مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۶
۰ نفر

محله سنگ‌سیاه، یکی از محله‌های قدیمی در کلانشهر شیراز است که بافت تاریخی آن از سال ۹۲ مورد توجه مسئولان قرار گرفته و حالا خبر می‌رسد قرار است ۵۴ اقامتگاه تا پایان سال در آن ایجاد شود.

شیراز

همشهری آنلاین-معصومه حق‌جو: نماینده موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر در شیراز و مدیر دفتر تسهیل‌گری پهنه فرهنگ و هنر محله سنگ سیاه با اعلام این خبر گفت: یکی از برنامه‌های ما ایجاد ۷۰ اقامتگاه در محله سنگ‌سیاه بود که از این تعداد ۱۶ اقامتگاه به بهره‌برداری رسیده و بقیه آن‌ها امسال و سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند.

«مجتبی گواهی» با ابراز خرسندی از تمایل سرمایه‌گذاران به فعالیت فرهنگ‌محور در هتل‌ها و اقامتگاه‌ها بیان کرد: برخی از این اقامتگاه‌ها گالری فعال یا کارگاه‌های چرم‌دوزی، نقاشی و ساخت کاشی‌های هفت رنگ هم دارند که چنین اقداماتی در صنعت هتلداری، جدید و نشان‌دهنده حمایت از هنر و هنرمند و ارزش‌گذاری به آن‌هاست.

وی با اشاره به برگزاری چند جشنواره به نام «سی راه» برای جذب مسئولان و سرمایه‌گذاران توضیح داد: قرارداد با میراث فرهنگی ناملموس یونسکو و جلب همکاری و مشارکت مسئولان و ان‌جی‌اوها، فرمانداری، استانداری و... برای رونق هرچه بیشتر این محور فرهنگی از دستاوردهای این جشنواره‌ها بود.

گواهی با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر از ۶۰ هنرمند در این گذر فعالیت دارند، افزود: این هنرمندان با حفظ پروتکل‌های بهداشتی به فعالیت خود ادامه می‌دهند. اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان هم مکان‌هایی در اختیار هنرمندان قرار داده و زمینه آموزش علاقه‌مندان را فراهم کرده است.

نماینده موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر در شیراز با اشاره به تاثیر کرونا، رکود اقتصادی و تعویق برنامه‌های این دفتر اظهار امیدواری کرد بعد از عادی شدن شرایط، برنامه‌های متنوعی در سطح بین‌المللی در این پهنه برگزار شود.

گواهی درباره قدمت خانه‌های محله سنگ‌سیاه گفت: این محله از ارزش تاریخی زیادی برخوردار است و قدمت خانه‌های آن به قبل از قاجار می رسد. در گذر اصلی محله، مقبره سیبویه قرار دارد که قرارگیری سنگ مقبره و رنگ سیاه آن موجب شد به محله سنگ سیاه معروف شود.

وی با اشاره به بیش از ۱۴۰ خانه میراثی در این محله افزود: این خانه‌ها در فهرست میراث فرهنگی به ثبت رسیده‌اند و وجود کلیسایی با ۴۴۰ سال قدمت و مساجد قدیمی در این محله به ارزش تاریخی آن اضافه می‌کند. ۴ امامزاده بسیار قدیمی هم باعث شده این محله، پتانسیل خوبی برای گذر فرهنگی و گردشگری داشته باشد.

کد خبر 602215

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha