مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
۰ نفر

شاید بتوان گفت یکی از مزایای کرونا برای کشور ما کاهش ترددها در جاده‌ها و به دنبال آن کاهش تصادفات بود که در ادامه کاهش آمار مبتلایان به مرگ مغزی را به دنبال داشت، با این وجود در سال گذشته ۴۰ مورد مرگ مغزی در استان همدان شناسایی شد که به دلایل مختلفی مانند تصادف، خونریزی مغزی، مسمومیت، سقوط از ارتفاع و مانند آن به این مشکل دچار شده بودند

اهدای عضو

همشهری آنلاین- فاطمه کاظمی

رئیس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: در سال گذشته ۴۰ مورد مرگ مغزی در همدان ثبت شد که از این تعداد ۵ مورد کرونا مثبت اعلام و عملا از گردونه پیوند عضو خارج شدند. از ۳۵ مورد واجد شرایط پیوند، خانواده‌های ۱۵ مورد از مبتلایان راضی به اهدای اعضای بدن آن‌ها شدند که متاسفانه ۳ مورد از آن‌ها به دلیل شرایط ناپایدار قبل از رسیدن به اتاق عمل جان باختند و در نهایت ۱۲ بیمار به اهدای عضو رسیدند و به ۴۰ نفر زندگی دوباره بخشیدند.

مجیدی حمیدی ادامه داد: بیشترین تعداد اهداکنندگان از شهرستان ملایر بودند، در واقع ۸ بیمار مرگ مغزی که راضی به اهدا شدند ملایری بودند. امسال نیز رضایت ۳ خانواده برای اهدای اعضای بدن فرزندشان گرفته شد که دو نفر از آن‌ها فوت کردند و به اهدا نرسیدند.

وی تأکید کرد: در مرگ مغزی‌هایی که بر اثر تصادف اتفاق می‌افتد، شدت جراحات بالاست و بیشتر بیماران قبل از رسیدن به اهدا فوت می‌کنند.

حمیدی درباره شرایط پیوند عضو در استان همدان توضیح داد: کشور ایران هم از نظر تعداد مرگ مغزی و هم از نظر پیوند اعضا از بیماران مرگ مغزی از کشورهای دیگر عقب است. یعنی هم تعداد بیماران مرگ مغزی بالاست و از طرفی تعداد پیوند اعضا از بیماران مرگ مغزی پایین است. ایران از نظر پیوند اعضا از بیماران مرگ مغزی بین ۳۸ تا ۴۲ کشور دنیاست، به تبع آن شرایط همدان هم خوب نیست.

رئیس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی همدان تأکید کرد: در این میان نمی‌توان شهروندان را مقصر دانست چون شهروندان اگر نسبت به این موضوع آگاهی داشته باشند قطعا کمتر جبهه خواهند گرفت. همه اقشار جامعه باید در این زمینه فرهنگ‌سازی کنند که یک بیمار مرگ مغزی ۸ عضو قابل اهدا را با خود به خاک می‌برد پس این‌که از ۳۵ بیمار مرگ مغزی واجد شرایط اهدا، فقط ۱۵ نفر راضی به اهدا می‌شوند، جای بسی تأسف است.  

کد خبر 602707

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha