معاون برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با بیان اینکه بودجه حفاظت از جنگل‌ها برای سال ۱۴۰۰ هنوز ابلاغ نشده است، گفت: قراردادهای سال ۹۹ به مدت ۲ ماه تمدید شده و ۲۸ میلیارد تومان به حفاظت از جنگل‌های گیلان اختصاص یافته است.

جنگل

محمدرضا شکوری با بیان اینکه بودجه حفاظت از جنگل‌های گیلان در سال گذشته ۲۸ میلیارد تومان بود به همشهری آنلاین گفت: با توجه به افزایش هزینه‌ها و حقوق و احتمال جذب نیروی قرق‌بان جدید پیش‌بینی می‌شود بودجه امسال ۴۰ درصد رشد داشته باشد. این اعتبار برای پرداخت حقوق قرق‌بانان، اجاره ۴۰ دستگاه خودرو و موتورسیکلت و سایر هزینه‌های جاری حفاظت صرف می‌شود.

وی از کاهش ۱۰ درصد از مساحت جنگل‌های استان گیلان در ۳ دهه گذشته خبر داد و اظهار کرد: این کاهش مساحت به دلیل اجرای پروژه های عمومی عمرانی در  دل جنگلها، تجاوز به عرصه های جنگلی در حاشیه روستاها و سایر موارد بوده است.  

به گفته شکوری، ۱۵ سال است طرح صیانت از جنگل‌های شمال از سوی منابع طبیعی گیلان اجرا می‌شود و در این مدت حدود ۸ هزار هکتار از جنگل‌های گیلان تحت پوشش قرار گرفتند. گیلان ۴۰۲ قرق‌بان دارد که برای حفاظت از جنگل‌ها نیاز به ۲۰۰ قرق‌بان دیگر نیز دارد.

گیلان از ۵۶۴ هزار هکتار اراضی جنگلی برخوردار است. تیر سال ۹۸ جنگل‌های هیرکانی شمال کشور در یونسکو ثبت جهانی شد. این جنگل‌ها متعلق به دوره سوم زمین شناسی است. ۳ سایت از جنگل های هیرکانی شامل لیسار تالش، گشت رودخان فومن و سیاه رود رودبار در پرونده ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی به ثبت رسید و بر این اساس این مناطق به عنوان مناطق حفاظتی تلقی و هیچ گونه دخالت انسانی در آن انجام نخواهد شد و به عنوان جاذبه های طبیعی گیلان محسوب خواهند شد.

بر اساس آمار، گیلان ۱۹ درصد معادل ۵۸ هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی ثبت شده را در اختیار دارد.

کد خبر 601420

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha