خرس آبی یا خوکچه خزه‌ای (tardigrades) (جانور ذره‌بینی زیبای هشت‌پا) می‌تواند از قرار گرفتن در الکل جوشان جان سالم به در ببرد و در برابر تابش تشعشعات زنده بماند یکی از سرسخت‌ترین جانورانی است که تاکنون شناخته شده اما آیا این جانور در برابر برخورد شدید نیز مقاوم است؟

خرس آبی میکروسکوپی

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از آی‌ای، این جانوران سرسخت و عجیب اندازه‌ای میکروسکوپی و بدن‌هایی چاق و سرهایی فرو رفته دارند. این موجودات را می‌توان هرجایی یافت و تقریبا در هر شرایطی مقاومند.

هنگامی که در آوریل سال ۲۰۱۹ کاوشگر بریشیت به سطح ماه برخورد کرد و هزاران "خرس آبی" را به طور تصادفی بر روی ماه ریخت این سوال در ذهن دانشمندان شکل گرفت که آیا این موجودات می‌توانند از چنین سقوطی جان سالم به در ببرند؟

به گزارش مجله‌ی ساینس، الخاندرا تراسپاس، یک اخترشیمی‌شناس و مارک بورچل یک اخترفیزیک‌شناس از دانشگاه "کنت" در انگلستان برای یافتن پاسخ این سوال، آزمایشی ابداع کردند.

به ۲۰ خرس آبی که در این آزمایش مورد استفاده قرار گرفتند آب معدنی و خزه داده شد و سپس به مدت ۴۸ ساعت آن‌ها را منجمد کردند تا وارد شرایطی به نام "tun" شوند. در این حالت متابولیسم‌ آن‌ها به ۰.۱ درصد از حالت طبیعی می‌رسد.

تاثیر نور ماه روی تمام موجودات زنده

سپس هر بار دو تا چهار عدد از این موجودات را درون گلوله پلاستیکی خالی قرار دادند. دانشمندان از یک تپانچه‌ی گازی سبک دو بخشی برای پرتاب این گلوله‌ها استقاده کردند، این وسیله یکی از تجهیزات در آزمایشات فیزیکی است که سرعت دهانه‌ی آن(سرعت خروج گلوله) از هر اسلحه‌ی سنتی دیگری بیشتر است.

نتایج منتشر شده در مجله‌ی «ستاره‌زیست‌شناسی (Astrobiology) نشان می‌دهد که خرس‌های آبی می‌توانند فشاری تا ۹۰۰ متر بر ثانیه را تحمل کنند و از فشار برخورد تا ۱.۱۴ گیگاپاسکال جان سالم به در ببرند. البته فشار بالای ۹۰۱ متر بر ثانیه باعث از بین رفتن آن‌ها شد.

این نتایج نشان می‌دهد که احتمال کمی وجود دارد که این موجودات در برخورد کاوشگر با ماه زنده مانده باشند و دانشمندان نیز تاکید می‌کنند که زنده نماندند زیرا دانشمندان معتقدند این کاوشگر با سرعت چند صد متر بر ثانیه به سطح ماه برخورد کرده است و فشار برخورد آن بیش از ۱.۱۴ گیگاپاسکال بوده است.

این موضوع نشان دهنده‌ی محدودیت‌های این جانور و فرضیه‌ی پان‌اسپرمیا (panspermia) است. طبق این فرضیه حیات بین جهان‌های مختلف در حال جابه‌جا شدن است. علاوه‌ بر این محققان می‌گویند این یافته‌ها به افزایش شانس کشف حیات در قمر انسلادوس زحل و قمر اروپا مشتری کمک می‌کند.

کد خبر 602570
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha