رئیس سازمان امداد و نجات گفت: صبح روز دوشنبه زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۵ ریشتر استان خراسان شمالی را لرزاند که بر اثر آن تاکنون ۱۴ نفر مصدوم شده‌اند.

زلزله - خراسان شمالی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، مهدی ولی‌پور رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر گفت: بر اثر وقوع زلزله در سنخواست و شوقان استان خراسان شمالی تیم‌های امدادی هلال‌احمر بلافاصله برای ارزیابی و امدادرسانی اعزام شدند.

وی افزود: تاکنون تعداد مصدومان به ۱۴ نفر افزایش یافته که بنا بر اعلام مرکز EOC وزارت بهداشت ۱۳ نفر به علت ترس و یک نفر هم بر اثر ریزش آوار دچار مصدومیت شدند.

در پی وقوع زلزله های مداوم در منطقه، ترس از زلزله مردم شهر سنخواست در شهرستان جاجرم را به خیابان ها کشاند. همچینن برخی اهالی اقدام به برپایی چادر در خیابان ها و کوچه ها کرده‌اند.

۱۴ مصدوم در زلزله خراسان‌ شمالی | ۱۳ نفر از ترس آسیب دیدند | استقرار ۱۰۰ نیروی هلال احمر در مناطق زلزله‌زده

طبق گفته مسئولان زلزله سنخواست خیارت جانی نداشته و خسارت ها به صورت ترک خوردگی دیوار و شکستگی شیشه ها بوده است.

بنا بر این گزارش، ۳۰ دستگاه چادر امدادی در روستای شورک توزیع و ۱۲۰ تخته موکت، ۲۴۰ تخته پتو و ۱۶۰۰ قوطی کنسروجات و ۱۳۵ دستگاه چادر هم برای تقویت انبار امدادی به کانون زلزله ارسال شده است.

استقرار ۱۰۰ نیروی هلال احمر در مناطق زلزله‌زده

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان شمالی از استقرار ۱۰۰ نیروی ارزیاب و امدادی در مناطق زلزله زده استان خبر داد و گفت: ۳۵ روستای استان تحت تأثیر زلزله بامداد امروز قرار گرفته‌ است.

ابوالفضل محبان با اشاره به وقوع زمین لرزه ۵.۵ ریشتری بامداد امروز در شهرستان جاجرم از توابع خراسان شمالی اظهار داشت: کانون این زمین لرزه بخش سنخواست و شوقان بود اما روستاهای شهرستان گرمه نیز تحت تأثیر این زمین لرزه قرار گرفته است.

۱۴ مصدوم در زلزله خراسان‌ شمالی | ۱۳ نفر از ترس آسیب دیدند | استقرار ۱۰۰ نیروی هلال احمر در مناطق زلزله‌زده

رئیس جمعیت هلال احمر خراسان شمالی تصریح کرد: نکته قابل تأمل این بود که عمده خسارت در روستای «شورک» شهرستان گرمه بوده است که بر اساس بر آورد انجام شده ۳۵ خانوار این روستا نیازمند تأمین اسکان موقت هستند.

وی در ادامه افزود: ۱۶ تیم عملیاتی هلال احمر استان با قریب به ۱۰۰ نفر امدادگر به عنوان ارزیاب و امدادرسانی اولیه در شهرستان گرمه و جاجرم حضور دارند و تمامی روستاهای این منطقه را تحت پوشش خود قرار داده‌اند.

محبان با اشاره به اینکه تلفات ایجاد شده در روستاها عمدتاً به صورت جزئی است، افزود: تخریب دامداری روستایی، ترک دیوار منازل، و برخی تخریب‌های جزئی دیوارهای حیاط منازل از جمله آسیب‌های این زمین لرزه به روستاهای شهرستان‌های گرمه و جاجرم بوده است.

وی از آماده‌باش ۱۰۰ نفر نیروهای امدادرسان بحران زلزله در مرکز استان خبر داد و گفت: تمامی تدابیر برای خدمت رسانی فوری و بدون وقفه به مناطق زلزله زده استان اندیشیده شده و هیچ گونه نیازی به کمک‌های امدادی از سایر استان‌ها نیست.

گفتنی است بر اساس اعلام مرکز لرزه نگاری دانشگاه تهران، تاکنون ۱۰ زمین‌لرزه و پس‌لرزه شهرستان جاجرم را به لرزه درآورده که بیشترین میزان آن ۵.۵ و ۵.۴ ریشتر بوده است.

سنخواست از بامداد امروز روی خط زلزله

دکتر علی بیت اللهی، مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص گسل‌های این منطقه گفت: گسل "کرف" با طول تقریبی ۳۵ کیلومتر در مجاورت رومرکز زلزله امروز سنخواست استان خراسان شمالی امتداد دارد و احتمالا جنبایی این گسل موجب رخداد زلزله ۵.۵ این منطقه شده است.

وی با اشاره به لرزه‌خیز بودن این منطقه، خاطر نشان کرد: بررسی زلزله‌های تاریخی این منطقه نشان می‌دهد که از سال ۱۹۰۰ میلادی تاکنون زلزله‌های تاریخی تا ۱۰۰ کیلومتری اطراف این منطقه رخ داده‌، ضمن آنکه زمینلرزه‌های ۱۵ سال اخیر نیز معرف میزان لرزه‌خیز بودن منطقه است.

بیت‌اللهی ادامه داد: بر این اساس تعداد ۱۱۶۲ زلزله با بزرگی ۲.۵ و بالاتر در گستره اطراف رومرکز این زلزله از سال ۲۰۰۶ تا زمان وقوع زلزله امروز به مدت ۱۵ سال به ثبت رسیده است که از این تعداد ۳ زلزله با بزرگی ۵ و بالاتر و ۴۶ زلزله با بزرگی ۴ تا ۵ و مابقی زمینلرزه‌های کوچکتر از ۴ بوده است.

کد خبر 601603

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha