مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۹
۰ نفر

مدیرکل محیط‌زیست استان خراسان جنوبی گفت: برای دفع و دفن پسماندهای استان دچار هیچگونه بحران نیستیم، اما با شیوع ویروس کرونا و آغاز برنامه کمک‌های مومنانه مصرف کیسه‌های پلاستیکی چندین برابر شده که این مساله باعث به مخاطره انداختن محیط‌زیست استان می‌شود.

کیسه‌های پلاستیکی

حسن اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین افرود: کسیه‌های نایلونی توسط شهرداری‌ها و دهداری‌ها جمع‌آوری و به سایت‌های دفن زباله منتقل و در آن محل توسط باد در طبیعت پراکنده می‌شود، همین مساله باعث شده است که روزبه‌روز شاهد انبوه کیسه‌های پلاستیکی در مسیرهای بکر، اطراف روستاها، حاشیه جاده‌ها و همچنین کیلومترها اطرف سایت‌های زباله باشیم که به بوته‌ها چسبیده‌اند.

وی با بیان این‌که پراکندگی کیسه‌های پلاستیکی در طبیعت در ماه مبارک رمضان چندین برابر شده بود، اظهار کرد: کمک‌های مومنانه اکثرا در بسته‌بندی‌های نایلونی هستند که هر کدام شامل چندین کیسه نایلونی کوچک‌تر هستند، این بسته‌ها در مناطق محروم و دورافتاده‌ای از استان توزیع می‌شود که سیستم جمع‌آوری و تفکیک زباله ندارند و این مساله باعث انباشت پلاستیک در طبیعت می‌شود.

اکبری ادامه داد: این مساله مانند سیل و زلزله مشکل آنی ایجاد نمی‌کند که با تشکیل جلسه بحران و برآورد خسارت، در صدد ترمیم آن بربیاییم، زباله‌های پلاستیکی به تدریج طبیعت را نابود می‌کند و آثار سوء این مساله ده‌ها سال بعد پدیدار می‌شود که در آن زمان دیگر پاک کردن طبیعت از این آلودگی بسیار سخت خواهد بود.

این مقام مسئول بیان کرد: تجزیه پلاستیک ممکن است بیش از ۲۰۰ سال طول بکشد، اگر هرساله به حجم این پلاستیک‌های رهاشده در طبیعت افزوده شود، نسل‌های بعدی ما بعد از تجزیه تازه با مشکل آلودگی خاک روبرو خواهند شد و این به هیچ وجه رسم امنتداری نیست. تا زمانی که شیوه استفاده از پلاستیک به این شکل باشد، باید منتظر بحران طبیعی در استان خراسان جنوبی باشیم و این بزرگ‌ترین مشکل زباله‌ها در سراسر کشور نیز محسوب می‌شود.

وی با اشاره به این‌که درباره پسماندهای پزشکی و عفونی اقدامات خوبی انجام شده و بیمارستان‌های خراسان جنوبی به دستگاه‌های بی‌خطرسازی زباله مجهز شده‌اند، گفت: همچنین اکثر مطب‌های خصوصی نیز طبق قرارداد زباله‌های خود را تحویل سیستم‌های بی‌خطرسازی می‌دهند که بعد از اجرای این عملیات زباله‌ها به شهرداری تحویل می‌شود.

مدیرکل محیط‌زیست استان خراسان جنوبی افزود: طبق قوانین مصوب سال ۹۲، مساله مدیریت دفع پسماند، اعم از فرهنگ‌سازی، فراهم کردن زیرساخت‌ها و تفکیک از مبدأ در داخل محدوده‌های شهری بر عهده شهرداری‌ها و در خارج از این محدوده بر عهده دهیاری‌ها و بخش‌داری‌هاست، اما این مساله تاکنون اجرا نشده و در کل فقط ۱۵ درصد از رباله‌ها بازیافت و تفکیک می‌شود.

اکبری بیان کرد: با همراهی دستگاه‌های نظارتی و سازمان بازرسی از یک سال‌ونیم پیش تاکنون بیش از ۲۰۰ اخطار برای شهرداران صادر کرده‌ایم، ۵ نفر از شهرداران مراکز شهرستان‌ها را به مراجع قضایی معرفی کردیم و امسال به حوزه‌های روستایی نیز ورود کردیم.

وی با بیان اینکه در مورد تفکیک و مدیریت پسماند، برای دهیاران و شهرداران کلاس‌های آموزشی برگزار کرده‌ایم، گفت: فرهنگ‌سازی مساله مهمی است و نیاز به همراهی رسانه‌ها دارد، تعویض شهرداران و دهیاران باعث می‌شود که برنامه‌های تفکیک زباله متوقف، یا نیمه‌کاره رها شود، در شهر بیرجند نیز هنوز کار خاصی در این زمینه انجام نشده است.  

اکبری در پایان گفت: بیشترین تولید زباله در استان مربوط به شهر بیرجند است که روزانه به ۱۲۰ تن می‌رسد و سرانه تولید زباله در کل استان برای هر نفر حدود ۴۰۰ گرم است که رقمی کمتر از سرانه کشوری است.

کد خبر 601574

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha