده پس از اتمام عملیات عمرانی این پایگاه، ‌پروازهای توریستی خود را به فضا به‌صورت منظم آغاز خواهد کرد قرار است مقر فرماندهی خود را در این پایگاه مستقر کند.

 اما مسئولان پایگاه نیومکزیکو اعلام کرده‌اند که کاملا به شرکت ویرجین گالکتیک وابسته نخواهند بود و با دیگر شرکت‌های خصوصی فضایی هم همکاری خواهند کرد.قرار بود در مراسم آغاز عملیات عمرانی این پایگاه، فضاپیمای وایت‌کینگ 2 شرکت ویرجین گالکتیک پرواز کند که به‌خاطر مسائل تکنیکی و فنی این پرواز در آخرین لحظات لغو شد.

وایت‌کینگ 2 فضاپیمایی است که با آن سفینه‌سرنشین دار شرکت ویرجین گالکتیک را تا ارتفاع بسیار بالا خواهد برد و از آنجا پیش از وارد شدن به فضا رها خواهد کرد. سفینه سرنشین‌دار این شرکت اسپیس‌شیپ 2 نام دارد.

اگر برنامه‌های شرکت طبق زمان‌بندی پیش بروند تا 2 سال آینده، ابتدا طراح فضاپیما برت روتان و تعداد مشخصی از افراد خاص به فضا فرستاده خواهند شد و پس از آن 300 نفر از افرادی که پیش‌تر برای سفر فضایی انتخاب شده‌اند به فضا خواهند رفت.

کد خبر 84047

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز