یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۵
۰ نفر

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: تا زمانی که قاچاق هوبره سودآوری دارد و جوامع محلی با بیکاری روبه‌رو باشند، قاچاق هوبره ادامه می‌یابد.

هوبره

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بهمن مودی افزود: به طور کلی گونه‌های جانوری را بر اساس تعداد و آهنگ جمعیت‌شان در زیستگاه می‌توانیم به چند بخش کلی تقسیم‌بندی کرده و بر این اساس وضعیت آنان را مورد بررسی قرار دهیم.

وی با اشاره به این‌که یک طبقه‌بندی، گونه‌های منقرض شده، چون ببر ایرانی است، افزود: یک طبقه‌بندی نیز در طبیعت منقرض شده، ولی تعداد بسیار محدودی از آنان در اسارت وجود دارد که شیر ایرانی از این نمونه‌هاست. در تقسیم‌بندی بعدی نیز می‌توان به گونه‌های به شدت در خطر انقراض اشاره کرد که مثال خاص و ویژه آن یوز ایرانی است که ما در خراسان‌جنوبی این افتخار را داریم که یکی از زیستگاه‌های این شاهکار خلقت باشیم.

آهو و عقاب تالاب در معرض آسیب

مودی معاون نظارت و پایش حفاظت محیط‌زیست خراسان‌ جنوبی گفت: در تقسیم بندی بعدی باید به گونه‌های آسیب‌پذیر اشاره کنیم که اگر از آنها غفلت کرده و مراقبت لازم را به عمل نیاوریم وارد طبقه گونه‌های در خطر انقراض می‌شود. آهو، قوچ، عقاب تالاب و هوبره از جمله گونه‌های در معرض آسیب هستند که برای حفاظت از آنان باید اقدامات جدی انجام شود. یکی از زیستگاه‌های هوبره، این پرونده زیبا و بی‌نظیر خراسان‌جنوبی است، ما برای حفاظت از این گونه در جوامع محلی کارگاه‌های آموزشی برگزار کردیم و مردم را نسبت به خطراتی که این گونه را تهدید می‌کند، هشیار کردیم.

سودآوری قاچاق هوبره زمینه ساز تخطی از قانون

مودی گفت: تا زمانی که قاچاق هوبره سودآوری داشته باشد و مهم‌تر از آن جوامع محلی با درد بیکاری رو به‌رو باشند ما شاهد انحراف و تخطی از قانون در موضوع قاچاق هوبره خواهیم بود. حتی قاچاق تخم هوبره نیز در خراسان‌جنوبی وجود دارد، برای برخی از کشورهای همسایه جنوبی ما شکار هوبره یکی از سنت‌های قدیمی و باستانی است و گوشت آن را مورد استفاده قرار می‌دهند. می‌توان با بازتکثیر و پرورش هوبره تا حدی از آسیبی که این گونه را تهدید می‌کند، جلوگیری کرد.

کد خبر 561693

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha